Nazvať dieselový motor úžasným, to sa vo svete automobilových fanúšikov milujúcich benzín často nepočuje, to je jasné. Po tom, čo som si vyskúšal Volkswagen New Beetle s motorom 1.9 TDI 66kW však môžem skonštatovať len jedno – tento motor je poriadna pecka!
Naftové motory v dnešnej dobe zažívajú veľmi ťažké časy. Nové emisné normy Euro 6d a Euro 6d TEMP a nátlak zo strany Európskej únie spolu so zákazmi vstupu nafťákov do centier veľkých miest sa starajú o to, že nafta sa možno čoskoro z pod kapôt osobných automobilov kompletne vytratí. Zarytí petrolheadi, ktorí o vznetových motoroch nechcú ani počuť, môžu oslavovať, konečne všetci uznajú za pravdu, že benzín je jednoducho lepší. Ja sa za petrolheada považujem, napriek tomu proti naftovým motorom nič nemám. Samozrejme, benzín bude pre mňa vždy nad naftou vyhrávať, predsa len sa ale nájdu autá, do ktorých by som iný motor ako naftový ani nevolil, respektíve sa charakteristika naftového motora k danému autu proste hodí viac. Presvedčil som sa o tom pri teste Volkswagenu New Beetle 1.9 TDI 66kW. O tomto motore koluje mnoho chýrov, azda najčastejšie sa stretávame s legendami o jeho nezničiteľnosti. Nie sú to však žiadne vymyslené legendy, stačí sa napríklad pozrieť, koľko koní stratila Octavia 1.9 tdi po 700 000 kilometroch… Aký je ale naživo? Nuž, zostal som veľmi prekvapený!
Surovosť nadovšetko?
O motore 1.9 TDI 66kW s krútiacim momentom 210 Nm pri 1900 ot/min sa môžete dočítať, že jeho snáď jediným veľkým nedostatkom je drsný a surový chod, sprevádzaný vibráciami a typickým „traktoráckym“ zvukom. Áno, presne taký je a ja som si ho práve preto zamiloval. To je však pravdepodobne spôsobené tým, že bol osadený v dobrom aute. Keď si kúpite napríklad Octaviu s motorom 1.9 TDI ako rodinné auto, pravdepodobne budete chcieť, aby to auto bolo tiché a čo najkomfortnejšie, čo s takto drsným dieselom môže byť problém. Keď si však kúpite New Beetle, pravdepodobne v ňom nechcete voziť rodinu do Chorvátska, ale užiť si nejakú originálnu srandu. A tá sa veru s motorom 1.9 TDI zažiť dá! Vibrácie po naštartovaní predsa len nie sú tak výrazné, ako som čakal, cítite ich, keď do auta s 1.9 TDIčkom prestúpite z nejakého elektromobilu, pravdepodobne vás budú na začiatku trochu vyrušovať, po chvíľke si však na ne zvyknete a nebudete ich už vnímať vôbec. Pravá sranda nastane po tom, čo sa s týmto motorom rozbehnete. Typickým prejavom motora 1.9 TDI je zreteľná turbodiera do približne 2000 ot/min, kedy sa autu veľmi rozbiehať nechce. Keby ste však neboli pripútaní, kopanec od turba a následná silná akcelerácia, ktorá nastane po magickej hranici 2000 otáčok, by vás rozhodne zhodila zo sedadla. Zreteľné pískanie roztočeného turba, hutný zvuk samotného motora a následné zreteľne počuteľné a surové odpľúvanie ako z blow-off ventilu turba po uvoľnení plynového pedála tento zážitok len umocňuje. V živote by som nepovedal, že diesel môže mať takýto silný charakter!
Výhodný po všetkých stránkach
Okrem toho, že motor 1.9 TDI vás dostane svojim charakterom, vás dostane aj prakticky všetkým ostatným. Verzia s výkonom 66 kW je vybavená rotačným čerpadlom Bosch, ktoré bolo pri modernejších motoroch 1.9 TDI označovaných ako PD (čerpadlo tryska), nahradené samostatnými čerpadlami pre jednotlivé vstrekovače, PDčka tak boli o niečo náročnejšie na údržbu a servis. Pôvodná 1.9 TDI 66kW je však jedným z najodolnejších motorov, ktoré VW koncern vo svojej histórii vyprodukoval. Je extrémne jednoduchý na servis, náhradné diely sú veľmi dostupné a lacné. Navyše, skutočne netrpel žiadnymi známymi poruchami, samozrejmosťou po veľkom kilometrovom nájazde je výmena zaneseného EGR ventilu, pri zanedbanej starostlivosti to môže byť problém s váhou vzduchu alebo vstrekovačmi. Turbo je extrémne odolné a problémy sa vyskytujú až pri vysokom počte najazdených kilometrov alebo zanedbanej údržbe. Plus, motor 1.9 TDI vie jazdiť v kombinovanom cykle so spotrebou okolo 5 litrov na 100 km! Dokonca aj pri ostrej jazde si vypýta len okolo 7-8 litrov na 100 kilometrov, jednoducho krása…
Motor 1.9 TDI sa jednoducho na nič nehrá, to je dôvod, prečo má taký výnimočný charakter. Moderné vznetové motory sa snažia byť čo najtichšie, mať čo najnižšie vibrácie a nepriznávať sa za to, že dieslami sú. Pritom to všetci veľmi dobre počujeme a vidíme aj na míle ďaleko a nepáči sa nám to. Motor 1.9 TDI je hrdý na to, že je „nafťákom“ a nebojí sa to na plné ústa vykričať do sveta. To mu dodáva jeho osobitý charakter, ktorý možno ľudí, ktorým o charakter auta nejde, bude mierne vyrušovať, avšak každému človeku, ktorý neberie auto len ako presúvadlo z bodu A do bodu B, vyčarí veľký úsmev na tvári. Mne ho teda vyčaril, až som zostal smutný, keď som musel auto vrátiť. Už teraz sa teším, kedy budem môcť motor 1.9 TDI v nejakom aute opäť prevetrať.
