fbpx

Opel Speedster. Hovorí vám to vôbec niečo? Nebyť toho, že ako dieťa som bol hrdým vlastníkom oranžového hračkárskeho Speedsteru, ani ja by som pravdepodobne o ňom nevedel. Čo bolo toto auto vlastne zač?

Opel vo svojej histórii špekuloval s rôznymi spoluprácami a zaujímavými projektmi, ktoré však, bohužiaľ, často veľkými úspechmi nekončili. Hovoríme tu však o dobách, kedy automobilky spolupracovali preto, aby vyrobili zaujímavé auto, ktoré upúta zákazníkov. Opel tak v roku 1999 začal spoluprácu s Lotusom. Áno, čítate dobre. Bolo to niečo také, ako keby Škodovka začala spoluprácu s Ferrari. Ako sa dalo čakať, výsledkom tejto spolupráce nebolo žiadne SUV-čko či mestský elektromobil (v tých dobách ešte automobilový svet ani netušil, ako čierna, teda pardon, zelená budúcnosť príde neskôr), ale plnohodnotný športiak. A keď hovorím plnohodnotný, myslím tým fakt nekompromisne plnohodnotný. Však, čítajte ďalej…

Nejaký nízky mimozemšťan, či čo

Opel Speedster
Opel Speedster

Priznám sa, Opel Speedster som naživo videl len jeden jediný raz v živote. Aj to pred niekoľkými rokmi. To, že toto auto stretnete naživo, je podobne pravdepodobné ako to, že vám na záhrade pristane mimozemšťan. Koniec-koncov, Speedster takým mimozemšťanom aj naozaj je. Produkcia Speedsteru začala v roku 2001 a skončila už v roku 2005, pričom vyrobených bolo len 7207 kusov, včetne britskej verzie Vauxhall VX220. Vyrábaný bol v britskej továrni Lotusu, keďže konštrukčne do veľkej miery vychádzal práve z Lotusu Elise. To rozhodne nebolo na škodu, Speedster si od Lotusu Elise „požičal“ celú platformu a veľmi veľa technických súčastí. Tomu zodpovedá motor uložený v strede auta, pred zadnou nápravou, karoséria targa s odnímateľnou strechou a super-nízka hmotnosť. Tá sa pohybovala v rozmedzí 870 – 930 kilogramov v závislosti od verzie. Karoséria bola vyrobená zo sklolaminátu, na samotný dizajn si už spravte názor sami, ja mám na neho len jedno slovo – mimozemšťan. No fakt sa mi páči! Pri karosérii mi padol do oka jeden číselný údaj – výška auta s minimalistickou hodnotou 1,113 mm. To už je čo povedať!

Bude to s turbom alebo bez?

Opel Speedster
Opel Speedster

Opel spravil pri Speedsteri jeden famózny krok – ponúkal ho s dvoma motormi, pričom jeden bol atmosférický a druhý preplňovaný turbodúchadlom. No čo viac si priať? Ste milovník čistokrvnej atmosféry? Zvoľte si Speedster s 2.2 litrovým benzínovým štvorvalcom s úctyhodnými parametrami – výkonom 145 koní a krútiacim momentom 203 Nm. Neznie to ako veľa, no tento motor nemá problém rozhýbať super-ľahký Speedster z 0 – 100 km/h za 5.9 sekundy. Na tú dobu skvelé číslo. Pre milovníkov turba bola pripravená ešte väčšia nálož, 2.0 litrový štvorvalec Turbo. Tento motor vyprodukoval rovných 200 koní a 250 Nm. Keď si k tomu prirátam zrýchlenie na stovku za 4.7 sekundy, maximálku na úrovni 242 km/h a záťah turba, oooch. Toto auto by sa po výkonnostnej stránke rozhodne nestratilo ani medzi oveľa modernejšími kúskami. Mimochodom, oba motory niesli celkom zavádzajúce označenie Ecotec – samozrejme, od ekologickosti mali v skutočnosti poriadne ďaleko. Poháňané boli kolesá zadnej nápravy a motory mohli byť spárované výhradne s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Takto má vyzerať pravý športiak! Len na okraj dodám, že pre Britov bola k dispozícii aj upravená verzia Vauxhall VXR220, ktorá priniesla až 220 koní, upravený podvozok a väčšie brzdy.

ČO ti práši?

Opel Speedster interiér
Opel Speedster interiér

Toto bola prvá vec, ktorú som si pomyslel po zhliadnutí interiéru Oplu Speedster. Ten je nekompromisný, no famózny zároveň. Už z fotiek je celkom jasné, že ak máte viac ako 180 centimetrov, v tomto aute sa pravdepodobne veľmi neusadíte. No pozrite na tie sedadlá. Veď oni sú úplne na zemi! Vedľa nich nájdete super-široký prah dverí, na ktorý by ste snáď usadili ďalšieho pasažiera. Nastupovať do tohto auta asi vyžaduje poriadny tréning. Som si istý, že táto sparťanská konfigurácia interiéru poriadne vytrestá vodiča a spolujazdca už po pár minútach jazdy, no na pohľad to vyzerá skvele a každý pravý petrolhead mi určite uzná za pravdu, že presne takto má vyzerať ideálny kokpit športového auta. Žiadne koberčeky, žiadne mäkké výplne a pekné mäkké plasty. Len kov a tvrdý odolný plast. 3 veľké ovládače na prívod vzduchu, rádio, ktoré aj tak nevyužijete, vysoko položená radiaca páka a veľké madlo ručnej brzdy. To je všetko. Žiadne ovládanie spätných zrkadiel z vnútra auta, žiadne elektronické kraviny. A to všetko len kvôli zaisteniu čo najnižšej hmotnosti. Skoro ako nejaký Caterham. Bože, ja toto auto zbožňujem!

Horšie ako mučiareň

Opel Speedster

Veľmi rád by som si Opel Speedster na vlastnej koži otestoval, no obávam sa, že tak skoro mi to umožnené nebude. Tak som si aspoň prečítal zopár testov, ktoré som našiel na internete. Z nich som usúdil, že toto auto musí byť poriadna mučiareň. Každý test totiž v určitom bode prešiel k opisom, ako extrémne nepohodlné a nekompromisné toto auto je. Tento nekomfort je z veľkej časti spôsobený úzkym a krpatým interiérom vyrobeným z tvrdých materiálov a minimálnou výbavou. Následne tým, že vďaka 36 (!) litrovej nádrži budete na čerpačke snáď každý deň. Väčšina testerov sa však na konci testov zhodla na tom, že toto auto je skvelé. Možno na neho budete nadávať, no zároveň si ho zamilujete. Podľa všetkého jazdí veľmi slušne, však čo iné sa dá od ľahkého športiaku s adekvátne výkonným motorom v strede čakať…

Opel Speedster jednoducho nie je pre bežných ľudí. Je pre bláznov. Pre zarytých petrolheadov a pilotov, ktorí chcú špecificky vyzerajúci nekompromisný športiak za relatívne málo peňazí. Dnes ho v slušnom stave zoženiete už za ceny okolo 20 000 eur, čo je celkom fajn. Na nemeckom portáli Mobile.de je ich aktuálne v ponuke rovných 50, veľa ich teda rozhodne nie je. No vidím to tak, že raz si ho určite kúpim. Žeby som sa zas raz zamiloval do absolútne nepraktického a mimoriadne zvláštneho auta? 😀

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Ultimatespecs, Auto.cz, Mobile.de, Wikipedia, Motortrend, Carsales, Rac, Cargurus