Jednoduchá otázka, náročná odpoveď. Aj tak by sa dala rýchlo zhrnúť dilema medzi tým, či je lepší motor preplňovaný turbom alebo stará dobrá atmosféra. Rozhodovanie je to skutočne ťažké, pozrime sa teda na hlavné výhody a nevýhody jednotlivých typov.
Pred tým, ako sa pozrieme na samotné výhody a nevýhody, mám tu na začiatok jednu vtipnú skutočnosť, ktorú ste si možno všimli aj vy. Ešte pred nejakými 15-20 rokmi nebolo turbo ani zďaleka bežnou súčasťou motorov. Práve naopak, väčšina motorov bola s atmosférickým plnením a motor s turbom využívali len tie lepšie autá. Samotné slovko „turbo“ napísané na niektorej časti auta vyžarovalo veľký rešpekt. Kto mal turbo, ten bol veľký kráľ. Ako však roky išli, turbomotory pribúdali, až sa stali bežnou súčasťou moderných motorov. A tak je dnes situácia úplne opačná – nájsť výrobcu, ktorý by ešte vyrábal poriadnu nefalšovanú atmosféru, už vie byť niekedy náročné. Nebolo to tak dávno, čo sme obdivovali výrobcov, ktorí vyrábali turbomotory, dnes obdivujeme výrobcov, ktorí sú verní tradíciám a vyrábajú poriadne atmosférické motory.
Menšie upozornenie – v tomto článku porovnávam turbomotor s atmosférickým motorom. Z porovnania vynecháme motor preplňovaný kompresorom, keďže takýto typ preplňovania využíva len pár automobiliek a jeho výhody/nevýhody sú mierne odlišné od motora preplňovaného klasickým turbom.
Cena a servis
Začnime tými nudnejšími vecami, ktoré však pri porovnávaní turba a atmosféry pre väčšinu ľudí dosť zavážia. O cene auta s jednotlivými typmi preplňovania sa baviť veľmi nemusíme, keďže ceny nových áut s turbom sa v porovnaní s autami s atmosférickými motormi veľmi nelíšia. Čo však spomenúť rozhodne musím, je cena prevádzky a servisu. Tu sa snáď nikto nebude hádať, že v tomto smere atmosférický motor vyhráva na plnej čiare. Aj keď, sú oblasti, v ktorých môže mať navrch aj turbomotor.
Servis – turbo je súčiastka, ktorej opravy sú pomerne drahé. Či už je to repas turba, jeho kompletná výmena alebo výmena určitej súčasti. Moderné turbá totiž často obsahujú aj prídavné súčasti, napríklad variabilnú geometriu lopatiek statora turba, ktorá keď sa pokazí, účet za servis vás veľmi nepoteší. Motory vybavené turbom sú navyše náchylné na vyššiu kvalitu oleja, ktorý je, prirodzene, drahší.
Spotreba – toto je zas aspekt, v ktorom má navrch často práve turbomotor. Koniec-koncov, práve znižovanie emisií a spotreby viedlo výrobcov k masovému využívaniu motor prepĺňaných turbom. Malý motor preplňovaný turbom vie dosiahnuť podobné výkony, ako pomaly dvojnásobne veľký atmosférický motor. Plus, na to, aby ste z atmosférického motora vyžmýkali plný výkon, musíte ho tlačiť do vyšších otáčok, kým turbomotor mohutne zatiahne už od približne 2000 otáčok. To sa tiež dosť výrazne odráža na spotrebe.
Náchylnosť motora na problémy
Okrem toho, že samotné opravy turba sú nákladné, turbomotory sú náchylnejšie na správne zaobchádzanie ako tie atmosférické. Kým s atmosférickým motorom môžete robiť prakticky čokoľvek (v medziach zdravého rozumu), pokiaľ chcete, aby turbomotor vydržal bez poruchy čo najdlhšie, musíte k nemu adekvátne pristupovať. Ako som už spomínal, turbomotory sú náchylné na kvalitu oleja. Taktiež netreba zabúdať na pravidelné menenie vzduchového filtra, aj menšia nečistota, ktorá sa dostane do motora, sa následne dostane aj do lopatiek turba a môže ich poškodiť. Pozor si treba dávať aj pri jazdení. Turbu neprospievajú krátke trasy, dupanie na plyn hneď po naštartovaní, ale dbať treba aj na dochladenie turba po dlhej jazde alebo „nakladačke“.
Moderné autá síce často majú mechanizmy, ktoré sa postarajú aj o dochladenie turba po vypnutí motora, nie je to však pravidlom a pred tým, ako turbomotor po dlhej alebo športovej jazde vypnete, odporúčam ho chvíľu nechať dochladiť. Pri nesprávnom zaobchádzaní s turbomotorom dochádza najčastejšie k poškodeniu ložiska turba, ktoré sa prejavuje hlasným pískaním, alebo k poškodeniu ďalších prídavných komponentov. Na rozdiel od atmosférického motora tak musíte ako majiteľ turbomotora o niečo viac dbať na správnu starostlivosť o auto, pokiaľ sa chcete vyhnúť predčasným drahým problémom.
Kopance do chrbta a hlava v kufri
Konečne sa dostávam k tej zábavnejšej časti, ktorou je jazdný prejav atmosférického motora a tubomotora. Teraz budem možno trochu subjektívny a niekto môže mať názor opačný, ja som si však turbomotory zamiloval. Áno, atmosférický motor je skutočne čistokrvný motor, ktorý všetko vydrží, dá sa točiť do vysokých otáčok a poskytuje veľa zábavy. Predovšetkým výkonnejšie a väčšie atmosférické motory poskytujú veľké zážitky a zábavu. Majú pekne lineárny nábeh výkonu a čistý prejav. To určite áno, a to nikomu neberiem. Avšak, v prípade turbomotora zažívate zážitky v podobe prudkého kopnutia do chrbta a zatlačenia do sedadla nielen pri super-výkonných autách, ale aj pri tých menej výkonných. Vezmime si len také menšie porovnanie. BMW M3 e90, ktoré malo legendárny atmosférický 4.0 V8 motor, malo krútiaci moment rovných 400 Nm. A teraz sa pozrite na dnešné naftové dvojlitre s turbom, ktoré úplne bez problémov dosahujú rovnaký, ak nie aj vyšší krútiaci moment. A pritom jazdia za 7 litrov na 100 kilometrov.
Na turbomotoroch ma fascinuje najmä ten záťah a tlačenie do sedadla pri akcelerácií. Ten moment, kedy obvykle do nejakých 2000 otáčok auto ťahá slabšie, ale po prekročení tejto zázračnej medze odrazu kopne do chrbta a nebyť hlavovej opierky, tak pri výkonnejších motoroch vám poľahky odtrhne hlavu od krku, je jednoducho úžasný 😀 . Dobre, to som trochu prehnal, ale viete, o čom hovorím. Mimochodom, milujem turbodiery. Teda oblasť otáčok, v ktorých ešte turbo nemá dostatočný tlak a motor ťahá slabšie. Vtedy je to ako čakanie na Vianoce. Tie sa následne dostavia pri otáčkach, kedy turbo začne zaberať a zatlačí do sedadla. Keď to ešte skombinujem s turbomotorom v športovejších a drsnejších autách, kedy navyše turbo počuteľne píska, syčí a po uvoľnení plynu si pekne odpľuje, VEĽKÝ nezadržateľný úsmev je na svete. Skúste si napríklad vypočuť pár sekúnd tohto turbo orchestra v podaní Nissanov GT-R z jesenného Cars and Coffee.
Na druhej strane, zbožňujem japonské atmosféry, napríklad moju obľúbenú Mazdu MX-5. Keď si to však všetko zrátam, turbomotor u mňa vyhráva. Aj napriek drahšiemu servisu a náchylnosti na problémy. Tá jazda, to jednoducho stojí za to. A teraz je rad na vás – ktorý typ motora uprednostňujete vy a prečo? Podeľte sa so svojím názorom v komentároch!
Páčil sa ti článok? Sleduj Dominiccars aj na FB a nič ti neutečie! 🙂
Pozri tiež:
[…] Volkswagenu by však asi vybuchol mozog, keby mali vyrobiť motor bez turba. Každopádne, turbo dnes nájdeme pod kapotou väčšiny áut a ja tohto malého (v niektorých prípadoch aj veľkého) slimáka jednoducho […]
[…] preladením, vďaka ktorému tento motor dosahoval na dané roky perfektné hodnoty. Tento atmosféricky plnený štvorvalec spočiatku produkoval maximálny výkon 195 koní pri 6750 otáčkach, ktoré putovali […]
[…] aj vylepšeným výkonom a technológiami. O pohon sa stará 4.4 litrový benzínový 8-valec s dvomi turbami, ktorý BMW označuje ako 750i. V prípade ALPINY má však tento motor o 54 milimetrov väčší […]
[…] či je lepšie turbo alebo atmosféra, som sa už venoval v jednom článku dávnejšie, obe riešenia majú svoje výhody a nevýhody. […]
On má fakt někdo rád ‘turbodíry’? Ta prodleva mi neskutečně leze na nervy, stejně jako náhlé zvýšení zátahu. Já si tedy užiju spíš co nejpřísnější linearitu a předvídatelnost. Tu by snad mohlo poskytnout elektrické turbo, na němž pár automobilek pracuje. Bylo by super mít točivý moment přeplňovaného motoru a ovladatelnost atmosféry zároveň. No, uvidíme, co budoucnost přinese.
[…] pričom jeden bol atmosférický a druhý preplňovaný turbodúchadlom. No čo viac si priať? Ste milovník čistokrvnej atmosféry? Zvoľte si Speedster s 2.2 litrovým benzínovým štvorvalcom s úctyhodnými parametrami – […]