Dosť subjektívny titulok, poviete si… Podľa mňa úplne objektívny. BMW M3 E30 vždy patrilo k „plagátovým“ autám a snom každého mladého chalana, v skutočnosti však prinieslo oveľa viac, ako len legendárny dizajn…
Nepatrím medzi typických odporcov novodobých BMW, ktorí neustále frflú nad tým, ako BMW každým novým modelom stráca svoj image a pôvodné hodnoty. Áno, v poslednej dobe robí BMW naozaj rázne kroky, ktoré nie sú všetkým pochuti, najmä nie pravoverným fanúšikom, doba však pokročila a s ňou musí aj BMW. Nemôžeme sa predsa donekonečna voziť na zadokolkách bez akejkoľvek elektroniky, aj keď pripúšťam, že predstava takéhoto sveta má veľmi blízko k ideálu 😀 . Napriek tomu, že patrím k modernej generácii, čím som starší, tým viac začínam oceňovať staršie autá, predovšetkým staré Baworáky. Keby ste teraz predo mňa postavili starú E30-ku a úplne novú trojku, najprv by som sa bez zaváhania vrhol na štvorokú legendu. A tak sa dostávam nielen k bežnej E30-ke, ale k jednej z najväčších legiend automobilového priemyslu, BMW M3 E30…
Štvrté eMko v poradí
Na začiatok trochu histórie. Oddelenie BMW Motorsport do polovice 80-tych rokov vyprodukovalo len 3 autá, ktoré však naozaj stáli za to – M1, E12 M535i a famózne M635 CSi. Týchto áut bolo vyrobených naozaj málo, bežný človek tak pomaly nemal šancu ich na vlastné oči vidieť. Zlom prišiel po tom, ako sa BMW rozhodlo so svojím novým modelom M3 E30 vstúpiť do šampionátu DTM (Deutsche Touren Meisterschaft). FIA stanovila pravidlo, že do šampionátu môžu vstúpiť len modely, ktorých sa s minimálnymi úpravami predá aspoň 5000 do reálnej premávky. Po 5000 sériových M3-kách sa len tak zaprášilo, čo motivovalo BMW k začatiu väčšej sériovej výroby. BMW M3 E30 sa predávalo od septembra 1986 do júla 1991, vyrobených bolo dokopy okolo 18 000 kusov. Tu treba spomenúť ešte jednu „chuťovečku“ – posledné 3 roky z liniek zišlo aj 786 kusov em-trojek vo verzii kabriolet.
4 valce v rade
Mnohí technicky neznalí fanúšikovia neveria vlastných ušiam keď sa prvýkrát dopočujú, že to legendárne BMW, ktoré im od detstva visí na stene, poháňa štvorvalec. BMW sa pre toto riešenie uchýlilo najmä kvôli rozloženiu hmotnosti, ktoré by v prípade šesťvalca nemohlo byť ideálne. 2.3 litrový radový štvorvalec s kódovým označením S14 BMW Motorsport „vyrobilo“ zo starého známeho 3.5 litrového 6-valca známeho z M5-ky a M6-ky odrezaním dvoch valcov a kompletným preladením, vďaka ktorému tento motor dosahoval na dané roky perfektné hodnoty. Tento atmosféricky plnený štvorvalec spočiatku produkoval maximálny výkon 195 koní pri 6750 otáčkach, ktoré putovali na zadné kolesá cez samosvorný diferenciál. Rýchlomer sa zastavil pri 225 km/h a z 0 na 100 vypálila M3-ka za 7 sekúnd. K dispozícii bola iba päťstupňová manuálna prevodovka od firmy Getrag. Na dnešnú dobu sú to možno hodnoty, ktoré dosiahne kde-ktorá Fabia, na tú dobu to však boli perfektné čísla. To ale stále nie je všetko…
Beštie s menom Evolution
Slovko Evolution vo svete áut vždy znamená niečo výnimočné, každý predsa pozná napríklad také Mitsu Lancer EVO… Zostaňme však pri M3-ke, aj pri nej totiž slovko „Evolution“ hralo dôležitú úlohu. Boli dokonca dva. Evolution 2 sa vyrábal v roku 1998 a vyrobených ich bolo len 501 kusov. Voči bežnej M3-ke mal vyšší kompresný pomer motora, ktorý mu pomohol vydolovať z neho až 220 koní a maximálnu rýchlosť 245 kilometrov za hodinu. Okrem toho mal odľahčené diely karosérie, upravený predný spoiler a pár ďalších drobností. Vrcholom modelu M3 E30 však bola verzia Evolution 3, ktorá bola dostupná len v roku 1990. Hlavnou zmenou bol okrem výkonu až 238 koní hlavne elektricky nastaviteľný podvozok, ktorý mal tri režimy. Do interiéru pribudol semiš a táto verzia M3-ky bola absolútnym vrcholom, aký ste pri verzii E30 mohli dostať.
Nezabudnuteľné jazdné schopnosti
Hoci na prvý pohľad sa to možno nezdá, M3-ka bola voči obyčajnej trojke kompletne od podvozka po strechu prerobená. S obyčajnou „neemkovou“ E30-kou zdieľa len minimum dielov. Podvozok bol prerobený od základov, M3-ka je vybavená športovými tlmičmi, stabilizátormi a má širší rozchod kolies. Tomu bola prispôsobená aj karoséria so širšími bokmi a dielcami upravenými s ohľadom na čo najlepšiu aerodynamiku. M3-ka má dokonca väčšie zadné okno, nie však kvôli výhľadu, aby ste jej nádherné krivky pri parkovaní neodreli, ale taktiež kvôli aerodynamike. Mimochodom, bežná verzia váži rovných 1300 kíl, verzie Evolution boli ešte ľahšie. Keď si skvelo vyladený podvozok spojíte s poctivým atmosférickým motorom s minimálne 195 koňmi, pohonom zadnej nápravy, samosvorom, manuálnou prevodovkou, perfektným rozložením hmotnosti a nízkou hmotnosťou auta ako takého, jazdecký orgazmus je na svete. Inak sa to proste nazvať ani nedá…
Reklama sama na seba
Keby M3-ka nebola už niekoľkoročnou „babičkou“, sám by som sa pri písaní týchto riadkov cítil, ako keby som na ňu robil reklamu. No ale len sa na ňu pozrite… Na ten žraločí predok. Na tie dokonalé tvary z každého uhla. Na tie Recaro sedadlá, ktoré boli sériovou súčasťou. Na tie parametre. A nemusíte ju ani nikdy naživo vidieť, aby ste ju jednoducho milovali. To by však bola veľká škoda a každému človeku na svete odporúčam, aby ju aspoň raz zoči-voči stretol. Stretnúť ju a hlavne povoziť by sa v nej mali povinne všetci konštruktéri športových áut. Mohol by som tu teraz donekonečna pokračovať v ospevovaní rôznych technických parametrov a vychytávok, ktorých má M3-ka neúrekom. Ale stačí. Poďme radšej začať makať, nech si každý môžeme jednu kúpiť skôr, ako nám načisto zakážu autá so spaľovacím motorom… Vzhľadom na to, že cena BMW E30 M3 každým rokom rastie, bude to celkom náročné. Ale to auto za to stojí.
Pozri tiež:
Obrázky – Bmwblog, Auto123, BMWCase, BMW M
[…] Prečo je BMW M3 E30 jedno z najúžasnejších áut všetkých čias? […]