fbpx

Škoda Octavia už dlhodobo patrí medzi top 3 najpredávanejšie autá na Slovensku a v Česku. V priebehu desaťročí sa na trhu vystriedalo mnoho verzií Octavií s rôznymi motorizáciami. Dnes vám ukážem, ktoré 3 považujem za najlepšie.

Názov Octavia použila Škodovka prvýkrát v roku 1959, kedy ním označila nástupcu Škody 440. Úplne prvá Octavia bola vyrábaná až do roku 1971 ako verzia Combi, verzia sedan bola už v roku 1964 nahradená modelom 1000 MB. Na niekoľko rokov tak pojem Octavia úplne prestal existovať. Vtedy ešte Škodovka nevedela, že o niekoľko desiatok rokov bude toto slovko figurovať v zoznamoch najpredávanejších áut. Znovuzrodenie Octavie nastalo v roku 1996, kedy bola predstavená jej prvá generácia v novodobých dejinách. Tá zožala nesmierny úspech a vyrábaná bola do roku 2004, respektíve do roku 2010 pod označením Tour. Mimochodom, do roku 2011 Škodovka vyrobila 1 500 000 Octavií. Druhá generácia prišla v roku 2004 a vyrábaná bola do roku 2013. Potom prišla tretia generácia, ktorá prešla v roku 2017 faceliftom, ktorý rozdvojil jej predné svetlá. Aktuálne už čakáme na 4. generáciu, ktorá by mohla byť predstavená už na jeseň 2019. Vráťme sa však teraz späť do minulosti a pozrite sa spolu so mnou na najlepšie Octavie, ktoré od začiatku výroby vyšli z výrobných liniek.

Škoda Octavia Touring Sport – pani najvzácnejšia

Škoda Octavia Touring Sport
Škoda Octavia Touring Sport

Začnime pekne zostra, špeciálnou verziou vôbec prvej Octavie, ktorá bola vyrábaná v rokoch 1960 – 1964. Octaviu Touring Sport môžeme považovať za akéhosi predchodcu dnešnej Octavie RS. Bol to taký „mačkopes“ – karoséria bola totiž totožná s modelom Felicia, akurát mala pevnú strechu. Octavia Touring Sport si ponechala aj 1.089 litrový radový štvorvalec z Felicie, ktorý bol vybavený 2 karburátormi a dosahoval výkon 50 koní a 74.5 Nm. V tej dobe sa jednalo o najvýkonnejšiu verziu Octavie. Maximálna rýchlosť bola na úrovni slušných 130 km/h. Kvality Octavie Touring Sport potvrdili aj úspechy v súťažiach, v rokoch 1961-1963 získala hetrik na Rallye Monte Carlo. Vyrobených bolo len necelých 2300 kusov a dodnes sa ich zachovalo veľmi málo.

Škoda Octavia 1.9 TDI – pani najspoľahlivejšia

Škoda Octavia 2 1.9 TDI
Škoda Octavia 1 1.9 TDI

O nekonečných výhodách legendárneho motora 1.9 TDI som už písal viackrát, no nedá mi ho nespomenúť aj pri Octavii. Práve tento motor totiž spravil z Octavií prvej a druhej generácie absolútne nezničiteľné autá. V prípade prvej generácie hovorím o motore 1.9 TDI 66 kW, v prípade druhej generácie zas o motore 1.9 TDI PD 77 kW. S motorom 1.9 TDI 66 kW nemám v prípade Octavie skúsenosti, vyskúšal som si ho však vo Volkswagene New Beetle, kde ma fakt dostal. Naopak, Octaviu 1.9 TDI PD 77 kW sme mali v rodine a musím povedať, že spoľahlivejšie auto na ceste len tak ľahko nestretnete.

Škoda Octavia 1.9 TDI motor

Ideálne je vyberať verzie zo začiatku výroby, ku koncu produkcie bol totiž už aj tento motor vybavený DPF filtrom s nepríjemnými regeneráciami a drahými opravami. Motor 1.9 TDI má svoj vlastný nezameniteľný charakter, je síce trochu hlučnejší, no mne tento fakt absolútne neprekáža, práve naopak. Poteší nízkou spotrebou na úrovni 5 litrov v kombinovanej prevádzke, ktorú je možné pri troche snahy stlačiť aj nižšie. Pri dobrej starostlivosti vydrží stovky tisíc kilometrov s jedným turbom a minimálnymi servisnými nákladmi. Aby som však nechválil len motor, pochváliť musím aj samotnú Octaviu 1. a 2. generácie – sú to nezničiteľné autá, ktoré dokážu bez problémov najazdiť viac ako pol milióna kilometrov bez toho, aby sa to prejavilo na výrazne zhoršenom stave a funkčnosti auta. Tu už môžem len sňať klobúk z hlavy a ukloniť sa Škodovke za jej skvelú prácu…

Škoda Octavia RS 245 – pani najrýchlejšia

Škoda Octavia RS 245
Škoda Octavia RS 245

Treťou Octaviou, ktorá zo všetkých typov najviac rezonuje v mojej pamäti, je benzínová Octavia RS 245 tretej generácie. Páčila sa mi už od jej predstavenia, podľa mňa je to najkrajšia Octavia všetkých čias. Dokonca aj tie často kritizované predné svetlomety sa mi na nej fakt páčia. Neodolal som jej a nedávno som si ju na vlastnej koži vyskúšal. Všetky dojmy z jazdy v nej nájdete v článku „Ako jazdí benzínová Škoda Octavia RS 245?„, len okrajovo spomeniem, že táto verzia Octavie je poháňaná preplňovaným 2.0 litrovým štvorvalcom s výkonom 245 koní a krútiacim momentom 370 Nm. Z 0-100 zrýchli za 6,6 sekundy a je to nepochybne najrýchlejšia sériová Octavia všetkých čias. A je nielen rýchla – ako celok je to skvelé balenie s množstvom výhod, ktoré rozhodne za tie peniaze stojí.

Ktoré Octavie považujete za najlepšie vy? Podeľte sa s nimi v komentároch! 😉

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Škoda, Autorevue. Auta5P, Wikipedia

2 thoughts on “3 najlepšie Octavie všetkých čias – môj výber”

Comments are closed.