Aké máte s motorom 1.9 TDI skúsenosti vy? Podeľte sa s nimi v komentároch! 😉
[…] jazdné vlastnosti som začal pochybovať. Pravda však vyšla najavo hneď, ako som naštartoval „traktorácky“ motor 1.9 TDI. Čo ma na tomto motore neskutočne dostávalo, je kopanec turba pri 2000 ot/min. Aj do tejto […]
Ahojky ja mam octaviu 1.9 tdi s 357 000 km a motor ako hodinky a ta uzasna spotreba su nezaplateniu aj ked kariseria uz vyzera ze ma cosi za sebou ale prave ten motor ma nuti stake rozmyslat ci si auto nechat alebo ho posunut dalej
Jedine TDI PD 96kw sorry jako ale nemôžem si ten motor vynachváliť síce bolo treba sa mu povenovať ale odvďačí sa zato neskutočne..
[…] Ak je príliš zanesený, vymeňte ho. Vzduchový filter filtruje nasávaný vzduch, ktorý ide do motora, ak je teda príliš zanesený, auto môže mať citeľne nižší výkon a horšie ťahať, […]
[…] je jednoducho úžasný! Pri teste Volkswagenu New Beetle ma dokonca zaujal natoľko, že som mu venoval samostatný článok. Nielenže je extrémne spoľahlivý (hovoriť by o tom vedel snáď každý majiteľ auta s týmto […]
[…] Viete, podľa čoho som si vyberal autoškolu? Predsa podľa auta! Keď som sa dozvedel o tom, že jedna z autoškôl má vo svojom vozovom parku Volkswagen New Beetle, nezaváhal som ani chvíľku. Veľmi som si chcel vyskúšať, ako toto auto jazdí a mať ho rovno v autoškole bol sen. A sen som mal ešte jeden. Po skončení autoškoly a nadobudnutí veku 18 rokov som si chcel veľmi vyskúšať, ako toto auto jazdí mimo nudných jázd v autoškole a v ideálnom prípade sa s týmto zážitkom podeliť aj s vami. A tak sa zrodil test Volkswagenu New Beetle, za ktorého uskutočnenie patrí veľká vďaka autoškole Herbie. Poviem vám, New Beetle s motorom 1.9 TDI je bez diskusie najzábavnejšie auto, aké som tento rok testoval. Má veľmi veľa divných prvkov, pri ktorých vám rozum zastáva, je však originálny a má takú “auru”, ktorú som zatiaľ zažil len pri ňom. Legendárny motor 1.9 TDI ma zas zaujal natoľko, že si vyslúžil samostatný článok, ktorý bol doteraz najčítanejším článkom na Dominiccars. […]
[…] biturbo diesel od Mazdy alebo turbodiera a následný prudký kopanec, aký majú napríklad motory 1.9 TDI, ktoré som tiež už raz ospevoval. Druhým dôvodom, prečo mám rád turbo, sú zvuky, ktoré […]
[…] Motor 1.9 TDI 66kW – prečo je tak úžasný? Zdieľať na Facebooku Posted in Blog Tagged heel and toe, medziplyn, rev-match […]
[…] 140 kW. Prevratnou novinkou v roku 1993 bolo priame vstrekovanie nafty, ktorým sa pýšil motor 1.9 TDI 66kW. Golf tretej generácie sa polepšil aj z hľadiska bezpečnosti a priniesol airbag pre vodiča a […]
[…] blýskala všehochuť toho, čo automobilový priemysel prináša – od Felicií a Octavií 1.9 TDI, cez staré či nové Bavoráky, Nissany 370z, Imprezy, až po Nissany GTR, Audi R8, Ferrari 488 a […]
[…] nekonečných výhodách legendárneho motora 1.9 TDI som už písal viackrát, no nedá mi ho nespomenúť aj pri Octavii. Práve tento motor totiž […]
[…] nervy. Kým v minulosti bol naftový motor symbolom nezničiteľnosti a bezproblémovej prevádzky (viď. 1.9 TDI), po sprísnení emisných noriem a nasadení rôznych ventilov, filtrov a iných hračiek, sa z […]