fbpx

Autičkárske hádky o tom, ktorý typ pohonu je najlepší, neutíchnu asi nikdy. Každý má svoj názor a svoj obľúbený typ pohonu, poďme sa však objektívne pozrieť na to, aké výhody a nevýhody jednotlivé typy prinášajú. 

RWD – pohon zadných kolies

rwd pohon zadných kolies

Väčšina milovníkov áut, včetne mňa, obľubuje práve pohon zadných kolies. Nehovorím, že pohon predných kolies alebo AWD nemôže byť zábavný, na ne sa pozrieme neskôr. Objektívne si však dovolím tvrdiť, že RWD je skutočne najzábavnejší typ pohonu. A mám na to aj nejaké argumenty.

Výhody pohonu RWD:

  1. Motor môže byť pri pohone zadných kolies umiestnený buď pozdĺžne vpredu, v strede auta alebo za zadnou nápravou. To prináša veľké možnosti pri navrhovaní áut, nečudo teda, že tie najzaujímavejšie a najlegendárnejšie autá majú práve pohon zadných kolies. Navyše, keďže motor je pri autách s pohonom zadných kolies umiestnený pod prednou kapotou takmer vždy pozdĺžne, výrobcovia si môžu dovoliť pod kapotu montovať fakt veľké motory. Stačí pri nich len spraviť dostatočne dlhú kapotu, zatiaľ čo priečne uložený osemvalec by pod prednú kapotu nenapchal asi nikto, teda pokiaľ by dané auto nebolo široké 3 metre 🙂
  2. Jednoduchosť a „čistota“ usporiadania. Určite ste si všimli, že prakticky všetky veterány majú pohon zadných kolies. Takéto usporiadanie je totiž mimoriadne jednoduché, keďže vpredu je pozdĺžne umiestnený motor, za ním je prevodovka a hriadeľ idúci k diferenciálu a zadným kolesám. Žiadne komplikované riešenia a „prepchatý“ priestor pod prednou kapotou ako v prípade áut s pohonom predných kolies.
  3. Autá s pohonom zadných kolies a motorom vpredu majú už prirodzene oveľa lepšie rozloženie hmotnosti auta, výrobcovia tak poľahky dosahujú rozloženie 50:50. Takéto rozloženie, prirodzene, výrazne prispieva k zlepšeniu jazdných vlastností, predvídateľnejšiemu správaniu auta atď.
  4. Pretáčavosť. Tento bod sa dá vnímať ako veľká výhoda, ale aj ako nevýhoda. Pokiaľ milujete jazdenie a viete pretáčavý šmyk kontrolovať, v aute s pohonom zadných kolies si užijete zábavu, ktorú žiadna „predokolka“ alebo auto s AWD jednoducho neprinesie.

Nevýhody pohonu RWD: 

  1. Tým, čím som pri výhodách skončil, tým pri nevýhodách začínam. Pretáčavosť je veľmi zábavná, avšak nie vždy jazdíme pre zábavu a nie vždy môžeme brať zákruty „zadkom von“. Aj keď moderné autá s pohonom RWD majú mnoho asistenčných systémov, ktoré ich držia na uzde a minimalizujú vznik nečakaného pretáčavého šmyku, toto riziko tu stále je. Predovšetkým pri jazdení na mokrých a ľadových cestách. Bezpečné jazdenie s RWD autom si tak vyžaduje rozumného a uvedomelého človeka.
  2. Horšia trakcia na šmykľavých povrchoch. Predovšetkým pri tradičnom usporiadaní, kedy je motor pozdĺžne vpredu a poháňa zadné kolesá, je trakcia zadných kolies auta zhoršená, keďže nie sú dostatočne zaťažené. Však, majitelia starých BMW by o zimnom jazdení vedeli rozprávať… Samozrejme, nie je to tak strašné ako sa môže zdať, pokiaľ svoje auto dobre poznáte a viete ako naňho, ani zimné jazdenie s RWD nemusí byť taký problém.

FWD – pohon predných kolies

fwd pohon predných kolies
zdroj – Digital Trends

Pohon predných kolies je v dnešnej dobe bez diskusie najvyužívanejším typom pohonu. Prečo je to tak?

Výhody pohonu FWD:

  1. Všetko je pod prednou kapotou. Kým pri pohone RWD ide celým autom hriadeľ ku zadným kolesám, vzadu je diferenciál a vpredu nejaké miesto zaberá tunel prevodovky, pri pohone predných kolies je všetko napratané pod prednou kapotou. Celý zvyšok auta tak zostáva vyhradený pre posádku a nič do neho nezasahuje.
  2. Ušetrenie nákladov. Nerobil som žiadny výskum toho, koľko peňazí ušetria výrobcovia pri FWD v porovnaní s RWD, verím však, že nejaké šetrenie v tom bude. Pri pohone predných kolies si môžu výrobcovia napríklad dovoliť dať na auto mimoriadne jednoduchú zadnú nápravu, keďže zadné kolesá nie sú poháňané a nie je tak veľmi dôležitá.
  3. Keďže poháňané predné kolesá sú zaťažené motorom, autá s pohonom predných kolies majú predpoklady na lepšiu trakciu na šmykľavom povrchu. Navyše, keďže prirodzeným prejavom „predokoliek“ je nedotáčavosť, nie sú tak náchylné na šmyk a keď už aj ten šmyk dostanete, je jednoducho korigovateľný. Autá s pohonom FWD sú tak blbuvzdornejšie ako autá s pohonom zadných kolies.

