Plánujete kúpu jazdenky a snažíte sa nájsť auto s motorom, ktorý nebude vyžadovať servis každý mesiac? Prípadne vás len zaujíma, ktoré motory sú tie najspoľahlivejšie? Kandidátov je veľmi veľa, toto je môj výber 7 najspoľahlivejších motorov posledných 20 rokov.
Benzínové motory Mazdy, Toyoty, veľmi veľa starších naftových motorov bez moderných „vychytávok“… Už len zúžiť výber najspoľahlivejších motorov posledných 20 rokov na 20 kandidátov, je veľmi náročné. O mnohých motoroch je všeobecne známe, že sú nadpriemerne spoľahlivé, o niektorých je to známe menej, pritom v oblasti spoľahlivosti doslova excelujú. Ja som sa tak trochu pohrabal v informáciách ohľadom spoľahlivosti a vybral z nich 7 najspoľahlivejších motorov posledných 20 rokov, ktoré ma zaujali, niektoré určite poznáte, pri niektorých som ani ja sám netušil, že sú tak spoľahlivé.
Škoda 1.3 MPI
Jaaj, kto by len nepoznal starý dobrý motor 1.3 MPI? Tento jednoduchý atmosférický štvorvalec, ktorý bol osadzovaný do Škody Felicia, bol priamo prebraný z Favoritu. Výkonom 40 kW, prípadne 50 kW v prípade výkonnejšej verzie veľmi neoslnili, čím však rozhodne oslnili, bola ich nezničiteľnosť. Na mimoriadne jednoduchom motore, ktorý vie opraviť každý Jožo z dediny, sa jednoducho nemalo čo pokaziť. Aj práve preto je Felicia v mojich testoch zatiaľ jediné auto, ktoré za spoľahlivosť dostalo plnohodnotných 10 bodov z 10.
Ford 1.3 8v Duratec „Rocam“
Tento motor bol vyrábaný od roku 2001 do roku 2008 a je to jeden z motorov, pri ktorých som doteraz netušil, že vyniká práve veľmi dobrou spoľahlivosťou. Osadzovaný bol do Fordu Ka a Fiesta 6. generácie a jeho jednoduchá konštrukcia s 8 ventilmi a OHC reťazových rozvodom sa stará o bezproblémovú prevádzku. Mimochodom, názov „Rocam“ je skratka pre ventilové vahadlá s rolnami, ktoré tento motor využíval. Rovnako ako motor 1.3 MPI, výkonom veľmi neohúri, ak ale hľadáte čo najspoľahlivejšie mestské auto a vyberáte si z obdobia rokov 2001 – 2008, Ford Fiesta s týmto motorom môže byť ideálny kandidát.
Volkswagen 1.9 TDI 66 kW
Nejako detailne opisovať tento motor teraz nejdem, zopakujem však moju dávno vyslovenú vetu – tento motor je jednoducho úžasný! Pri teste Volkswagenu New Beetle ma dokonca zaujal natoľko, že som mu venoval samostatný článok. Nielenže je extrémne spoľahlivý (hovoriť by o tom vedel snáď každý majiteľ auta s týmto motorom), má až neuveriteľne nízku spotrebu, jeho opravy zvládne každý technik, náhradné diely sú lacné, navyše je jazdenie s ním obrovská zábava! Teda, aspoň v New Beetle bola. Hlučné pískanie a odfukovanie turba, brutálna turbodiera a následný kopanec turba a drsný chod… To je niečo, čo mňa ako automobilového fanúšika veľmi teší. Zároveň však nie je tak drsný, že by normálneho človeka nejako príliš otravoval. Už sa ale začínam príliš rozpisovať… Jednoduchá rada teda znie – ak máte možnosť kúpy auta s týmto motorom, v dobrom stave a ktoré zatiaľ nemá najazdených 600 000 kilometrov (čo je pri tomto motore úplne bežné číslo), hneď ho berte. A ak auto s týmto motorom už máte doma, ani za nič ho nepustite! Máte totiž klenot, aký už v modernom automobilovom priemysle nevznikne snáď nikdy.
