fbpx

Každý automobilový fanúšik už určite niekedy počul o jazdných technikách ako je medziplyn, rev-match a heel&toe podraďovanie. Viete však, čo znamenajú, aký majú význam a aké sú medzi nimi rozdiely? Poďme sa na to pozrieť. 

Rev-match

Prekladať anglické názvy týchto pojmov je prakticky nemožné, vo voľnom preklade do slovenčiny by však pojem rev-match znamenal niečo ako „zosúladenie otáčok“. Keď pochopíte princíp, ako rev-match funguje, pochopíte. Rev-match sa používa pri podraďovaní na nižší prevodový stupeň. Povedzme, keď jazdíte športovo a potrebujete náhle preradiť z trojky do dvojky, ak jednoducho preradíte a pustíte spojku, otáčky na dvojke náhle vyletia do vysokých hodnôt. Pri takomto bežnom preradení, špeciálne vtedy, keď radíte do vysokých otáčok, dostáva spojka poriadne zabrať. Hriadeľ od kolies sa totiž točí oveľa rýchlejšie ako hriadeľ od motora a o vyrovnanie týchto veľmi rozdielnych otáčok sa musí postarať spojka. Tá sa tak dostane poriadnu „bombu“ a na jej životnosť to určite dobre nevyplýva. Nehovoriac o tom, že takéto preradenie nie je práve najplynulejšie.

Čo teda robí rev-match? Keď podraďujete na nižší stupeň do vysokých otáčok, pri vytlačenej spojke brnknete do plynu, aby ste zvýšili otáčky motora. Keď následne spojku pustíte, otáčky motora sú približne rovnako vysoké, ako otáčky hriadeľa od kolies a spojka ich tak nemusí vyrovnávať. Umenie spočíva v tom, koľko musíte do plynu brnknúť, aby otáčky motora boli približne rovnaké ako otáčky hriadeľa od kolies. To si už vyžaduje trochu tréningu a zladenia sa s vlastným autom. Ako vyzerá rev-match naživo?

Heel&toe

Táto technika je akýmsi vylepšením pre rev-match. Kým rev-match sa hocikedy zíde pri bežnom jazdení, heel&toe sa používa skôr pri skutočne športovej jazde. Rozdiel medzi heel&toe a rev-match je v tom, že rev-match sa používa vtedy, keď nemusíte brzdiť. Používate pri ňom len spojkový a plynový pedál. Heel&toe sa používa v situáciách, keď podraďujete na nižší stupeň do vysokých otáčok, ale zároveň aj brzdíte. Táto technika je pomerne náročná, keďže pri nej ovládate dvoma nohami naraz 3 pedále, a to tak, že špičkou (toe) brzdíte a pätou (heel) brnkáte do plynu. A ľavou nohou zároveň pracujete so spojkovým pedálom a popri tom radíte nižší prevodový stupeň. Celý postup a význam tejto techniky je tak rovnaký ako rev-match, akurát do celého procesu zapájate aj brzdu. Pre lepšie pochopenie si pozrite nasledujúcu časť videa.

Medziplyn

Medziplyn je technika, ktorá mala obrovský význam najmä v starých nákladiakoch, ktoré nemali synchronizovanú prevodovku. Všetky moderné autá majú prevodovky synchronizované, medziplyn tak nie je pri preraďovaní nevyhnutný. Synchróny sa starajú o to, aby sa pri preraďovaní vyrovnali rýchlosti ozubených kolies v prevodovke a preradenie tak bolo plynulé, bez „škrípania“ zubov ozubených kolies. Pri prevodovkách, ktoré synchoróny nemali, bolo potrebné manuálne zvýšiť otáčky pri preraďovaní, aby sa tieto rýchlosti ozubených kolies vyrovnali. A to sa robilo pomocou medziplynu. V moderných autách sa medziplyn môže používať pri podraďovaní, kedy má podobný efekt ako rev-match. Veľa ľudí si myslí, že rev-match a medziplyn je jedno a to isté, čo je však veľká chyba.

Kým pri rev-matchi sa snažíte zosúladiť rýchlosti hriadeľa od motora a hriadeľa od kolies, pri medziplyne zosúlaďujete rýchlosti ozubených kolies priamo v prevodovke. Medziplyn je tak dobrý na to, aby boli podradenia do vysokých otáčok čo najplynulejšie a hnací reťazec nedostával také veľké „bomby“ do tela. Na prevedenie je o niečo náročnejší ako rev-match, keďže pri medziplyne najprv zaradíte neutrál, pustíte spojku, zvýšite otáčky motora, stlačíte spojku, zaradíte nižšiu rýchlosť a spojku opäť pustíte. A celý tento proces musíte vykonať v čo najkratšom čase, aby mal skutočne význam. Pozrite sa, ako to celé vyzerá naživo.

A hor sa cvičiť! Kým teória je pomerne jednoduchá, perfektné prevedenie v praxi si vyžaduje cvik. Najnáročnejšie na všetkých spomínaných technikách je zosúladenie všetkých procesov a najmä nájdenie tých správnych otáčok, na ktoré musíte motor pri brnknutí do plynu vytočiť, aby ste otáčky zosúladili čo najlepšie a previedli tak dokonalý medziplyn, rev-match alebo heel&toe podradenie. Držím palce! 🙂

Pozri tiež:

6 thoughts on “Naučte sa pokročilé jazdné techniky – rev-match, heel&toe a medziplyn”

Comments are closed.