Nevýhody pohonu FWD:

  1. Torque steer. Ak ste ho zažili, viete, o čom vravím. Pri menej výkonných autách ho nepocítite, pri výkonnejších autách s pohonom predných kolies vie byť naozaj citeľný. Prejavuje sa trhaním volantu pri prudkej akcelerácii, keďže na predné kolesá putuje tak vysoký výkon a krútiaci moment. To je nevýhodným prejavom toho, že predné kolesá musia pri FWD plniť dve dôležité funkcie – zatáčať a prenášať výkon na cestu.
  2. Horší polomer otáčania. Viete, prečo má Renault Twingo tak ospevovaný polomer otáčania? Predsa preto, že má pohon zadných kolies. Pri pohone predných kolies je polomer otáčania limitovaný polosami a konštrukciou náprav, ktoré musia byť stavané na prenos výkonu na kolesá. Pri pohone zadných kolies tak polomer otáčania nie je tak limitovaný.
  3. Kým nedotáčavosť je pre menej skúsených vodičov bezpečnejšia, pre fanúšikov zábavy za volantom nie je práve najžiaducejšia. Samozrejme, na svete je kopa hot-hatchov a áut s predným pohonom, ktoré sú mimoriadne zábavné, pri obyčajných autách je však nedotáčavosť často extrémna a kazí radosť pri športovejšom jazdení.
  4. „Naprataný“ priestor pod prednou kapotou je častý jav áut s pohonom FWD, toto však nie je nevýhoda len pre mechanikov, ale aj pre bežných používateľov. Môže sa vám tak veľmi ľahko stať, že si napríklad nebudete vedieť sami vymeniť žiarovku, lebo nato, aby ste tak spravili, musíte rozmontovať polovicu prednej časti auta. Osobná skúsenosť s Fordom S-Max 😀

AWD – pohon všetkých štyroch kolies

awd pohon všetkých kolies
zdroj – QuattroDaily

Pri pohone všetkých štyroch kolies treba v prvom rade rozlišovať medzi pojmami AWD a 4-Wheel Drive. AWD je pohon všetkých štyroch kolies, pri ktorom je zvyčajne poháňaná len jedna náprava a druhá sa pripája podľa potreby. 4-Wheel Drive/4WD alebo jednoducho pohon 4×4 funguje tak, že VŽDY sú poháňané všetky štyri kolesá. Aké majú výhody a nevýhody tieto pohony?

Výhody pohonu AWD/4WD:

  1. Lepší prenos hnacej sily na kolesá a cestu. Toto ste asi nečakali, že? 😀 Zásadná vec, ktorú si však treba uvedomiť je, že pohon AWD/4WD nezlepšuje trakciu gúm, zlepšuje len účinnosť prenosu hnacej sily na kolesá. Mnohí vodiči SUV si totiž myslia, že len preto, že majú auto s pohonom AWD, sú nezničiteľní, môžu ísť 120 do zasneženej zákruty a ich auto to ustojí… Verte, že neustojí, keďže trakcia gúm je aj pri AWD aute úplne rovnaká, ako pri aute s FWD alebo RWD. A to, že, sa pripojí aj druhá náprava, vám pri šmyku až tak veľmi nepomôže. Avšak rozjazdy do kopca v zime, „odpaly“ z 0 na 100 a podobne zvládajú AWD autá rozhodne lepšie ako FWD alebo RWD autá. Samozrejme, pokiaľ je logika pohonu správne nastavená… Hnaciu silu totiž na cestu prenášajú všetky 4 kolesá a netreba veľkú matiku na to, aby bolo jasné, že 4 kolesá prenesú hnaciu silu lepšie ako 2. Aj preto využívajú takmer všetky superšporty a hypercars práve pohon všetkých štyroch kolies. Pomocou systémov pribrzďovania kolies a presmerovávania krútiaceho momentu sa výkon motora prenáša vždy na kolesá, ktoré majú dobrú trakciu. Táto vlastnosť je výhodná prakticky všade – či už je to bežné jazdenie v snehu, jazdenie v teréne, ale aj jazdenie na okruhu.

Nevýhody pohonu AWD/4WD:

  1. Vyššia hmotnosť a spotreba. Autá s pohonom AWD nemajú spotrebu nejako zásadne vysokú, keďže pri bežnom jazdení je poháňaná iba jedna náprava, o niečo horšie sú na tom 4WD autá. Pri väčšine bežných áut je navýšenie hmotnosti nepostrehnuteľné a rozdiely v spotrebe až také hrozné nie sú, takže koniec-koncov to až taký veľký problém nie je.
  2. Ovládanie na hrane si vyžaduje zvyk. Na svete je veľa famóznych AWD a 4WD systémov, ako napríklad Quattro, X-Drive a podobne. Jazdenie s takýmito systémami pohonu všetkých štyroch kolies vie byť skutočne zábava, vyžaduje si však zvyk. Špeciálne, ak do auta s takýmto pohonom presadáte z klasickej „predokolky“ alebo „zadokolky“. AWD a 4WD autá majú špecifické správanie pri športovejšej jazde na hrane, prípadne pri hraní sa v snehu. Každé auto má systém pohonu všetkých štyroch kolies nastavený inak, nie nadarmo tak vznikajú rôzne vtipné obrázky ako tento:

automobilový vtip šmyk

Ak sa však naučíte, ako váš AWD/4WD systém reaguje na jednotlivé podnety a zžijete sa s ním, aj s pohonom všetkých štyroch kolies vie byť veľká zábava!

Ktorý je teda najlepší? To už je na posúdení každého z nás, musím povedať, že každý typ pohonu má svoje čaro a žiadny z nich nie je zlý. Za mňa však jednoznačne RWD…

A čo vy? Aj vy máte najradšej RWD, alebo ste fanúšikmi FWD alebo AWD/4WD? Podeľte sa so svojím názorom v komentároch! 😉

 

 

 

3 thoughts on “FWD vs RWD vs AWD – ktorý je najlepší?”

Comments are closed.