fbpx

Nové koncepty elektromobilov sa na nás hrnú z každej strany, od všetkých možných automobiliek. Napriek tomu sa však elektromobily nedokážu presadiť tak, ako by si možno zaslúžili. Majú vlastne elektromobily v dnešnej dobe význam? Toto je môj pohľad na vec… 

Priznám sa, aj ja som dlhú dobu patril medzi odporcov elektromobilov, respektíve medzi ľudí, ktorí o kúpe elektromobilu nechceli ani počuť. Argumentoval som tými typickými autičkárskymi výhovorkami, že elektromobily nemajú zvuk, sú veľmi ťažké, nie je s nimi žiadna zábava a dobré sú akurát tak pre nejakú bohatú rakúsku babičku na ekologické chodenie na nákupy a do kostola. A keď prišla reč na ekológiu, vytiahol som tú starú známu vetu, že vlastne samotná elektrina sa často vyrába neekologicky, v konečnom dôsledku tak elektromobily vôbec nie sú ekologické. Takto som rozmýšľal ešte pred rokom. Za posledný rok sa však môj postoj rapídne zmenil.

Ako je to s tou ekológiou?

ekológia elektromobil

Debatu o tom, z akých zdrojov sa vyrába elektrická energia, nejdem radšej ani začínať, keďže odporcovia si vždy budú tvrdiť svoje a fanúšikovia svoje. Áno, elektromobil nabíjame elektrinou, ktorá môže byť síce vyrobená v uhoľnej elektrárni, ale aj vo veľmi ekologickej veternej elektrárni. Pri nabíjaní často neviete, či svoj elektromobil nabíjate z ekologickej alebo neekologicej elektrárne, preto nemá ani zmysel toto riešiť. Nechcem ani začínať nejaké globálne diskusie o tom, ako by vyzeral svet, keby všetky autá boli na elektrinu. O koľko viac elektriny by sme spotrebovali a o koľko viac elektrární by sme museli mať. Časté sú aj rôzne diskusie ohľadom ťažby surovín na výrobu akumulátorov, prípadne ohľadom ich likvidácie. Musím priznať, že v tejto oblasti elektromobily až tak ekologické nie sú. Na ekológiu elektromobilov sa rád pozerám očami bežného používateľa. Elektromobily sú ekologické práve tam, kde to najviac treba – pri priamom používaní, predovšetkým v mestách. To je aktuálny najväčší problém – znečistenie miest a okolitého prostredia. A ten elektromobily riešia bez diskusie na jednotku. Ak teda rozmýšľate ekologicky a práve ekológia hrá veľkú rolu pri rozhodovaní sa ohľadom kúpy elektromobilu, môžete si byť istí, že z ekologického hľadiska elektromobily rozhodne význam majú.

A čo cena?

cena elektromobil

Táto kapitola je na dlhšiu diskusiu, pokúsim sa ju teda čo najjasnejšie a najstručnejšie vysvetliť. Áno, elektromobil môže byť pekelne drahý a to, čo ušetríte za benzín, by sa vám vrátilo až po extrémne dlhej dobe. Najlacnejšie nové elektromobily od bežných automobiliek začínajú na sumách niečo cez 20 000 eur. Bežný človek sa tak pozrie napríklad do cenníka Volkswagenu, pozrie si základnú cenu Volkswagenu e-up, ktorá je 18 150 eur, porovná si ju s cenou základného benzínového up-u, ktorá je 8700, uvidí rozdiel 10 000 eur a dovi dopo. Nad elektrickým up-om ani nezačne uvažovať, lebo vidí, že za 10 000 eur by mohol tankovať do konca života a nemusel navyše riešiť nabíjanie.

Tu je môj pohľad – elektromobil sa dá kúpiť aj jazdený, napríklad elektrický Fiat 500e s 50 000 najazdenými kilometrami v perfektnom stave za 15 000 eur. Keďže takéto auto má záruku na akumulátor viac ako 10 rokov, o jeho kapacitu sa obávať netreba. Navyše, skúsenosti ľudí, ktorí si jazdený elektromobil kúpili, prípadne si kúpili nový a najazdili na ňom cez 50 000 kilometrov, sú také, že kapacita akumulátora neklesla prakticky vôbec, ani s ním nevznikli žiadne problémy. A keby už aj na tú výmenu akumulátoru došlo, nemusíte ho meniť ihneď celý, existujú firmy, ktoré vedia zrepasovať len daný poškodený článok akumulátoru, vďaka čomu ho nemusíte celý meniť. Výhodný elektromobil sa tak dá kúpiť aj za relatívne dostupnú cenu. To však nie je všetko. Zabúdať netreba na to, že elektromobily sú prakticky bezúdržbové autá, žiadne výmeny oleja, žiadne výmeny turba, opravy prevodoviek, rozvodovej reťaze a iných drahých súčiastok. Tu skutočne platí ten starý známy inzerátový slogan – len sadnúť a jazdiť. Vaša jediná investícia je tak len samotná kúpa elektromobilu, potom si už nemusíte lámať hlavu s peniazmi na benzín a servis. Takto už znie tá kúpa elektromobilu výhodnejšie, nie?

Nabíjanie a infraštruktúra

nabíjanie elektromobil

Práve túto oblasť som dlho považoval za asi najväčšiu nevýhodu elektromobilov. Potreba dlhého nabíjania každých 150 kilometrov pri priemernom malom elektromobile bola jednoducho neakceptovateľná. Nedávno, pri rozhovore s jedným pánom, ktorý sa elektromobilom venuje, som si uvedomil, že tento problém vlastne ani neexistuje. Infraštruktúra elektromobilov už je aktuálne aj na Slovensku v celkom akceptovateľnom stave. Nabíjačky nájdete vo väčšine nákupných centier, na pumpách a dokonca aj na mnohých parkoviskách, odpočívadlách a reštauráciách. Jedná sa o rýchlonabíjačky, ktoré priemerný elektromobil nabijú z nuly na 80 percent za pol hodinu až 45 minút. A to vôbec nie je veľa. Bez problémov tak dnes prejdete aj na malom elektromobile z Bratislavy do Košíc, bez toho, aby ste zostali niekde uprostred cesty s vybitým autom, bez možnosti nabiť ho. A keďže na ekológiu a elektromobilitu sa kladie stále čoraz väčší dôraz, nové nabíjacie stanice a iné výhody pre elektromobily každým dňom pribúdajú.

Zábava za volantom

elektromobil fiat 500e
vo Fiate 500e som sa veľmi bavil…

Elektromobily ani zďaleka nie sú nudné autá. Moje osobné zážitky s elektromobilmi, ktoré mi kompletne zmenili názor na zábavu s nimi, najlepšie popisujú tieto dva články – https://dominiccars.sk/po-prvykrat-som-soferoval-elektromobil-toto-su-moje-dojmy/ https://dominiccars.sk/vlog-zabava-s-elektromobilmi-fiat-500e-tesla-model-x-a-s/ . Jednoducho povedané, s elektromobilmi je veľká zábava a len tak rýchlo rozhodne neomrzia.

Kúpil by som, ale…

Fiat 500e elektromobil
Aký elektromobil by som bral ja? V tom mám jasno – tohto malého diabla…

Ako to celé na záver zhrnúť? Ja osobne by som si elektromobil kúpil, ale ako druhé auto k nejakému autu na spaľovací motor. Osobne som fanúšikom malých a zábavných elektromobilov, Tesla ma napríklad veľmi neláka. Bral by som napríklad spomínaný Fiat 500e ako mestské auto, ktoré by som využíval na nákupy a bežný pohyb v rámci mesta. Dojazd 140 kilometrov by mi na deň komfortného mestského jazdenia plne postačoval, v prípade núdze by som ho cez obed dobil. V meste je elektromobil ako doma. Však, čo zobudí človeka lepšie, ako ten brutálny záťah elektromotora pri rozbehu z križovatiek? 😀 Môžte tak konštantne jazdiť plné bomby ako sa vám len páči, bez toho, aby ste sa museli báť dvojciferných čísel spotreby na palubnom počítači. Navyše, s elektromobilom máte vo veľkých mestách veľa výhod, napríklad lukratívne parkovacie miesta vyhradené pre elektromobily, vstup do zón, kam autá so spaľovacími motormi nesmú a podobne. Ak by niekto chcel elektromobil ako jediné auto do rodiny, Tesla je aktuálne najlepším riešením. Pri aktuálnej infraštruktúre a rýchlosti nabíjania je úplne bez akýchkoľvek väčších problémov možné mať Teslu ako jediné auto. Ja by som však aj tak zostal pri mojej kombinácií auta so spaľovacím motorom na dlhšie cesty a malého zábavného elektromobilu do mesta.

Aký je váš názor na elektromobily? Podeľte sa s ním v komentároch! 😉