Nie, toto nie je žiaden prvoaprílový žartík… Volkswagen robil vo svojej histórii pokusy s rozličnými zaujímavými motorizáciami, ktoré dnes pútajú nemalú pozornosť. Passat 4,0 W8 je jedným z tých nedocenených „experimentov“ a podľa mňa patrí medzi to najatraktívnejšie, čo tento nemecký výrobca kedy vyprodukoval.
Slovko „sleeper“ je amerického pôvodu a používa sa na označenie nenápadne vyzerajúceho auta, ktoré však pod kapotou ukrýva špičkovú výkonnú techniku, vďaka ktorej v dynamickom porovnaní vyplieska nejeden hothatch alebo skutočný športiak. Sleeperom môže byť prakticky akékoľvek bežné auto, najčastejšie kombík, niekedy SUV, alebo dokonca MPV. No a akému autu sa pomenovanie „sleeper“ hodí viac, ako Volkswagenu Passat 4,0 W8? Keď vidíte Passat B5 po facelifte, väčšinou sa jedná o motorizáciu 1,9 TDI, ktorú nejaký frajerko kúpil z Nemecka za 1500€. Ani zďaleka by ste nečakali, že pod jeho kapotou bude bublať benzínový osemvalec, vďaka ktorému tento Passat na semaforoch nechá za sebou väčšinu áut.
Polovica Veyronu?
Motor W8 vznikol spojením dvoch VR4 motorov, ktoré majú spoločný kľukový hriadeľ. Takéto technické riešenie prispelo k ušetreniu priestoru, motor W8 je svojimi rozmermi porovnateľný s objemovo menšou klasickou V6-kou. Zaujímavosťou je, že motor Bugatti Veyron je zložený z dvoch motorov W8, takže ak máte Passat W8, pred kamarátmi sa môžete pochváliť, že prakticky máte polovicu Veyronu, akurát bez túrb. 😀
Oveľa viac vás však pravdepodobne zaujímajú technické parametre. Passat 4,0 W8 dosahoval maximálny výkon 202 kW (275 koní) a maximálny krútiaci moment 370 Nm. To boli na daný rok výroby viac než slušné čísla a Passat s takýmto motorom si mohol svoje sily porovnávať s nejedným dobovým športiakom. Naviac, krútiaci moment sa na kolesá prenášal cez permanentný pohon všetkých štyroch kolies 4 Motion s medzinápravovým diferenciálnom Torsen. Vďaka nemu mal Passat W8 perfektnú trakciu na akomkoľvek povrchu a s manuálnou prevodovkou zrýchlil z 0 na 100 km/h už za 6,5 sekundy. S automatom Tiptronic trvalo zrýchlenie až 7,8 sekundy. Na druhej strane, ak ste si Passat 4,0 W8 kúpili s manuálom a užívali ste si jeho dynamický potenciál, spojky ste menili jedna radosť, keďže vysoký krútiaci moment ich „žral“ ako divý.
Nájdi 5 rozdielov
Na Passate 4,0 W8 sa mi azda najviac páči jeho decentný a nenápadný dizajn. Neznalý človek ho od klasického Passatu prakticky nerozlíši. V exteriéri boli jedinými poznávacími znakmi drobné plakety „W8“ na maske chladiča a na dverách kufra, unikátne 17-palcové zliatinové disky kolies, ktoré Volkswagen navrhol špeciálne pre verziu W8 a 4 koncovky výfuku, ktoré si ľahko popletiete s nejakým tunerským výmyslom. Inými slovami, Passat W8 je dokonalým sleeperom, ktorý na ceste na prvý pohľad nespoznáte. Teda, kým nezapočujete tú parádnu osemvalcovú symfóniu z výfukov. A ozaj, Passat W8 ste si mohli kúpiť ako klasický sedan, ale aj ako kombi.
Interiér bol nabitý tou najlepšou výbavou, akú ste v danej dobe mohli získať, avšak voči klasickým verziám Passatu neprinášal prakticky žiadne zmeny. Jednou z „chuťovečiek“ však bol príplatkový drevený veniec volantu, ktorý dával jasne najavo, že sedíte v niečom špeciálnom.
W8 a predajné fiasko
Unikátny motor 4,0 W8 sa montoval len do Passatov generácie B5,5, ktorá bola oficiálne predstavená v roku 2000. A to tiež len 3 roky, keďže dopyt po Passate s osemvalcom bol v tej dobe minimálny. Každý rok sa na celom svete predalo len niečo okolo 10 000 kusov, čo bolo v porovnaní s predajmi iných motorizácií veľmi malé číslo. Snáď najväčším dôvodom slabého záujmu verejnosti bola cena, ktorá presahovala 50 000€. To bolo začiatkom 21. storočia jednoducho privysoké číslo, najmä, keď sa jednalo o Volkswagen, ľudovú značku, ktorá mala byť lacná. Pod kapotou Passatu B5,5 mohli byť aj iné zaujímavé motory, napríklad 2,3 VR5, či 2,8 V6, ktoré zákazníkom túžiacim po vyššom výkone pravdepodobne postačovali. Passat 4,0 W8 tak ostal len pre hŕstku pravých fajnšmekrov, ktorí však za svoje peniaze získavali vskutku úctyhodný kus auta.
Dokonca, o tieto unikáty nie je veľký záujem ani dnes. Aj na slovenských bazárových portáloch je ich niekoľko na predaj, pričom ceny sa pohybujú okolo 5000€ za pojazdný kúsok. Samozrejme, motor W8 je náročnejší a drahší na servis, nehovoriac o pohone 4 Motion a prípadnej automatickej prevodovke, ktoré taktiež nie sú bezúdržbové. No dovolím si povedať, že Passat 4,0 W8 už dlho na takýchto rekordne malých predajných sumách neostane. Ceny udržiavaných kúskov v originálnom stave a s malým nájazdom už v zahraničí začínajú naberať na hodnote. Ak vás takáto špecialitka láka, kúpte ju, kým nebude neskoro. Pokiaľ na nej nenaváľate desiatky tisíc kilometrov a udržíte ju v originálnom stave, o niekoľko rokov ju zaručene predáte za slušné peniaze.
Aký máte na Volkswagen Passat 4,0 W8 názor vy? Dajte vedieť v komentároch!
Zdroj a obrázky – Etrend, Autoforum, Autoroad, Wikipedia, Volkswagen
Pozri tiež: