Tí z vás, ktorí Dominiccars sledujú pravidelne, určite vedia, že počas leta som bol niekoľko týždňov majiteľom Felície. Počas týchto týždňov som sa naučil niekoľko vecí, s ktorými by som sa rád podelil a pomohol s rozhodovaním niekomu, kto zvažuje kúpu tejto českej legendy.
Škoda Felícia je auto, ktoré ma zaujímalo už niekoľko rokov. Neviem, čím to je, no Felda ma vždy niečím fascinovala. Vždy som ju považoval za ideálne prvé auto, prípadne ideálne auto pre človeka, ktorý chce čo najlepšie auto za čo najmenej peňazí. Tento názor vo mne podporil test Felície, ktorý bol jedným z mojich prvých testov na Dominiccars YouTube kanáli. Dokonca, dlho bol aj najsledovanejším videotestom, čo mi len potvrdilo, že o Felíciu je na Slovensku a v Česku stále veľký záujem.
No potom to prišlo. Toto leto som to už nevydržal a rozhodol som sa kúpiť si svoje prvé vlastné auto. Chcel som niečo jednoduché, lacné na kúpu a servis, no zároveň zaujímavé. Áno, objektívne je Felícia jedným z najmenej zaujímavých áut pod slnkom. No mňa vždy fascinovala a po zvážení viacerých konkurentov som si povedal, že ak si mám kúpiť svoje prvé auto, bude to práve Felícia.
Po niekoľkotýždňovom pátraní som našiel potenciálne ideálny kus. Takmer bez hrdze, s novou technickou a emisnou kontrolou a od potenciálne seriózneho majiteľa. Slovko „potenciálne“ sa v predchádzajúcich vetách nevyskytuje len tak pre nič za nič, časom sa totiž ukázalo, že až o tak dokonalé auto sa nejednalo. Po osobnej prehliadke auta a testovacej jazde však všetko vyzeralo ideálne, tak som ju kúpil. Majiteľ bez problémov auto odhlásil, ja som ho prihlásil a vozil som sa. No už pár týždňoch som svoju „ideálnu“ Felíciu predal. Z nasledujúcich 5 poznatkov, ktoré z môjho vlastníctva Felície vyplývajú, snáď pochopíte, prečo som sa jej tak rýchlo zbavil…
1. Každé ráno iný problém
O Felícii sa hovorí, že je mimoriadne spoľahlivým, dokonca až nezničiteľným autom. To je síce pravda, no jedine za predpokladu, že veľa vecí ignorujete. Treba si uvedomiť, že Felície sú staré autá. Majú minimálne 18 rokov, a to je skutočne dosť. Len málo majiteľov im dáva vôbec minimálnu potrebnú starostlivosť, o nejakej láske nehovoriac. Kombinácia týchto skutočností spôsobuje, že ak si Felíciu kúpite, neustále na nej budete riešiť kadejaké poruchy. Väčšinou sa jedná o drobnosti, ktoré je možné ignorovať, no mňa neskutočne rozčuľovali.
Už počas cesty domov od predajcu som si všimol zavíjajúci piaty stupeň prevodovky. Vravím si, fajn, možno je to bežné. Veru, nebolo. Toto zavíjanie má na svedomí povolená matica držiaca ozubené koleso v prevodovke. Povedal som si, že to nebudem riešiť ihneď, keďže na výmenu tejto matice je potrebné vybrať prevodovku von z auta. Po týždni sa začalo ozývať uloženie predných tlmičov. Hlučné pukanie pri otočení volantom ma dosť znervózňovalo, pritom pri kúpe a počas prvého týždňa ho nebolo počuť vôbec. Jedno pekné ráno som sa zobudil a po pár metroch jazdy začalo niečo hlasno pišťať z prístrojovej dosky. Po krátkom skúmaní som prišiel na to, že to bude ložisko ventilátora vháňajúceho vzduch do interiéru.
Ďalšie ráno som zas prišiel k autu, otvoril som kufor, no opätovne som ho už nezavrel. Zámok sa jednoducho nechcel zacvaknúť. Tento problém som vyriešil „na sedláka“ – pošpáraním šróbovákom, vyčistením zámku a poriadnym zabuchnutím. Po tejto skúsenosti som sa už otváraniu kufra snažil vyhýbať. Spomenúť môžem aj večer, kedy som prišiel unavený domov a zistil som, že vodičov zámok akosi nefunguje. Musel som sa asi 10 minút snažiť, aby som vodičove dvere konečne zamkol. Pomohlo nastriekanie WD-čka priamo do zámku, no pravdepodobne len dočasne. Len narýchlo ešte spomeniem žiarovku hmlovky, ktorá sa po 2 týždňoch vypálila, olej kvapkajúci z gufera radiacej tyče prevodovky a zvláštne zvuky pri púšťaní spojky.
Nechcem tým strašiť, môj kus pravdepodobne nebol práve najšťastnejší. No mnohé z vyššie vymenovaných porúch a vád sa pri kúpe na aute nevyskytovali, respektíve, neprejavovali. Felícia tak rozhodne nie je bezúdržbové auto, práve naopak. Treba sa pripraviť na časté opravy rôznych drobností.
2. Diely a opravy sú lacné, ale…
Nie všetko si opravíte sami doma za pár centov. Felícia sa mi páčila najmä kvôli jej jednoduchej konštrukcii, vďaka ktorej máte ku všetkému jednoduchý prístup. To je pravda, na akúkoľvek časť auta sa pozriete, hneď vidíte, ako ľahko ju viete rozobrať, prípadne opraviť. Fóra na internete sú plné rád a nájdete aj kompletné servisné manuály. Nič však nie je tak ružové, ako sa zdá. Problémom je najmä vybavenie. Na mnohé opravy potrebujete poriadny zdvihák a rôzne nástroje. Ak nie ste náruživým domácim kutilom, prípadne automechanikom, väčšina náradia a nástrojov vám bude pravdepodobne chýbať. Z lacnej opravy sa tak môže stať celkom finančne náročná, keďže okrem dielov si budete musieť kúpiť aj potrebné náradie.
Nehovoriac o tom, že opravy, pri ktorých je potrebné vybrať motor, prevodovku, prípadne rozoberať nápravy, len tak pri bytovke pravdepodobne nezvládnete. Jasné, všetko sa dá a ak veľmi chcete, nejako si poradíte. Len nie všetky opravy sú tak jednoduché, ako by sa mohlo zdať.
3. Analógové autá sú skvelé
Aby som sa tu stále len nesťažoval, Felícia ma niektorými vecami aj veľmi milo prekvapila. Najmä jej analógovosťou. Ako pravý petrolhead milujem autá, s ktorými sa fyzicky spojíte a dokáže plnohodnotne precítiť ich mechanické súčasti. Felícia je presne takým autom. Áno, chýba jej športový duch a citeľná charizma, no jej analógovosť si ma získala. Vo volante bez posilňovača cítite úplne všetky sily, preťaženia, činnosť prednej nápravy, cestu pod autom… Jednoducho, všetko. Skvelý je aj plynový pedál, ktorý je priamo lankom spojený so škrtiacou klapkou. Poviem vám, takúto skvelú odozvu pri väčšine moderných áut nezažijete. Len pri máloktorom aute sa mi dávajú medziplyny tak dobre a prirodzene, ako vo Felícii. Do pedála stačí len brnknúť a otáčky v tom momente vyletia presne do hodnôt, v ktorých ich chcete pri podraďovaní s medziplynom mať. Jedná báseň!
4. STK a EK nie je zárukou ničoho
Pri hľadaní vhodnej Felície som sa zameriaval na kusy, ktoré mali čo najnovšiu technickú a emisnú kontrolu. Mylne som sa domnieval, že auto, ktoré nedávno prešlo sprísnenou kontrolou, musí byť v skvelom stave. Nie je tomu tak. Neviem, či môj kus prešiel STK a EK „po známosti“ alebo oficiálne, no v skvelom stave rozhodne nebol. Áno, v aspektoch, ktoré sa na STK a EK kontrolujú, bola moja Felícia relatívne v poriadku. Myslieť však treba na to, že na technickej kontrole sa mnohé veci nekontrolujú, respektíve nekontrolujú sa dostatočne, auto s novou STK a EK tak vôbec nemusí byť v dokonalom stave.
Okrem všemožných porúch spomínaných v prvom bode by som pridal ešte dve nuansy, ktoré ma celkom zaskočili. Nevedel som, či sa mám pri nich smiať alebo plakať. Prvou bolo výfukové potrubie prichytené eska-páskami. Neviem, ako plast eska-pásky vydržal tie teploty, no vydržal. Predchádzajúci majiteľ si asi povedal, že pružné gumové zavesenie výfuku je pre neho príliš drahé, tak sa ho rozhodol nahradiť takto. Oveľa väčší šok však nastal po tom, ako som si všimol, že jedna gumová manžeta polosi bola nahradená akousi IGELITKOU prichytenou gumičkou. Vtedy som si povedal, že dosť. Áno, ja som hlupák. Mal som to auto detailnejšie skontrolovať pri kúpe a nenechať sa uniesť na prvý pohľad skvelým vzhľadom. No čo je veľa, to je veľa…
5. Je to dobré auto, no nie je pre mňa
Felíciu som predal z jedného jediného dôvodu – jednoducho to nebolo auto, ktoré by ma zaujalo a do ktorého by som bol ochotný vrážať peniaze. Felícia je fajn auto pre jednoduchého človeka, ktorý chce lacné auto a nezaujíma ho príliš jeho stav a drobné vady. Je ideálnym autom na presun z bodu A do bodu B. Áno, existuje veľa nadšencov, ktorí sa o svoje Felície príkladne starajú, vylepšujú ich a udržujú ich v dokonalom stave. Takýchto ľudí obdivujem. Avšak na to, aby ste do úprav a starostlivosti o Felíciu dali toľko peňazí, musíte byť skutočným fanúšikom týchto áut. A to ja nie som.
Ako už iste viete, mojím dlhoročným snom je Mazda MX-5. Keď som si tak zrátal, koľko by ma stáli investície do Felície, aby bola špičkovom stave, radšej som ju rýchlo pustil do sveta. Ak mám investovať peniaze do auta, chcem, aby to bolo auto, ktoré bude stáť za to. Aby to bolo auto, ktoré milujem. Aby to bola Mazda MX-5. Sporiace prasiatko s kódovým označením MX-5 NB je tak doširoka otvorené každému centíku a snáď ho budem čoskoro rozbíjať, aby peniaze z neho poputovali do môjho auta snov.
Na záver otázka na vás – aké máte s Felíciami skúsenosti vy? Dajte vedieť v komentároch, som zvedavý na vaše postrehy! 🙂