fbpx

Je tu jeseň – obdobie mokrých a šmykľavých ciest a prvej námrazy, na ktorú mnoho vodičov nie je pripravených. V jesenných podmienkach je riziko neočakávaného šmyku veľmi vysoké, preto som si povedal, že je najvyšší čas priniesť tento článok. Tak čítajte pozorne! 

Nedotáčavý šmyk, inými slovami, šmyk kolies prednej nápravy, vzniká stratou kontaktu predných kolies s vozovkou. To bola učebnicová veta, ktorá najjednoduchšie popisuje celú podstatu nedotáčavého šmyku. Hoci je tento typ šmyku považovaný za „bezpečný“, respektíve, bezpečnejší ako pretáčavý šmyk (šmyk kolies zadnej nápravy), stále je mimoriadne nebezpečný. Ako totiž hovorí už jeho názov, pri nedotáčavom šmyku nedotočíte zákrutu. Namiesto toho, aby auto zatáčalo podľa toho, ako sú natočené predné kolesá, ide ďalej rovno – mimo jazdného pruhu a v horšom prípade aj mimo cesty.

nedotáčavý šmyk auto
zdroj – Drivingfast

Drvivá väčšina áut s pohonom prednej nápravy, ale aj niektoré autá so zadným náhonom, sú od výroby nastavené tak, aby v hraničnej situácii boli nedotáčavé, nie pretáčavé. Pri nedotáčavom šmyku totiž máte viac času na reakciu a celkovo je jednoduchší na zvládnutie. Práve preto sa pri bežných autách a bežnom jazdení stretávame s nedotáčavým šmykom oveľa častejšie ako s pretáčavým. Napriek tomu, že tento typ šmyku je jednoduchší na zvládnutie, stále pri ňom môžete spraviť niekoľko malých chýb, ktoré vás môžu následne vyjsť poriadne draho.

Jednoduchá teória, náročná prax?

Teória korekcie nedotáčavého šmyku je až primitívne jednoduchá – keď cítite, že predné kolesá strácajú kontakt s vozovkou, pustite plyn a počkajte, kým sa predné kolesá opäť „chytia“ a auto sa vráti do pôvodnej dráhy. Takto znie väčšina poučiek, ktoré sa síce ľahko čítajú, ale v realite to následne málokto dokáže správne aplikovať. Keď dostanete šmyk, logický ľudský rozum človeka, ktorý s nedotáčavým šmykom nemá veľké skúsenosti, by povedal – „Kámo, dostal si šmyk, máš veľký prúser… Začni rýchlo núdzovo brzdiť a vytoč ešte viac volant, aby si netrafil ten strom pri ceste!“ A to sú hneď dve veľké chyby, vďaka ktorým zaručene ten šmyk nezvládnete.

Veľká chyba č. 1 – točenie volantom

Základná vec, ktorú si treba uvedomiť je, že príčinou nedotáčavého šmyku nie je nedostatočné vytočenie volantu, ale príliš vysoká rýchlosť. Snažiť sa tak šmyk skorigovať vytočením volantu tak nemá absolútne žiadny význam, dokonca tým všetko ešte zhoršíte. Keď dostanete nedotáčavý šmyk, smerujete mimo jazdného pruhu, ľudská logika začne ihneď radiť, aby ste zatočili viac. Zväčšením uhla natočenia kolies však paradoxne ešte viac znížite kontaktnú plochu kolies v vozovkou a tým pádom šmyk ešte zhoršíte. V tomto krátkom videu pekne vidieť, ako reaguje na nedotáčavý šmyk človek, ktorý nemá s týmto šmykom veľké skúsenosti a nemá zvládnutú teóriu. V tomto prípade šmyk nakoniec skorigoval, pri väčšej rýchlosti by však zaručene skončil vo zvodidlách.

Ako teda vyzerá správna manipulácia s volantom pri nedotáčavom šmyku? Jednoducho – nerobte vôbec nič a volant držte v rovnakej polohe v akej bol, keď ste šmyk dostali. Ideálne je dokonca trochu uhol natočenia volantu zmenšiť, tak ešte viac pomôžete kolesám získať pôvodnú trakciu. Samozrejme, nie vždy môžete natočenie volantu zmenšiť, preto základom je vždy držať volant aspoň v takej polohe, v akej bol pri začatí šmyku.

Veľká chyba č. 2 – pustenie plynu + brzda

Prudké pustenie plynu má za následok odľahčenie zadku auta. Zdroj – Grand Tour Nation

Pri nedotáčavom šmyku sa brzdy radšej ani nedotýkajte. Keď človek dostane šmyk, väčšinou je zrazu vo veľkom strese, pôsobením ktorého naplno stlačí brzdu, čím zablokuje kolesá a tým zabije všetky šance, aby kolesá opäť získali trakciu. Brzdu teda nechajte tak a zamerajte sa iba na plyn. Nedotáčavý šmyk je spôsobený príliš vysokou rýchlosťou v zákrute, zníženie rýchlosti pustením plynového pedála je tak základom pre korekciu šmyku. AVŠAK POZOR! Vo väčšine náučnej literatúry sa dočítate iba to, že treba pustiť plyn a čakať. Tým, že náhle pustíte plynový pedál, spravíte síce dobre, keďže hmotnosť auta sa prudko presunie na predné kolesá, čím sa zvýši ich prítlak a rýchlejšie sa tak opäť vrátia do pôvodnej stopy. Čo si však mnohí neuvedomujú je skutočnosť, že takýmto prenesením váhy na predok náhle odľahčíte zadok, čo môže viesť k pretáčavému šmyku. A ten dostať určite nechcete.

Čo teda robiť? Ak idete pomaly, máte moderné auto s ESP a dobrými pneumatikami, môžete si dovoliť plyn pustiť náhle. Ak si však nie ste istí, plyn púšťajte kontrolovane, hrajte sa s ním podľa toho, ako sa auto začína dostávať do pôvodnej stopy. Kontrolovaným pustením plynu, nie prudkým zdvihnutím nohy, sa hmotnosť na predok prenesie plynule, nie tak náhle, čím sa šanca pretáčavého šmyku zadných kolies znižuje.

Tréning robí majstra

smyk nedotacavy
zdroj – Top Gear Philippines

Aby sme si to teda zhrnuli, správny postup korekcie nedotáčavého šmyku je nasledovný –

  1. ste v zákrute, cítite, že predné kolesá strácajú kontakt s vozovkou
  2. púšťate plynový pedál, nie prudkým zdvihnutím nohy, ale kontrolovaným pustením. NEBRZDÍTE. Plynulo a jemne môžete začať brzdiť až vtedy, keď kolesá opäť získajú trakciu.
  3. volant držíte v rovnakej polohe, v akej bol keď ste šmyk začali dostávať, prípadne jeho uhol natočenia o niečo zmenšíte. NIKDY volantom netočíte ešte viac.
  4. cítite, že kolesá opäť získavajú trakciu, dostávate sa späť do pôvodnej stopy a pokračujete v jazde. Zastavíte na najbližšom odpočívadle, aby ste tento intenzívny zážitok predýchali 😀

Netreba sa však ničoho báť, stresujúce sú pre väčšinu ľudí iba prvé šmyky v živote. Preto je dobré vyskúšať si nedotáčavý šmyk a naučiť sa ho korigovať pred tým, ako ho niekde dostanete naostro. Ideálnym miestom, kde sa zvládanie nedotáčavého šmyku naučíte, je škola bezpečnej jazdy. Samozrejme, skúšať môžete aj na nejakom opustenom parkovisku, vždy to však robte na miestach, kde nemôžete ublížiť sebe alebo niekomu inému. A skúšajte pri nízkych rýchlostiach, čím je rýchlosť pri nedotáčavom šmyku vyššia, tým je šanca jeho korekcie nižšia. Na začiatku možno budete mať problém zvyknúť si na to, že nesmiete viac zatočiť volantom, že nesmiete hneď začať brzdiť a podobne. Ja som s tým na začiatku tiež mal problém. Už po pár vyskúšaniach však sami pochopíte, že vyššie spomínaný správny postup skutočne funguje a akákoľvek zo spomínaných chýb šmyk len zhorší. Celé zvládanie šmyku tak dostanete do rúk a nôh a budete ho robiť automaticky, bez toho, aby ste sa nad tým zamýšľali.

Pri trénovaní nedotáčavých šmykov sa navyše ešte viac zžijete s vlastným autom, nájdete jeho limity a na základe toho budete presne vedieť, čo si s ním môžete dovoliť, budete vedieť lepšie odhadovať bezpečné rýchlosti v zákrutách a podobne. Som toho názoru, že minimálne korekcia nedotáčavého šmyku by sa mala povinne nielen teoreticky učiť, ale aj reálne skúšať v praxi už na autoškole. Na cestách by sme tak mali oveľa viac uvedomelých vodičov, ktorý vedia, čo si môžu dovoliť a ako takéto kritické situácie zvládať. Takto je to na samovzdelávaní každého z nás a verím, že aspoň týmto článkom som dostatočne jasne objasnil, ako má vyzerať správna teória. A hor sa trénovať! 🙂

3 thoughts on “Ako skorigovať nedotáčavý šmyk + 2 najčastejšie chyby, ktorým sa vyhnúť”
  1. Instinktivně mám právě tendenci zatočit volantem, zatím mi to vždy prošlo. :-))

Comments are closed.