fbpx

„Výfuk automobilu slúži na spoľahlivé odvedenie výfukových plynov z motora a zníženie hluku.“ Ehm, oprava – „Výfuk automobilu je nástroj na produkciu revu, strieľania, pľutia a iných vulgárnych zvukov, ktoré hraničia s legálnym použitím na cestnej komunikácii.“ Tak to predsa máme radi, no nie? Dnes sa pozrieme na to, ako vzniká ono famózne strieľanie do výfuku…

Áno, pri bežných autách je hlavnou úlohou výfukového potrubia stišovať rev, ktorý motor prirodzene produkuje a znižovať emisie. Preto všetky tie nekompromisné výfukové tlmiče, tlmiace materiály v okolí výfukového potrubia, katalyzátory, ktoré ledva prepustia nejaký ten plyn von a v neposlednom rade filtre pevných častíc, po novom aj v benzínových motoroch. Takéto autá z výfuku nevydajú ani hláska a sú obrovským zdrojom vzrušenia pre úradníkov Európskej Únie, ktorí majú na starosti kontrolu emisií. Pre nás, milovníkov áut a rýdzej radosti z jazdy, sú však takéto autá zabijakom akéhokoľvek vzrušenia. Našťastie, stále je tu dosť áut, ktoré sa správajú presne tak, ako to máme radi – vulgárne a nefalšovane. Takéto autá si veľmi radi hlučne odpľujú do výfuku, hoc aj uprostred mesta, a je im úplne jedno, že babka vedľa na chodníku dostane infarkt. Alebo, že spôsobia deťom v kočíkoch nočné mory. Ak by ste náhodou nevedeli, o čom hovorím, tu je názorná ukážka…

Kedy to strieľa?

Športové autá vydávajú zo svojho pohonného ústrojenstva rôzne zaujímavé zvuky. Jedným z najsilnejších „zvukotvorcov“ je práve výfukové potrubie. To je pri bežných autách dimenzované tak, aby bolo čo najtichšie a čo najlepšie zachytávalo emisie. Športové výfukové potrubia majú iný priemer, tvar a vyrobené sú často z iných materiálov, ako nešportové. Jedine tak sú schopné vytvárať zvuky, po ktorých naše uši tak túžia. Ak máte tú česť jazdiť na aute, ktoré či už legálne alebo nelegálne do výfuku strieľa, určite ste si všimli, že do výfuku nestrieľa stále, ale len za určitých okolností. Strieľanie je počuteľné len po tom, ako po pridaní plynu, respektíve jazde na vyšších otáčkach, náhle povolíte plynový pedál. Pri automatických prevodovkách zas máme možnosť počuť typické „odgrgnutie“ pri preradení na vyšší stupeň.

Prečo to strieľa?

strieľanie do výfukov

V predchádzajúcej časti som načal tému športových výfukov, tie sa však len z časti podieľajú na samotnom strieľaní do výfuku. Strieľajúci zvuk počujeme po tom, ako sa do výfukového potrubia dostanú kvapôčky nespáleného paliva. Tie pri dotyku s rozhorúčeným výfukovým potrubím vybuchujú, čo je navonok počuteľné ako charakteristické strieľanie. V prvom rade však musí byť zaistené, aby sa do výfukového potrubia kvapôčky nespáleného paliva dostali. Pri nešportových autách je tento jav nežiadúci a zmes paliva a vzduchu by v ideálnom prípade mala byť „namiešaná“ tak, aby sa v spaľovacom priestore celá spálila a do výfuku sa nedostávalo žiadne nespálené palivo. V čom teda spočíva ten trik?

strieľanie do výfuku výfuk

Po pustení plynového pedálu sa priviera škrtiaca klapka, ktorá kontroluje množstvo nasávaného vzduchu. Do motora tak prúdi menej vzduchu. Ak v tejto chvíli motor ihneď prispôsobí dávku paliva a začne ho vstrekovať menej, priamoúmerne úbytku vzduchu, nič sa nestane. Zmes je vyvážená, motor ju pekne celú spáli a do výfukového potrubia sa nedostáva žiadne nespálené palivo.

Ak však po pustení plynového pedálu motor naschvál ešte nejakú dobu vstrekuje bohatú zmes, teda nezníži množstvo vstrekovaného paliva, zmes sa v spaľovacom priestore nespáli celá. Je v nej totiž málo vzduchu a veľa paliva, do výfukového potrubia sa tak dostávajú nespálené zbytky. Tie sa následne zapaľujú o steny rozhorúčeného potrubia a „pops and bangs“ sú na svete 😀 . V niektorých prípadoch toto strieľanie doprevádzajú aj efektné plamene z výfukov. Zaujímavé je tiež „grganie“ do výfuku pri autách s automatickou prevodovkou. To nastáva pri akcelerácii a preraďovaní na vyšší stupeň. V takomto prípade síce vodič plynový pedál nepúšťa, elektronika auta však pri preraďovaní automaticky na malú chvíľu privrie škrtiacu klapku, vďaka čomu je zase v motore bohatá zmes = nespálené palivo vo výfukovom potrubí = „grgnutie“ do výfuku.

Prečo všetky autá nestrieľajú?

strieľanie do výfuku

Problémom strieľania do výfuku je skutočnosť, že výbuchy paliva vo výfuku zásadným spôsobom zvyšujú teplotu výfukových plynov a výfukového potrubia ako takého. Takéto teploty by veľmi rýchlo odpálili bežný katalyzátor a poškodili výfukové potrubie. Základom pre bezpečné strieľanie do výfukov je tak športové výfukové potrubie, ktoré je stavané na vyššie teploty a najmä športový katalyzátor, ktorý takéto nehostinné podmienky znesie bez ujmy na zdraví. Navyše, aj športové autá majú svoj limit, do ktorého sú ešte ochotné strieľať do výfukov. Keďže strieľanie závisí na množstve vstrekovaného paliva, ktoré kontroluje elektronika, ak sa bláznite príliš a teplota výfukových plynov sa začne dostávať do kritických hodnôt, elektronika obmedzí vstrekovania bohatej zmesi, a tak aj samotné strieľanie do výfuku, kým sa sústava neochladí na bezpečné hodnoty. A zábava môže pokračovať!

Máte aj vy doma svoj vlastný výfukový samopal, alebo uprednostňujete autá, ktoré pri prejazde horským priesmykom nezobudia zo zimného spánku všetkých medveďov z okolia 5 kilometrov? 😀

Pozri tiež:

Obrázky – Carthrottle, 50to70, GTspirit

One thought on “Strieľanie do výfuku – ako vzniká jeden z najkrajších zvukov sveta?”

Comments are closed.