fbpx

Nie, číslo 12 som nezvolil náhodou. Dominiccars dnes oslavuje presne 12 mesiacov od svojho vzniku a najlepší spôsob, ako toto výročie osláviť, je osláviť ho písaním o autách. Písaním o tom, čo mám na autách úplne najradšej…

Láska k autám je nebezpečná vec. Niektorých ľudí úplne zruinuje. Iní vďaka nej prídu o život. Ďalší zas o kamarátov. Prípadne o vysokoškolský titul. Však, kto by sa len učil na skúšku, keď sa môže ísť šmýkať na parkovisko s čerstvo napadnutým snehom? 😀 Potom sú tu aj takí blázni, ktorí od samej lásky k autám založia web o autách na extrémne presýtenom trhu plnom obrovskej konkurencie… Takým bláznom som bol presne pred rokom aj ja. No poviem vám, bolo to jedno z najlepších rozhodnutí, aké som v živote urobil. Každopádne, nech už kvôli autám robíme čokoľvek, asi každý z nás sa stretáva s absolútnym nepochopením „neautičkárskeho“ okolia. Do bodov absolútneho šťastia a vzrušenia nás totiž dokážu doviesť veci, ktoré už miestami hraničia s úchylkami toho najvyššieho kalibru. Čo už, kto sa raz narodí ako áutičkár, bude navždy autičkárom. Poďte sa tak spoločne so mnou zamyslieť nad tým, čo vlastne na tých autách milujeme najviac. Toto je môj zoznam…

1. Zadky

Kia Proceed

Každý z nás si na ženách/chlapoch ako prvú všíma inú časť tela. Rovnaká analógia platí aj v prípade áut. Niekoho najviac zaujíma výraz predku, svetlá, mriežky chladiča atď. Niekomu ide o veľké kolesá. No a niekomu o zadky. Aký typ som ja, to už iste viete. Najavo som to dal vo viacerých článkoch (viď. Kia Proceed, Mercedes CLA Shooting Brake a podobne). Síce doteraz som ospevoval len kombíky, v každej kategórii áut sa nájde viacero takých, ktorých zadky stoja naozaj za to. Či už je to Ferrari F430, Hyundai i30N alebo moja obľúbená MX-5-ka. Môj zoznam áut s dobrými zadkami by bol nekonečný, prejdime tak radšej na ďalší bod…

2. Pľutie, strieľanie a „prdenie“ do výfuku

Mám rád autá, ktoré sú vulgárne a neboja sa nahlas povedať, čo si myslia. Najlepšie je, keď to povedia pekne cez výfuk. „Zaprdenie“ do výfuku pri preradení vo vysokých otáčkach v aute s automatom, praskanie po prudkom pustení plynového pedálu, či nepravidelné strieľanie do výfuku ešte dlho po tom, ako vo vysokých otáčkach pustíte plynový pedál a len sa veziete. To všetko sú zvuky, ktoré vedia razom vyčariť obrovský úsmev na tvári a dlhotrvajúce zimomriavky po celom tele. A pritom je to len o obyčajnom nastavení elektroniky a dobrom výfuku. Ach bože, prečo to len nerobia všetky autá…

3. LED smerovky

Ďalšia dizajnová vecička a technologická drobnosť, ktorá sa mi však neskutočne páči. LED svetlá a smerovky sú super vynálezy, ktoré vyzerajú veľmi pekne a moderne. Veľmi zaujímavé sú dynamické smerovky, ktoré má dnes asi každá nová Audina, no aj viaceré ďalšie značky. Pravá krása však nastáva vtedy, keď sa denné svetlá a smerovky spoja do jedného svetla a LED denné svietenie sa vypína vtedy, keď začne blikať smerovka a po vypnutí smerovky sa opäť zapne. Viem, je to pomerne zvláštna úchylka, no túto štýlovú hru svetiel by som dokázal sledovať donekonečna. Od rána do večera.