Fiat 1.2/1.4 8v „Fire“
Fiaty väčšinou neobsadzujú práve najvyššie priečky v oblasti spoľahlivosti, vysoká spoľahlivosť ich benzínových motorov ma tak prekvapila. Je to však skutočne tak – motory rady „Fire“ nájdete v rôznych objemových verziách, od menej ako litra, až po 1.4 litrové motory. Prakticky všetky vynikajú vysokou spoľahlivosťou, do tohto listu som zahrnul dva najčastejšie – 1.2, ktorý je vyrábaný od roku 1993 a 1.4, ktorý je vyrábaný od roku 2003. V priebehu rokov boli nahradené 16 ventilovými verziami, ktoré sú taktiež spoľahlivé, stropom spoľahlivosti však boli práve pôvodné 8 ventilové verzie. Nájdete ich v celej palete modelov Fiatu, od 500, cez Punto, až po Palio, ale aj v niektorých modeloch Lancia a vo Forde Ka. Majú jednoduchú konštrukciu, na ktorej sa nemá čo pokaziť a keďže boli väčšinou montované do malých áut, zároveň majú aj celkom slušnú dynamiku.
Honda 1.5 VTEC 16v
Viacbodové vstrekovanie, variabilné časovanie ventilov… Takéto moderné vymoženosti sa niekedy podpíšu pod nižšiu spoľahlivosť motora, nie však pri Honde. Jej systém variabilného časovania ventilov VTEC je celosvetovo známy, rovnako ako nezničiteľnosť jej motorov. Pod vysokú spoľahlivosť sa podpisuje aj skutočnosť, že sa jedná o čistokrvné vysokootáčkové atmosférické motory, na ktoré je Honda špecialista. Len pre úplnosť musím dodať, že vysokou spoľahlivosťou sa môže pochváliť nielen motor s objemom 1.5, ale prakticky všetky, aj modernejšie, benzínové motory od Hondy. A dokonca, nielen benzínové…
Honda 2.2 i-DTEC
Takmer všetky benzínové motory, ktoré Japonci vyrobia, sú excelentné v oblasti spoľahlivosti. Ich slabinou sú však často práve diesle. Nafta a Japonec, to jednoducho nejde dokopy… Alebo? Dôkazom toho, že aj Japonci vedia vyrobiť naozaj spoľahlivý naftový motor, je práve motor 2.2 i-DTEC. Sám som bol prekvapený, že v oblasti spoľahlivosti je takto dobrý, do tohto rebríčka som ho tak musel zaradiť. A pritom to nie je žiadny super-jednoduchý motor. Má turbo, EGR, DPF, a veľa ďalších moderných prvkov, jeho spoľahlivosť je však napriek tomu perfektná. Odolné je turbo, rozvody, dokonca ani s EGR nebývajú problémy. Mimochodom, ak budete hľadať auto s týmto motorom, vyrábaný bol od roku 2008 do roku 2015 a osadený bol vo viacerých modeloch Honda.
Mitsubishi 1.3/1.5/1.6 MIVEC
A na záver opäť Japonci. Až do tohto roku, kedy bol predstavený nový Eclipse Cross, som mal taký pocit, že Mitsubishi nejako zaspalo na vavrínoch. A takýto pocit som mal nielen ja, ale aj zvyšok motoristickej verejnosti. Sem-tam prišiel nejaký ten facelift, ale nič zásadné. Nemôžeme sa však sťažovať, lebo práve skutočnosť, že Mitsubishi zbytočne neexperimentuje s novými vecami, robí jeho autá veľmi solídnymi a spoľahlivými. A spoľahlivosťou doslova prekypujú aj jeho atmosférické benzínové motory s variabilným časovaním ventilov označovaným MIVEC. Tie sú vyrábané od roku 2004 až dodnes. V dnešnej dobe tak môžu pôsobiť trochu zastaralo, patria však medzi najspoľahlivejšie motory, aké dnes môžete získať.
Tak, boli oni. Máte s nimi skúsenosti, prípadne, máte skúsenosti s inými nezničiteľnými motormi? Podeľte sa s nimi v komentároch! 😉
Páčil sa ti článok? Sleduj Dominiccars aj na FB a nič ti neutečie!
[fb_widget]
135 kW od BMW éra e46 jednoznačne jeden z najlepších motorov.