Automatické prevodovky sú super veci a aj keď väčšina milovníkov jazdenia uprednostňuje manuál, v niektorých prípadoch je automat proste lepší. Stále má však nejaké tie nevýhody. Toto sú 4 najväčšie.
Hmotnosť
Veru tak, asi by ste nečakali, že začnem práve týmto bodom, ale práve na hmotnosť sa pri nevýhodách automatov často zabúda. Samozrejme, ak si kupujete nejaké veľké SUVčko, tých niekoľko desiatok kilo hmotnosti navyše si ani len nevšimnete. Pri športovejšie orientovaných autách hrá hmotnosť auta veľkú rolu a 60 kilo navyše, ktoré automatická prevodovka voči manuálnu hravo nahrabe, je fakt citeľný rozdiel. Aj preto často malé športové autá ako Mazda MX-5, Honda Civic Type R a podobne ponúkajú buď len manuálne prevodovky, alebo aj automaty, ale len ako hraničné riešenie pre skutočne lenivých jedincov. Nie je to len kvôli lepšiemu pôžitku z jazdy, ale práve aj kvôli hmotnosti. A keď už sme pri tých pôžitkoch z jazdy…
Pocit z jazdy
Áno, áno, tento bod je jedno veľké klišé, ale nemôžem ho nespomenúť, keďže práve tento bod považujem aj ja osobne za jednu z najväčších nevýhod automatov. I keď, mnohé moderné automaty v športových autách radia skutočne skvelo a v niektorých prípadoch sa do daných áut hodia viac ako manuál. Také BMW M5 si napríklad s manuálom ani predstaviť neviem. Vo všeobecnosti však platí, že manuál poskytuje plnú kontrolu vodiča nad autom a prináša nekonečné možnosti experimentovania a hrania sa s medziplynmi, vhodnými otáčkami a podobne. Toto si pri automate v takej miere jednoducho neužijete.
Efektivita prevádzky
To, že automatické prevodovky robia vyššiu spotrebu auta, už v dnešnej dobe neplatí tak ako v minulosti. Moderné automaty vedia radiť inteligentne na základe sledovania mnohých údajov, ich efektivita prevádzky sa tak veľmi blíži manuálom. Predsa len však stále nie sú na rovnakej úrovni, ako skúsený vodič s manuálom a vo väčšine prípadov tam nejaké rozdiely v spotrebe sú. Ak sa však pozrieme na staršie automaty, najmä tie s hydrodynamickým meničom, ktoré majú veľmi vysoké straty, ich efektivita prevádzky je skutočne nízka a spotrebu vedia voči manuálu navýšiť aj o 2-3 litre, čo je fakt dosť. Prevádzka auta so starším a neefektívnym automatom tak vie byť citeľne drahšia, ako prevádzka auta s manuálom.
Cena
A zas sme pri tom. Avšak cenu automatických prevodoviek netreba brať ako nevýhodu pri ich kúpe. Voči manuálu si priplatíte nejakých 1500 eur a máte automatickú prevodovku, s ktorou bude váš život komfortnejší. Tento úvodný poplatok je tak jednoducho poplatok za náš komfort a to nie je nevýhoda. Nevýhoda je však už následná cena za servis, ktorá vás pri drahších autách môže veľmi rýchlo zruinovať. Automatické prevodovky sú komplikované zariadenia, ktoré sú na servis skutočne náročné a ich súčiastky veľmi drahé. Ak si kupujete prémiové jazdené auto a neoveríte si stav automatu, veľmi ľahko sa vám môže stať, že v priebehu pár mesiacov zainvestujete pekných pár tisíc eur do servisu automatu. A to určite nechcete. Práve preto treba byť pri kúpe jazdeného auta s automatickou prevodovkou špeciálne opatrný.
Samozrejme, automatické prevodovky robia život ľahším a ako som už spomínal, sú autá, do ktorých sa hodia viac ako manuál. A majú aj veľa výhod. Ak ste si teda vyššie spomínaných nevýhod vedomí a nemáte s nimi problém, smelo do automatu choďte!
Aký je váš názor na automatické prevodovky a skúsenosti s nimi? Podeľte sa s nimi v komentároch! 😉
Ja mam cipnutu A6 tku, 3.0 motor, stvorkolka a pocit z jazdy je teda lepsi ako ma 90% vodicov 😀 Inak rv. 2011.. nie uplne stara sunka.