fbpx
volkswagen xl1

Volkswagen XL1 je autom, ktoré pozná len málokto. Ak ste o tomto mimozemšťanovi ešte nepočuli, alebo počuli len veľmi málo, žiadny strach, ja som bol na tom donedávna rovnako. V tomto krátkom článku sa dozviete základy, čo by ste o tomto mimoriadne zaujímavom aute mali vedieť. 

Posledné slovenské Cars and Coffee tohto roka prinieslo veľa rôznych „exkluzivitiek“, medzi tie najväčšie však patril práve Volkswagen XL1. Práve vtedy som si uvedomil, že o tomto aute som síce už niekedy počul, ale absolútne nič o ňom neviem. Tak som si o ňom čo-to naštudoval a poviem vám, takto zvláštne auto len tak ľahko niekde nenájdete…

250 vyrobených kusov

volkswagen xl1 zadok dvere
zdroj – Auto Curators

Keď sa na Volkswagen XL1 pozriete, hneď vám je asi jasné, že toto nie je nejaké sériové auto. Predaju auta predchádzal dlhý vývoj, počas ktorého sa experimentovalo s rôznymi riešeniami, finálne autá začali zákazníci dostávať od roku 2013. Vyrobených bolo 250 áut, z ktorých bolo 200 určených na predaj zákazníkom. Volkswagen XL1 bol na predaj dostupný iba v Európe, napriek jeho šialenému vzhľadu a pomerne vysokej cene, ktorá začínala na 111 000 eurách, sa pri predstavení do poradovníka ihneď zaregistrovalo oveľa viac ako len 200 ľudí. Čo ich však na tomto aute tak lákalo?

Misia: spotreba pod 1 liter na 100 kilometrov

Volkswagen XL1 interier
zdroj – Automobile Dimension

Volkswagen XL1 je veľmi zvláštny dvoma vecami –

  1. Dizajnom. Ako ste si už určite na prvý pohľad všimli, dizajn tohto auta je ako z nejakej veľmi vzdialenej planéty. Je však prísne praktický a zabezpečuje koeficient odporu vzduchu 0.1819, čo je veľmi nízka hodnota. Najväčšou mierou sa na nej podieľa práve dizajn so zakrytovanými zadnými kolesami a vysoko aerodynamickými tvarmi, ale aj absencia spätných zrkadiel. Namiesto nich má Volkswagen XL1 kamery, ktorých obraz sa premieta na malé obrazovky vo dverách.Aj rozmermi je Volkswagen XL1 vysoko nekonvenčný, dlhý je 3880 mm a vysoký len 1153 mm. Karoséria je navyše vyrobená z plastu vystuženého karbónovými vláknami a hmotnosť auta stiahla na 785 kilogramov.
  2. Pohonom. Naftový hybrid je kombinácia, ktorá sa na Zemi len tak často nevída. A práve XL1-tka ju využíva, a to veľmi svojsky. O pohon auta sa stará naftový dvojvalec s objemom 0,8 litra, inými slovami, starý známy VW 1.6 TDI motor rozrezaný na polovicu. Ten má výkon 48 koní. To však nie je všetko. Svoj výkon na zadné kolesá prenáša cez 7-stupňovú DSG prevodovku. Naftový motor dopĺňa elektromotor s výkonom 27 koní. Auto vie jazdiť buď čisto na naftu, čisto na elektrinu, kedy má dojazd 40 – 50 kilometrov alebo naraz na naftu a elektrinu, kedy sa tieto dva motory navzájom dopĺňajú, maximálny krútiaci moment je vtedy 140 Nm. V konečnom dôsledku tak vie Volkswagen XL1 jazdiť za 1 liter nafty na 100 kilometrov, čo pri 10 litrovej nádrži robí veľmi pekný dojazd.

Nevýhodné, nepraktické a úplne zbytočné?

volkswagen xl1 bok
zdroj – Inside EVs

Na papieri to všetko vyzerá veľmi prevratne a výhodne, realita je však, bohužiaľ, niekde inde. Áno, auto so spotrebou 1 litra nafty na 100 kilometrov sa môže zdať ako kúpa tisícročia, netreba však zabúdať na to, že ako nové stálo 111 000 eur. Aby sa tak cena za ušetrené palivo voči inému bežnému autu vrátila, museli by ste toho najazdiť sakra veľa… A to v aute, ktoré z dôvodu šetrenia paliva nemá posilňovač riadenia. V aute, v ktorom sa všetko podriaďuje jednému jedinému číslu – spotrebe pod 1 liter na 100 kilometrov. A ten zvuk a prejav naftového dvojvalca, ten si nechcem ani predstavovať. To už môžete radšej rovno jazdiť na traktorovej kosačke a stále budete mať menej vibrácií a môžete ešte aj cestou pokosiť susedovi záhradu. XL1-tka si však takýto „hate“ určite nezaslúži. Je zvláštna a priniesla niečo, čo sa dovtedy nikto neodvážil spojiť a predávať. A ja mám takéto divné autá rád a ak budem mať niekedy možnosť, urobím všetko preto, aby som sa na jednej previezol a vyskúšal si ju na vlastnej koži.

Aký máte na Volkswagen XL1 názor vy? Podeľte sa s ním v komentároch! 😉