4. Nekompromisné automatické prevodovky

Ako pravý milovník jazdy vo väčšine prípadov uprednostňujem manuálne predovky, ale proti automatom vôbec nič nemám a som zástanca toho, že do niektorých áut sa proste automat hodí viac. Teraz ale nejdem ospevovať medové automatické prevodovky, ktoré radia stupne tak hladko, že ich zmenu nezachytí ani jedna hmatová bunka, len zrak a sluch. Také automaty sú dobré do SUV-čiek a luxusných áut. Ja však uprednostňujem ich pravý opak. Teda automaty, ktoré nekompromisne kopú do chrbta, nehanbia sa podradiť hoc aj o 3 rýchlostné stupne naraz a nepýtajú sa vás, či vám pri tom neodrhne hlavu od krku a v manuálnom režime podržia motor v obmedzovači tak dlho, ako sa vám to len bude páčiť. Takéto automatické prevodovky milujem, bohužiaľ však musím skonštatovať, že v dnešnej dobe ich takto funguje len žalostne málo.

5. Chirurgické manuálne prevodovky

Manuálna prevodovka

Keď sme už pri prevodovkách, krátku ódu musím zaspievať aj dokonale zvládnutým manuálnym prevodovkám, ktoré majú chirurgicky presne definované dráhy a krásne mechanický chod. Inými slovami, opak manuálnych prevodoviek vo väčšine francúzskych áut 🙂 . Zase spomeniem Mazdu MX-5, z ktorej chodu manuálnej prevodovky by si mali brať príklad všetci výrobcovia sveta.

6. „Prízemný“ posed

Mx-5 posed

Viete, čo spravím ako prvé po tom, ako nastúpim do auta? Nastavím si sedadlo do tej najnižšej možnej polohy. Mám šťastie, že som pomerne vysoký a takéto nastavenie nespôsobuje to, že by mi spoza volantu trčali akurát tak vlasy. Nemám rád autá, ktoré majú príliš vysoký posed aj v tej najnižšej polohe sedadla. V takom aute sa cítim, ako keby som sedel NA AUTE, nie V AUTE. Nedokážem poriadne odhadnúť jeho správanie a vcítiť sa do jazdy. Naopak, čím bližšie pri podlahe sedím, tým lepšie sa cítim. A tak to vníma asi väčšina z nás. Keď sa ešte pekne „prízemný“ posed spojí s kvalitnými sedadlami z dobrého materiálu a s dobrým bočným vedením, dokonalý posed je na svete.

7. Bzukot Wankelu

Nie som nejako veľmi zaťažený na Wankel, no keď už nejakú tú RX-8-čku počujem naštartovať, akcelerovať, prípadne vytáčať motor do obmedzovača, ktorý je postavený pekelne vysoko, o široký nekontrolovateľný úsmev počas nasledujúcich niekoľkých minút mám postarané. Charakteristický bzukot rotačného motora jednoducho nič nenahradí, až mi je to ľúto, že s jeho výrobou sa prestalo a prakticky jediný spôsob, ako ho naživo zažiť, je tých pár RX-8-čiek, ktoré jazdia po našich cestách. Pevne verím tomu, že Mazda sa predsa len trochu odviaže a Wankel raz znovu uvedie do výroby. Aj keď mi je jasné, že na to, aby bol kompatibilný s emisnými normami, bude zásadne prepracovaný a pravdepodobne stratí veľkú časť svojho čara.

8. Ťah a zvuk turba

Tomu, či je lepšie turbo alebo atmosféra, som sa už venoval v jednom článku dávnejšie, obe riešenia majú svoje výhody a nevýhody. Turbo však milujem práve kvôli jeho brutálnemu záťahu, ktorý atmosféra jednoducho nikdy nedosiahne. Či už je to krásy plynulý záťah, aký má napríklad biturbo diesel od Mazdy alebo turbodiera a následný prudký kopanec, aký majú napríklad motory 1.9 TDI, ktoré som tiež už raz ospevoval. Druhým dôvodom, prečo mám rád turbo, sú zvuky, ktoré sprevádzajú jeho činnosť. Či už charakteristické jemné pískanie, alebo odfukovanie po pustení plynu. Aaach…

9. Studené štarty

Je december, 7:00 ráno. Vonku je tak mínus 20, všade je tma a ja rozospatý, mrzutý a zmrznutý prichádzam k autu. Otvorím dvere a vsuniem kľúčik do zapaľovania. Otočím ním do pravej strany. Spod kapoty sa najprv ozve krátke točenie štartéra, po ktorom nasleduje prudké vyšteknutie motora, niečo také, ako keď psovi stúpite na nohu. A následne niekoľko-sekundové bežanie motora na vyšších voľnobežných otáčkach. Zrazu je celá mrzutosť, zamrznutosť a ospalosť preč a opäť ju strieda veľký úsmev. Sranda, aké maličkosti dokážu milovníkovi áut zlepšiť deň… 😀

10. Vôňa nového auta

BMW i3 nové auto

Viete, prečo sa muž nedokáže odtrhnúť od svojej ženy, ktorá si kúpila novú koženú bundu? Lebo vonia ako nový Range Rover v plnej výbave! Tento vtip iste poznáte a rovnako určite uznáte, že vôňa nového auta patrí medzi najkrajšie vône sveta. Áno, je to len zmes chemikálii uvoľnených z nových plastov a lepidiel. No koho to zaujíma? Vonia to úžasne a to je základ. Preto vždy, keď mám možnosť stráviť čo i len pár sekúnd v novom aute, nezaváham ani sekundu a idem sa do neho poriadne nadýchať. Závislý na tom zatiaľ, našťastie, nie som. No ak by som aj bol, vo svojom okolí mám hneď niekoľko predajní nových áut, kde by som svoju potrebu rýchlo napravil na správnu mieru. Teda, kým by mi neudelili doživotný zákaz vstupu 😀 .

11. Strmé riadenie so spätnou väzbou

Ford volant

Je celkom smutné, že spätnú väzbu od riadenia dnes musíme pri bežných autách pomaly oslavovať. Väčšina výrobcov ide cestou elektrických posilňovačov riadenia, ktoré jednoducho nie sú schopné poskytovať takú spätnú väzbu, akú by sme od nich chceli. Točíte volantom, no máte pocit, akoby ste točili tanierom na stole. Iste, v meste je to fajn, no pri jazde v zákrutách a vo vyšších rýchlostiach to veľmi príjemné nie je. V prvom rade tak milujem riadenie, pri ktorom jasne cítim, že volant je spojený s kolesami a cítim cez neho, čo práve robia. V druhom rade mám rád riadenia, ktoré sú pekne strmé. Nie príliš strmé, tak akurát. Nič totiž nie je horšie ako volant, pri ktorom musím rúčkovať pomaly aj pri predbiehaní na diaľnici.

12. Talianske názvy

Ako posledný bod tohto zoznamu tu mám jednu „chuťovku“. Nie, taliančinu neovládam a ani ju nepovažujem za nejaký veľmi atraktívny jazyk. No doslova ma fascinujú názvy talianskych áut. Každý správny autičkár musí poznať slová ako Countach, Competizione, Challenge Stradale, Biposto, Quadrifoglio Verde, Integrale, Speciale. Tie sa nielenže „motajú“ v názvoch najlegendárnejších áut sveta, naviac znejú neskutočne úžasne. Len si ich skúste vypočuť v tradičnej talianskej výslovnosti, pokojne aj cez Google Translate. Jednoducho, krása.

Verím, že v mojom zozname ste aj vy našli pár vecí, ktoré máte na autách najradšej. Samozrejme, je ich ešte oveľa viac. Do komentáru mi pokojne napíšte, aké ďalšie veci máte na autách radi vy. 😉

Na záver by som sa chcel poďakovať vám všetkým, ktorí podporujete web, Facebook, Instagram a YouTube Dominiccars a zdieľate tú pravú lásku k autám spolu s nami. Budeme robiť všetko pre to, aby sme vám v priebehu ďalších 12 mesiacov prinášali ešte hodnotnejšie a zaujímavejšie články, testy a videá, ako doteraz. Tak sledujte Dominiccars aj naďalej!