fbpx
BMW e25 turbo

BMW vo svojej histórii predstavilo množstvo famóznych konceptov, niektoré z nich sa dostali priamo do výroby, iné zas upadli do zabudnutia. Jedným z takých zabudnutých konceptov je práve BMW e25 Turbo, ktoré je nepochybne jedným z najkrajších a najprelomovejších pokusov tejto mníchovskej automobilky.

Koncept BMW e25 Turbo sa verejnosti prvýkrát ukázal na parížskom autosalóne v roku 1972, v tom istom roku dokonca doprevádzal atlétov na olympijských hrách v Mníchove. Hneď na úvod prekvapivá správa: koncept e25 Turbo vznikol za účelom prezentácie nových bezpečnostných systémov. Od takto parádneho auta by ste čakali čokoľvek, len nie toto… V danej dobe začali platiť prísnejšie bezpečnostné normy, z ktorými sa množstvo výrobcov nevedelo vysporiadať. Mnohé autá po inštalácii všetkých potrebných bezpečnostných systémov neskutočne „zoškaredeli“. BMW chcelo konceptom e25 Turbo prezentovať, že aj auto nabité najnovšími bezpečnostnými systémami môže vyzerať nádherne. A to sa veru podarilo.

Dvere dohora a vyklápacie svetlá

bmw e25 turbo koncept
bmw e25 turbo koncept zadok

Dizajn konceptu e25 Turbo bol absolútnou revolúciou. A hlavne, bol neuveriteľne sexi. Hlavným dizajnérom bol Paul Bracq, ktorý úzko spolupracoval s talianskym dizajnérskym štúdiom Michelotti. Zaujímavosťou je, že auto bolo postavené na podvozkovej platforme BMW 2002, ktorá však bola o takmer 100 mm skrátená. Karoséria disponovala nádherne uhladenými tvarmi, ktoré v danej dobe neboli práve bežné. Výnimočnosťou boli aj vyklápacie predné svetlá, či dvere, ktoré sa otvárali dohora, na štýl Mercedesu 300 SL Gullwing. Už samotná karoséria však bola vybavená radou unikátnych bezpečnostných riešení.

Napríklad, nárazníky boli vyplnené špeciálnou penou, ktorá mala pohlcovať energiu pri náraze a namontované boli na hydraulických podperách, ktoré taktiež pohlcovali energiu nárazu. Boky auta boli vystužené deformačnými nosníkmi a bodkou za ochranou posádky pri náraze bola bezpečnostná klietka, ktorá bola integrovaná priamo do karosérie. Mnohé z týchto technológií sú dnes bežné, no v 70. rokoch minulého storočia to bolo niečo nevídané a unikátne.

Prvé BMW s turbom

bmw e25 turbo koncept jazda
bmw e25 turbo koncept motor

Hoci za prvé sériovo vyrábané BMW s turbom preplňovaným motorom sa považuje model 2002 Turbo, v skutočnosti to bol práve koncept e25 Turbo, v ktorom BMW prvýkrát použilo turbomotor. Jednalo sa o 2,0 litrový štvorvalec, ktorý bol uložený priečne nad zadnou nápravou. Na danú dobu to bol moderný motor so zliatinovým blokom, hliníkovou hlavou a SOHC rozvodom. Maximálny výkon motora bol na úrovni 200 koní pri 7100 ot/min. Na zadné kolesá sa prenášal cez 4-stupňovú manuálnu prevodovku Getrag a samosvorný diferenciál ZF.

Zrýchlenie z 0-100 km/h prebehlo za slušných 6,6 sekundy a maximálna rýchlosť bola 250 km/h. Koncept BMW e25 Turbo tak zďaleka nebol len o bezpečnosti, ale aj o jazdných schopnostiach a špičkovej technike pod kapotou. Mimochodom, rovnaký motor, akurát s mierne zníženým výkonom, bol o rok neskôr montovaný do spomínaného sériovo vyrábaného modelu 2002 Turbo.

Mimozemské technológie na palube

bmw e25 turbo koncept interiér
bmw e25 turbo koncept interiér

Unikátne bezpečnostné technológie konceptu e25 Turbo zďaleka nekončili len pri karosérii, práve naopak. Stačí sa pozrieť do interiéru, ktorý v danej dobe vyzeral doslova mimozemsky. Väčšina ukazovateľov plnila najmä bezpečnostnú funkciu. Napríklad, BMW e25 Turbo bolo vybavené predným radarom, ktorý vodičovi ukazoval vzdialenosť od auta idúceho pred ním a pri nebezpečnom priblížení vydal varovné hlásenie. Zaujímavosťou bola aj bezpečnostná poistka, ktorá nedovolila naštartovať auto, kým neboli zapnuté bezpečnostné pásy. Naľavo od volantu bol panel s množstvom ukazovateľov, ktoré vodičovi zobrazovali informácie o fungovaní a prípadných poruchách jednotlivých systémov.

Bezpečnosti napomáhalo aj obrovské špeciálne vykrojené čelné sklo, či veľké bočné okná. V neposlednom rade treba spomenúť aj vlastný ABS systém, ktorý patril medzi vôbec prvé ABS systémy, aké boli kedy použité v osobnom aute. Napriek množstvu pokusov s bezpečnostnými systémami si však interiér zachoval pekný dizajn, s množstvom komfortných prvkov a častí obalených v kvalitnej čiernej koži. Samozrejmosťou bola stredová konzola natočená na vodiča.

Hoci koncept BMW e25 Turbo sa do výroby nikdy priamo nedostal, čo je nepochybne obrovská škoda, jeho dizajnové a technologické prvky sa neskôr objavili v mnohých modeloch. Stačí sa pozrieť na legendárne BMW M1. Okrem prvého vyrobeného výstavného kúsku bol vyrobený ešte jeden, ktorý BMW dlho používalo na testovanie nových bezpečnostných systémov a technológií. V skutočnosti sa tak nejednalo o žiaden neúspešný experiment, ale o veľký krok vpred nielen pre BMW, ale prakticky pre celý automobilový svet. Na záver ešte vrele odporúčam pozrieť toto niekoľko sekundové video. Napríklad, to vyklopenie svetiel v 50. sekunde je jedna z najsexi vecí, aké som kedy na aute videl. Paráda!

Zdroj a obrázky – Supercarnostalgia, Motor1, BMW

Pozri tiež: