fbpx
eltra

Vedeli ste o tom, že Škoda vo svojej histórii vyrábala elektromobil? Škoda Eltra 151 L a 151 Pick-up boli plne elektrickými autami od Škodovky, ktoré vychádzali zo starého známeho Favoritu. Vyrobených ich bolo dokonca 1100 kusov! 

O elektromobilite sa dnes hovorí ako o najmodernejšom výdobytku, kto sa však aspoň trochu zaujíma o históriu áut vie, že prvé elektromobily vznikali už veľmi dávno. Nerobil sa však vtedy okolo nich taký rozruch, ako sa robí dnes, preto nikdy neboli úspešné a ich výroba vždy veľmi rýchlo skončila. Svoj vlastný elektromobil vyrábala aj Škoda, volal sa Eltra 151, vychádzal z Favoritu a Favoritu Pick-up a vyrábal sa v rokoch 1992 – 1993. Čo bolo toto auto zač?

Objednávka do Švajčiarska

škoda eltra pick up
zdroj – Loveelektriccars

Celý príbeh elektrického Favoritu začal v 80. rokoch 20. storočia, kedy si Bruno Fridez, dovozca elektromobilov do Švajčiarska, povedal, že by to mohol byť fajn nápad, keby Škoda vyrábala elektrický Favorit, ktorý by mohol následne ponúkať klientom vo Švajčiarku. Cez známosti na správnych miestach sa mu podarilo výrobu elektrického Favoritu skutočne presadiť. V roku 1992 tak z výrobných liniek začali schádzať prvé elektrické Favority nazývané Eltra, ktoré ihneď putovali do Švajčiarska. Odtiaľ sa potom predali aj do iných krajín, najmä západnej Európy. Škoda Eltra mala dve podoby – Eltra 151 L, ktorá vychádzala z bežného Favoritu a Eltra 151 Pick-up, ktorá vychádzala z Favoritu Pick-up.

14 batérií a 14 hodín nabíjania

škoda eltra favorit baterie

Samozrejme, Škoda Eltra vznikala v dobe, kedy vývoj technológií pre elektromobily prakticky neexistoval. Nečudo teda, že šťavu čerpala z 14 obyčajných olovených batérií s kapacitou 15,1 kWh. Tie sa starali o dojazd okolo 80 kilometrov a ich plné nabitie z nuly trvalo 14 hodín. Ich vysoká hmotnosť vytlačila celkovú hmotnosť Eltry na 1400 kilogramov.

Maximálka 80 kilometrov za hodinu

Škoda Eltra bola poháňaná jednosmerným elektromotorom, ktorý dosahoval maximálny výkon 15,5 kW a maximálny krútiaci moment 49 Nm. V dnešnej dobe elektromobilov, ktoré hravo prekonávajú výkonovú hranicu 1000 koní, sa môže táto hodnota javiť ako smiešna, na danú dobu a hlavne auto to však boli celkom dobré čísla. Maximálna rýchlosť bola 80 km/h.

Obyčajný Favorit bez výfuku?

škoda eltra interiér
zdroj – vezess.hu

Na Škode Eltra bolo pekné to, že sa jednalo o prakticky úplne rovnaké auto, ako bol obyčajný benzínový Favorit. Pri pohľade na exteriér len veľmi ťažko rozoznáte, že toto nie je obyčajný Favorit. Aj interiér je identický, akurát má namiesto otáčkomeru a palivomeru ampérmeter a voltmeter. Dokonca, Eltra si ponechala aj pôvodné brzdy a kompletne celú konštrukciu, ktorá nebola dimenzovaná na takú veľkú hmotnosť, práve preto bola aj maximálna rýchlosť obmedzená na 80 km/h. Dokonca aj manuálna päťstupňová prevodovka zostala, akurát jej odstránili 5. prevodový stupeň, aby auto nevedelo ísť rýchlejšie a aby sa zbytočne netrápilo, keďže utiahnuť 1400 kg nebolo pre tak malý elektromotor práve najjednoduchšie. Práve štvorstupňová manuálna prevodovka v tomto aute je veľkou zvláštnosťou, keďže pri všetkých moderných elektromobiloch sme zvyknutí, že prevodovky nemajú. Eltre manuálnu prevodovku ponechali najmä z dôvodu zlepšenia priebehu krútiaceho momentu, keďže tak malý motor bez prevodovky mohol mať v určitých situáciách problém. Avšak, pri zastavení a rozbehu nebolo potrebné používať spojku, keďže elektromotor sa rozbehne aj bez nej. Spojka sa používala len na radenie rýchlostí za jazdy.

Veľká vzácnosť

Treba povedať, že napriek tomu, že bolo vyrobených 1100 áut Škoda Eltra 151 L a 151 Pick-up, nikdy sa nejednalo o bežné sériové auto. Ako som spomínal, všetky kusy putovali do Švajčiarska, odkiaľ sa dostávali ku zákazníkom. Keďže dopyt po elektromobiloch nebol veľmi vysoký, po roku výroby, v roku 1993, výroba elektrického Favoritu skončila. V dnešnej dobe sa tak jedná o obrovskú raritu a pravdepodobnosť, že ju stretnete na ceste, sa až nebezpečne blíži k nule. Ja osobne som si v poslednej dobe elektromobily dosť obľúbil a veľmi rád by som si naživo vyskúšal, ako táto vzácna elektrická Škoda jazdí. Stačí sa len na chvíľku započúvať do toho trolejbusového zvuku a hneď vám bude jasné, že toto auto má auru, ktorú len tak hocijaké auto neprináša 🙂

Aký máte na tento vzácny elektrický Favorit názor vy? Vedeli by ste si ho predstaviť vo svojej garáži? 😉