EGR ventil – treba sa ho obávať?

EGR ventil – treba sa ho obávať?

Keď sa pozriete na akýkoľvek test novšieho jazdeného auta, predovšetkým naftového, v najčastejších poruchách sa zaručene stretnete s takouto vetou: “Objaviť sa môžu problémy s EGR a DPF.” Dnes sa pozrieme práve na EGR ventil, ktorý je častým strašiakom motoristov.

Moderné “vychytávky” motorov lezú mnohým motoristom poriadne na nervy. Kým v minulosti bol naftový motor symbolom nezničiteľnosti a bezproblémovej prevádzky (viď. 1.9 TDI), po sprísnení emisných noriem a nasadení rôznych ventilov, filtrov a iných hračiek, sa z naftových motorov stal doslova postrach. Predovšetkým, ak kupujete jazdené auto. A teraz nehovorím len o naftových motoroch, EGR ventily a po novom aj filtre pevných častíc už využívajú aj benzínové motory. Tu však treba podotknúť, že naftové motory produkujú prirodzene viac pevných častí a sadzí, na zanesenie a poruchy DPF filtra a EGR ventilu sú tak náchylnejšie ako benzínové motory. Činnosť DPF filtra je jasná asi každému – z výfukových plynov filtruje pevné čiastočky a sadze, aby v meste neboli vypustené do prostredia. Ako však funguje EGR ventil a aká je jeho úloha?

Nebezpečné oxidy dusíka

egr ventil

Úloha EGR ventilu je prostá – znižovať množstvo oxidov dusíka NOx, ktoré sa tvoria v spaľovacom priestore. Produkcia oxidov dusíka v motore narastá exponenciálne s teplotou v spaľovacom priestore, EGR ventil má teda za úlohu znížiť teplotu pri spaľovaní zmesi vzduchu a paliva. Robí to veľmi jednoducho – z výfukového potrubia odoberá výfukové plyny a vháňa ich späť do sacieho potrubia. Výfukové plyny sú tak následne opäť vsaté do motora (u benzínových motorov tvoria výfukové plyny 10 – 25% nasatého vzduchu, u naftových motorov až 50%) a ich zvýšený obsah oxidu uhličitého, dusíka a vodnej pary spôsobí zníženie teploty počas spaľovania. Zníženie teploty v spaľovacom priestore má značnú výhodu aj z hľadiska fungovania motora – v prípade benzínových motorov znižuje riziko detonačného horenia.

No nie je to také jednoduché…

egr ventil fungovanie

To, čo na prvý pohľad vyzerá ako primitívny proces, v dnešnej dobe už také primitívne nie je. Áno, prvotné EGR ventily boli jednoduché – ventil bol samoregulovateľný pneumaticky podľa podtlaku zo sania a samotný okruh vedenia spalín bol primitívne jednoduchý – rúrka viedla z výfukových zvodov priamo späť do sania. No postupom času sa EGR ventily vyvíjali a komplikovali. Pribudla elektronicky ovládaná klapka, ktorá otvárala a zatvárala ventil, neskôr sa z EGR ventilu stal komplexný systém, ktorý na základe údajov z viacerých senzorov otvára klapku regulujúcu množstvo vstupujúcich výfukových plynov do takej polohy, aby bola účinnosť EGR ventilu v danom momente čo najlepšia. Moderné EGR ventily sú naviac často vybavené aj chladičom výfukových plynov, ktorý zabezpečuje ešte výraznejšie zníženie teploty v spaľovacom priestore. Tieto systémy síce zvyšujú účinnosť, no na druhej strane zvyšujú aj riziko poruchy a nákladnej opravy.

