fbpx

Správna starostlivosť o turbo je v dnešnej „oturbenej“ dobe kľúčová a väčšina vodičov našťastie aspoň základné zásady pozná. Okrem objasnenia niekoľkých bežných tipov, aby turbo dlho vydržalo, som si pre vás pripravil ešte jeden špeciálny, o ktorom sa tak často nehovorí. Tak poďme na to!

Turbodúchadlo je zariadenie, bez ktorého by sa automobilky v dnešnej dobe nezaoblišli. Alebo zaobišli? Taká Mazda má na to svoj názor, inžinierom Volkswagenu by však asi vybuchol mozog, keby mali vyrobiť motor bez turba. Každopádne, turbo dnes nájdeme pod kapotou väčšiny áut a ja tohto malého (v niektorých prípadoch aj veľkého) slimáka jednoducho milujem. Kopance krútiaceho momentu po tom, čo sa turbo „nafúkne“ a začne zaberať, sú jednoducho návykové. Ale späť k téme. Turbodúchadlo ako také sa skladá z dvoch komôr – do jednej komory prúdia výfukové plyny, ktoré roztáčajú turbínu, táto turbína je prepojená s druhou turbínou v druhej komore, ktorá stláča čerstvý nasávaný vzduch, a takto stlačený vzduch prúdi do motora. Pre lepšie pochopenie princípu fungovania turba odporúčam pozrieť túto animáciu.

Princíp fungovania je teda jednoduchý, čo už však také jednoduché nie je, je udržanie optimálnych podmienok na jeho fungovanie. Rotor moderného turba sa totiž točí rýchlosťou až 250 000 otáčok za minútu, a to už je naozaj číslo. Takto rýchlo točiace sa zariadenie tak, logicky, potrebuje dobre vyriešené chladenie a mazanie. A práve v týchto dvoch veciach tkvie väčšina správnej starostlivosti o turbo.

Olej je základ

starostlivosť o turbo olej

Kvalitný olej je pre správne mazanie ložísk turba kriticky dôležitý. Podstatné sú tu dve veci – včasné výmeny oleja, objektívne by som povedal každých 15 000 kilometrov, sú však autá, ktoré to vyžadujú častejšie (týmto pozdravujem Mazdy s Wankelom), často kritizované long-life intervaly zas umožňujú výmenu oleja aj po 30 000 kilometroch. Každopádne, na tom teraz nezáleží, dôležité je to, aby ste olej menili v pravidelných intervaloch predpísaných výrobcom, pre pokoj duše aj o niečo skôr. Starý olej obsahuje nečistoty a stráca svoje pôvodné mazacie schopnosti, o namáhané ložiská turba sa už teda nestará tak dobre, ako keď bol nový.

Zahriať a dochladiť

turbo teplota motora

Mať v aute naliaty kvalitný nový olej však nestačí. Na to, aby dobre mazal, musí byť najprv zahriaty a dobre „rozprúdený“ v motore. Preto pred tým, ako svojmu autu vytnete vysoké otáčky (rozumej viac ako nejakých 2500 otáčok), nechajte motor trochu zohriať pár minútovou pokojnou jazdou na nižších otáčkach. Ide tu práve o spomínaný olej, ktorý sa až po pár minútach jazdy dostane do správnej prevádzkovej teploty, aby dokázal efektívne cirkulovať v motore a premazávať dôležité časti, medzi ktoré patrí najmä turbo. Ak ihneď po naštartovaní vylepíte svojmu autu facku v podobe plného plynu, olej ešte poriadne necirkuluje, nemá správnu teplotu, nepremazáva dostatočne ložisko turba a asi si viete predstaviť, aký to má dopad na ložisko, ktoré sa točí rýchlosťou 250 000 otáčok za minútu.

Dochladenie turba je rovnako dôležité ako jeho zahrievanie – po dlhšej jazde je turbo rozhorúčené a jeho dochladenie nejaký ten čas trvá. Niektoré autá majú turbo chladené výlučne olejom, niektorým turbo chladí voda. Ak máte auto s vodou chladeným turbom, dochladzovanie nemusí byť až také dôležité, keďže chladiaci okruh vie zostať zapnutý aj po vypnutí motora a vypne sa až po tom, ako sa turbo dochladí. Ak je však turbo chladené výlučne olejom, ten po vypnutí motora ihneď prestane cirkulovať, čím zostane turbo horúce a vplyvom vysokých teplôt sa môže poškodiť. Najmä, keď sa na to pozrieme z dlhodobého hľadiska. Po každej dlhšej jazde, špeciálne keď je auto vystavené vyššej záťaži, sa tak oplatí nechať motor pár minút bežať, aby sa všetko dochladilo ako má. Zlobu vie narobiť systém Start-Stop, ktorý je schopný motor surovo vypnúť, aj keď by ho mal nechať chvíľu bežať. Preto tohto „pomocníka“ radšej vypnite.

Pozor na vzduchový filter

starostlivosť o turbo vzduchový filter

Párkrát som už sám videl, čítal a počul o prípadoch, kedy turbo vážne poškodila smietka zo vzduchu, ktorá by sa do neho po správnosti nemala vôbec dostať. Príčina? Starý vzduchový filter. Pre mnohých je vzduchový filter maličkosť, na ktorú sa často zabúda. Pravdu povediac, maličkosť to aj naozaj je, vzduchový filter za pár eur kúpiť a vymeniť ho. Čo už však maličkosť nie je, je škoda, ktorú dokáže starý, špinavý a deravý vzduchový filter napáchať. V prvom rade sa vďaka nemu dostanú nečistoty do sania a motora, ale čo je horšie, aj do turba. Každý si asi vie predstaviť, akú škodu vie spraviť hoc aj malá odrobinka, ktorá sa dostane do rotora točiaceho sa rýchlosťou niekoľko stotisíc otáčok za minútu. Keď teda budete najbližšie rozmýšľať nad tým, či už netreba vymeniť starý vzduchový filter, myslite aj na svoje turbo.

Turbo treba „prefúknuť“!

turbo variabilná geometria lopatiek

Na záver tu mám spomínaný „špeciálny“ tip, o ktorom sa často nehovorí. V dnešnej dobe je už turbodúchadlom vybavená väčšina áut, teda aj mestské autá, ktoré sa často mimo mesta nedostanú. Práve pri neustálej jazde na nízkych otáčkach, kedy sa po veľmi dlhú dobu nevyužíva plný potenciál motora a turba, sa môže časom objaviť problém s mechanizmom variabilnej geometrie lopatiek turba. Touto technológiou síce nie sú vybavené všetky turbodúchadlá, mnoho výrobcov ju však používa. Lopatky variabilnej geometrie prispôsobujú svoj sklon a koordinujú prísun vzduchu k lopatkám turba podľa otáčok a zaťaženia motora tak, aby turbo fungovalo čo najefektívnejšie. Ak však autom jazdíte väčšinu času po meste na nízkych otáčkach, od turba sa takmer nikdy nepožaduje maximálny tlak, lopatky variabilnej geometrie sa tak málokedy dostanú do svojej krajnej polohy. Keďže sa do krajných polôh často nedostávajú, v krajných polohách sa začnú vytvárať usadeniny, ktoré následne blokujú lopatky, aby sa do krajnej polohy dostali, čím sa do určitej miery obmedzí regulácia prístupu vzduchu do turba a turbo tak nikdy nedosiahne svoj plný potenciál. Odporúčanie je tak jednoduché – motor s turbom vždy raz za čas poriadne prežeňte, samozrejme, po tom, ako bude zohriaty. Tak sa lopatky variabilnej geometrie poriadne „prebehnú“, od jednej krajnej polohy po druhú a riziko ich zaseknutia sa je minimalizované.

Tak, to boli moje tipy, ako sa starať o turbo, aby vydržalo dlho a bezproblémovo slúžiť. Verím, že ste ich už doteraz aktívne používali, ak nie, od dnes by ste mali začať. Nech vám ten čarovný slimák, ktorý robí z vašich slimákov rakety, spoľahlivo slúži! 🙂

2 thoughts on “4 tipy, aby turbo dlho vydržalo”

Comments are closed.