Powershifting – blbosť, alebo užitočná jazdná technika?

Powershifting – blbosť, alebo užitočná jazdná technika?

Automobilový svet je plný rôznych pokročilých jazdných techník, niektoré z nich sú skutočne prínosné, iné zas môžu spôsobiť viac škody ako úžitku. Dnes bude reč o jazdnej technike menom “powershifting”, ktorá je obľúbená najmä u priaznivcov drag race. V čom powershifting spočíva a je dobrý nápad praktizovať ho?

Predstavte si nasledujúcu situáciu. Chcete svojmu kamarátovi ukázať, že vaše auto je lepšie ako jeho, no nie ste práve najlepší šofér, tak sa rozhodnete pre “primitívnejšiu” disciplínu – drag race. Vopred tušíte, že vaše auto nebude až o toľko lepšie ako kamarátove auto, tak hútate, ako obabrať systém, aby ste nad ním naozaj vyhrali a necítili sa ako najväčší looser. S takýmto problémom sa stretol nejeden petrolhead či dedinský frajerko, až raz niekto rozumný (alebo “rozumný”?) prišiel so zaujímavým nápadom – ak pri preraďovaní na vyšší stupeň nepovolíte plynový pedál, ale budete ho držať stále na podlahe, ušetríte nejednu cennú desatinku sekundy, no nie? A tak vznikla jazdná technika menom powershifting, ktorá spočíva len v jednom – plynový pedál držíte stále na podlahe, aj počas vytláčania spojky a preraďovania. V praxi to vyzerá nejako takto…

Aké benefity má powershifting?

Pozrime sa najprv na pozitívnu stránku tejto zaujímavej jazdnej techniky. Hneď na úvod prezradím, že skutočné benefity sú len minimálne a poväčšine sú založené skôr na placebo efekte. Potenciálna výhoda powershiftingu by mala byť citeľná najmä pri turbomotoroch. Ak pri preraďovaní pustíte plyn, výfukové plyny prirodzene stratia tlak, čím mierne oslabne aj účinok turbodúchadla. Avšak doba, počas ktorej vytláčate spojku a radíte rýchlosť, je pri šikovnom šoférovi len minimálna, takže pokles turbo účinku nie je nejaký dramatický. Každopádne, ak využijete powershifting, motor ide aj pri vytlačenej spojke na plné obrátky a turbo zostáva naplno roztočené, takže po opätovnom pustení spojky do záberu máte k dispozícii ihneď všetok dostupný turboúčinok.

Naviac, keď po preradení pustíte spojku a zároveň máte plyn stále na podlahe, auto akoby poskočí dopredu, čo tiež môže v drag race pridať nejakú stotinku sekundy k dobru. Pri autách s atmosférickým motorom je účinok powershiftingu o niečo menej citeľný, dokonca až zanedbateľný. Okrem využitia pri drag race mi napadá ešte jedna výhoda využitia powershiftingu – ak chcete na výkonnom aute so zadným pohonom z nejakého dôvodu po preradení “odthrnúť” zadné kolesá od cesty a poslať auto do šmyku, táto technika môže byť celkom užitočná.

No negatív je predsa len viac…

powershifting jazdná technika

V porovnaní s pozitívami, ktoré nie sú až také výrazné, sú negatíva oveľa citeľnejšie. Na niektorých zahraničných fórach som objavil ľudí, ktorí tvrdili, že powershifting škodí synchrónom v prevodovke. To je, samozrejme, nezmysel, keďže ak máte vytlačenú spojku, s plynovým pedálom si môžete robiť čo chcete a synchróny to nijako neovplyvňuje. Problém však nastáva práve v spojke. Už len samotná predstava, že naplno roztočenú lamelu od motora sa snažíte spojiť s výrazne pomalšie sa točiacou lamelou od kolies, je dosť bolestivá. Nastať môžu dve situácie. Buď pri powershiftingu spojku púšťate späť do záberu aspoň trochu s citom, čo pri drag race nebude robiť asi nikto, a v takomto prípade ju zbytočne nadmerne opotrebujete. Druhá, oveľa pravdepodobnejšia možnosť je, že spojku pustíte rýchlo. Vtedy dostane poriadny ráz do tela nielen samotná spojka, ale celá prevodovka aj motor.

Takéto vysoké rázové zaťaženie môže pri častom praktizovaní poškodiť množstvo súčastí pohonného reťazca auta. Čítal som rôzne príbehy, ako niektorí ľudia už po niekoľkých pokusoch o powershifting zničili pružné uchytenie motora a prevodovky. Jednalo sa síce o staršie autá, no pri pravidelnom skúšaní tejto techniky sa riziku problémov nevyhnete ani pri novších autách.

Radšej nie ako áno

Je celkom možné, že powershifting ste doteraz na svojom aute ani neskúšali. Pravdupovediac, ja som ho vyskúšal len raz v živote a nemal som pocit, že by bol nejakým veľkým prínosom. Rada na záver tak znie – ak nechcete riskovať drahé problémy so svojím autom, túto zvláštnu jazdnú techniku radšej nepraktizujte. Prípadne si ju ušetrite na výnimočné udalosti, napríklad na nejaký letný zraz, keď vám pôjde o krk a budete potrebovať poraziť súpera s rovnako výkonným autom. 🙂

Skúšali ste niekedy powershifting, prípadne ho na svojom aute pravidelne praktizujete? Aké s ním máte skúsenosti? Dajte vedieť v komentároch!

Obrázky – Autotrader

Pozri tiež: