fbpx

Zasnežené zimné cesty sú ako stvorené na to, aby sme sa za volantom zabavili a čo-to sa aj naučili. Tak som sa v tomto krásnom čase rozhodol priniesť sériu článkov „Domáca driftškola“, v ktorých sa naučíte nejakú tú teóriu a triky k zimným radovánkam. V tejto časti sa pozrieme na rôzne spôsoby, ako vyvolať pretáčavý šmyk.  

Keď tak vlastne nad tým rozmýšľam, začínať s článkom „Ako vyvolať pretáčavý šmyk“ namiesto toho, aby som začal niečím ako „Ako 100% bezpečne prejsť zákrutu a ako skorigovať prípadný pretáčavý šmyk“, nie je asi veľmi príkladné. My sme však autičkári a chceme si zimu užiť, nie pretrpieť. A navyše, aby sme sa mohli naučiť pretáčavý šmyk zvládať, musíme ho v prvom rade vedieť umelo vyvolať, ak teda nie ste zástanca hardcore vzdelávania a nechcete sa nechať prekvapiť niekde na ceste. Samozrejme, v ideálnom prípade by sme sa šmyky mali učiť na škole šmyku, kto by to však v zime robil? Radšej si teda nájdime nejaké opustené zasnežené parkovisko, ideálne také, kde už niekto bol a sneh na ňom je pekne utlačený a vyšmýkaný. A zábava sa môže začať.

Príprava je základ

esp kontrolka domáca drifškola

Poviete si, aká príprava, však len prídem na parkovisko a začnem driftovať, nie? Teoreticky áno, každý správny, aj keď amatérsky, drifter by však mal pred samotným „aktom“ spraviť niekoľko základných vecí.

  1. Poriadne skontrolujte prostredie, či sa v blízkosti nenachádza nejaké nebezpečenstvo, či už v podobe ľudí, iných áut alebo policajtov. Aj driftovanie na opustenom parkovisku totiž nie je úplne v súlade so zákonom a ak policajti budú chcieť, pokutu vám dajú. A to asi nechcete.
  2. Vypnite ESP. Asi základná rada, ktorá sa však niekedy ľahšie povie, ako vykoná. Mnohé moderné autá nedokážu vypnúť ESP, ale príslušné tlačilo deaktivuje len trakčnú kontrolu, niektoré autá účinky ESP po jeho „vypnutí“ poľavia, ale zostane stále zapnuté. V ideálnom prípade máte auto, ktorého ESP sa dá kompletne deaktivovať, alebo ešte lepšie, máte auto bez ESP. Ak sa ESP na vašom aute tlačidlom deaktivovať nedá, riešenie ešte môže byť vypojiť príslušnú poistku, do toho by som sa však ja osobne radšej nepúšťal. Samozrejme, nejaké tie drifty sa dajú robiť aj so zapnutým ESP, treba sa však pripraviť na frustráciu, keď vám uprostred nádherného driftu ESP zrazu pribrzdí niektoré z kolies a je po zábave.
  3. Nastavte si správne posed. Kým pri bežnom jazdení možno máte sedadlo nastavené hocijako len nie správne, pri driftovaní je správny posed mimoriadne dôležitý. Jedine pri správnom posede správne precítite auto a budete vedieť rýchlo reagovať na jeho podnety. Dôležitý je najmä sklon operadla, ktorý by mal byť v rozmedzí 95 – 105 stupňov, čím kolmejšie, tým lepšie dokážete zadkom precítiť auto. A samozrejme, správna vzdialenosť od volantu je tiež základ.

6 spôsobov

domáca driftškola

Poznáme 6 základných spôsobov, ako vyvolať pretáčavý šmyk. Pri pohone zadných kolies môžete využiť všetky z nich, ak máte pohon predných kolies, niektoré z nich budete musieť vynechať. Pri pohone všetkých štyroch kolies to závisí od viacerých faktorov, vyskúšajte všetky a uvidíte, ktoré spôsoby budú fungovať pre vaše auto najlepšie. To vlastne platí pre všetkých – to, čo pre jedno auto funguje perfektne, nemusí tak dobre fungovať pre iné. Všetko závisí od výkonu auta, podvozku, hmotnosti, pneumatík, rozloženia hmotnosti a mnohých ďalších vecí. Nebuďte tak sklamaní, ak niečo jednoducho nebude fungovať a vyberte si spôsoby, ktoré pre vaše auto fungujú najlepšie. Z čoho máte na výber?

  1. Ručná brzda (všetky typy pohonu) – vyvolanie pretáčavého šmyku pomocou ručnej brzdy je asi najčastejšie využívaný spôsob, najmä pri autách s predným pohonom. Využíva sa však aj pri zadokolkách, najmä pri tých menej výkonných a na suchom povrchu, na snehu si pri zadokolke poradíte aj bez nej. V zákrute pomocou ručnej brzdy jednoducho zadné kolesá odtrhnete od zeme, čím stratia trakciu a vám už iba zostáva následný pretáčavý šmyk korigovať. Ručná brzda je výhodná najmä v nízkych rýchlostiach, keď potrebujete zadok rýchlo dostať do šmyku.
  2. Prudké ubratie plynu (všetky typy pohonu) – o niečo zaujímavejšia taktika, pri ktorej nemusíte ruky spustiť z volantu. Princíp je jednoduchý – auto pred zákrutou držíte pod plynom a keď ste v zákrute, plynový pedál prudko pustíte. Váha auta sa tak rýchlo prenesie na predné kolesá, čím sa zadné odľahčia a na snehu v zákrute stratia trakciu. Vám už tak opäť ostáva iba vzniknutý šmyk udržať pod kontrolou. V niektorých prípadoch pomôže aj „brnknutie“ do brzdového pedálu, čo môže tiež prispieť k preneseniu váhy dopredu, mnohé moderné autá však majú elektronické presmerovanie brzdného účinku, ktoré pribrzďuje aj zadné kolesá, taktika s pribrzdením tak nemusí vždy dobre fungovať.
  3. Pridanie plynu v zákrute (len pohon zadných kolies, prípadne pohon všetkých štyroch kolies) – asi najzábavnejšia technika, ktorá sa však dá dobre praktizovať väčšinou len na autách s pohonom zadných kolies. V tomto prípade v zákrute prudko pridáte plyn, čím začnú zadné kolesá hrabať a stratia trakciu. Vy sa tak ocitnete v nádhernom powerslide, v ktorom sa už len stačí hrať s volantom a plynom, aby ste ho dotiahli do víťazného konca.
  4. Prudké pustenie spojkového pedálu (pohon zadných kolies, prípadne pohon všetkých štyroch kolies) – táto technika zo všetkých techník škodí autu asi najviac a vhodná je najmä pre zadokolky so slabším výkonom na suchu, na snehu síce žiadne auto nemá málo výkonu, túto techniku však môžete využiť aj tu. V zákrute vytlačíte spojku, pri vytlačenej spojke pridáte plyn, ideálne až po červené pásmo otáčok a potom spojku prudko pustíte. Spojka tak dostane poriadnu šupu do tela, čo pre ňu nie je veľmi dobré, zaručene však kolesá dostanete do šmyku.
  5. Škandinávsky švih (všetky typy pohonu) – táto technika je založená čisto na prenášaní váhy z jednej časti auta na druhú a funguje skvele v kombinácii s prudkým ubratím plynu, ale aj ďalšími spomínanými technikami. Škandinávsky švih ( tento názov som si, mimochodom, nevymyslel 🙂 ) spočíva v tom, že napríklad pred zákrutou doprava najprv autom prudko trhnete doľava a hneď prudko doprava, čím sa prudko prenesie hmotnosť auta z jednej strany na druhú, a tak sa dostane do šmyku. Na tejto technike je pekné to, že funguje pri všetkých typoch pohonu a nemusíte sa pri nej ani len dotknúť ručnej brzdy.
  6. Shift lock (pohon zadných kolies) – starý známy „shift lock“ bude pravdepodobne fungovať len pri pohone zadných kolies, ale vie byť celkom účinný. Spolu s prudkým pustením spojky je to však technika, ktorá nie je príliš dobrá pre spojku. Do zákruty v tomto prípade vchádzate na trojke, akonáhle sa v zákrute ocitnete, podradíte do dvojky, ale bez medziplynu alebo revmatchu. Nastane tak silné brzdenie zadných kolies motorom, pričom na snehu a ľade stratia trakciu. Potom už stačí len pridať plyn a kontru a pekný driftík je na svete.

Čo ďalej?

domáca driftškola

Tak, auto ste dostali úspešne do šmyku, čo teraz? Tu nastáva tá zábavnejšia časť, ktorú vám teoreticky nikto nevysvetlí – samotné udržanie šmyku je pre každé auto a podmienky špecifické, je tak len na vás, aby ste sa hrali s plynom a volantom, zladili sa so svojím autom a dokázali tak udržiavať nádherné dlhé drifty. Základ je mať rýchle ruky, prvá kontra po tom, ako sa zadné kolesá dostanú do šmyku, musí byť perfektne načasovaná. Keď sa už prvá kontra podarí, následne sa už len hráte s volantom a plynom, aby auto zostalo v takom šmyku a uhle, aký potrebujete. Tak nečakajte a choďte si to vyskúšať aj vy ešte dnes! Ďalšie časti Domácej driftškoly prídu čoskoro, tak nezabudnite sledovať Dominiccars aj naďalej 😉

Páčil sa ti článok? Sleduj Dominiccars aj na FB a už ti nič neutečie! 😉

Obrázky – Gmotors, Youtube, Redbull