Dva základné typy

egr ventil fungovanie

Z hľadiska fungovania sa EGR ventily delia na vysokotlakové a nízkotlakové. Nízkotlakové riešenie je síce komplikovanejšie, no efektívnejšie – výfukové plyny sa v tomto prípade odoberajú až za turbodúchadlom a DPF filtrom, sú teda očistené od sadzí (menej zanášajú rúrky, ventil a sanie), majú nižší tlak a teplotu. Práve preto sa nízkotlakové EGR ventily používajú pri väčšine moderných áut. Vysokotlakové EGR ventily sú presným opakom nízkotlakových – ich okruh je síce jednoduchší, no keďže výfukové plyny odoberajú ešte pred turbom a DPF filtrom, majú vyššiu teplotu, vyšší tlak a viac zanášajú celý trakt sadzami, ich efektivita je tak výrazne nižšia.

Len za určitých podmienok

Pri EGR ventile je dôležité spomenúť, že nefunguje neustále. Riadiaca jednotka ho otvára len po splnení niekoľkých podmienok. EGR ventil je otvorený len v prípade, že motor je zahriaty na prevádzkovú teplotu a pracuje v režime čiastočného zaťaženia. Ak sa motor len zohrieva, prípadne je plne zaťažený, EGR ventil je zatvorený, aby negatívne nevplýval na chod a výkon motora.

Ach, tie poruchy…

zaneseny egr ventil

Na záver sa dostávame k téme, ktorá väčšinu vodičov zaujíma asi najviac – poruchy EGR. Čo sa vlastne na tomto zariadení môže pokaziť a prečo je takým strašiakom? Problémy s EGR ventilom vychádzajú priamo z jeho princípu činnosti – recirkulácie spalín. Keďže spaliny obsahujú sadze a pevné častice, predovšetkým, ak sa jedná o vysokotlakový EGR ventil, tie časom zanášajú samotný ventil, okruh EGR ventilu a sacie potrubie. Problémom je najmä zanášanie samotného ventilu a škrtiacej klapky, po ich zanesení totiž ventil prestáva plniť svoju úlohu, nezatvára sa, čo následne vedie k neustálemu prúdeniu výfukových plynov do sania. Motor má nižší výkon, trhavý chod a na palubnej doske väčšinou zasvieti stará známa kontrolka motora. POZOR! V takomto prípade by ste s autom v žiadnom prípade nemali pokračovať v jazde. Zlé fungovanie zaneseného EGR ventilu sa totiž podpíše pod zvýšenú produkciu sadzí, ktoré následne rýchlo upchajú DPF filter. Z jedného problému si tak vytvoríte hneď dva, pričom oba vás vyjdú dosť draho. Pri moderných EGR ventiloch sa môžu objaviť aj problémy s riadiacou elektronikou, či chladičom výfukových plynov.

Je EGR ventil skutočne postrachom?

egr ventil kontrolka

Každý EGR ventil si skôr či neskôr vynúti vašu pozornosť. Staršie vysokotlakové EGR ventily sa zanášajú skôr, nízkotlakové vydržia dlhšie, no aj oni sa raz zanesú natoľko, že sa im bude potrebné povenovať. Ak cítite príznaky zaneseného EGR ventilu – slabší ťah motora, trhanie, prípadne sťažené štartovanie, k čomu sa zvyčajne pridruží aj kontrolka motora, mali by ste ho ihneď nechať vyčistiť. Skôr, ako vám nefunkčný EGR ventil upchá DPF-ko. V mnohých prípadoch pomôže lacnejšie vyčistenie EGR ventilu, ak je však ventil a okruh vedenia spalín nadmieru znečistený usadeninami, budete ho musieť vymeniť. A to už nie je lacná zábavka. Dobré je tak dbať aj na prevenciu pred zvýšeným zanášaním EGR ventilu, ktorá spočíva v dobrej starostlivosti o motor. Totiž, ak samotný motor nefunguje správne a produkuje viac sadzí, ako by mal, EGR ventil sa prirodzene zanesie oveľa skôr. Situácia je jednoduchá – ak starostlivosť o technický stav svojho auta zanedbávate, EGR ventil bude pre vás postrachom. A naopak, ak sa o svojho štvorkolesového miláčika dobre staráte, častých problémov s EGR ventilom sa netreba obávať.

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Autorubik, Autoride, Dieselnet, Samarins, Wikipedia

Zdieľať na Facebooku

2 thoughts on “EGR ventil – treba sa ho obávať?

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *