fbpx

Musím sa priznať, napriek tomu, že som milovník áut s veľkými a hlučnými spaľovacími motormi, aj elektromobily ma začínajú čoraz viac a viac chytať za srdce. A tento týždeň som si tento pocit len utvrdil! 

Fiat 500e – malý, mrštný, ale úplne tichý

fiat 500e

Po príchode do areálu spoločnosti Tesla v Liptovskom Hrádku, kde sa v piatok 14. 9. konala akcia Tesla Tesle, som ako prvé auto zahliadol práve malý elektrický Fiat 500e. Priznám sa, do toho momentu som ani len netušil, že Fiat niekdy vyrábal elektrickú päťstovku. Na prvý pohľad by som dokonca ani len nepovedal, že je to elektromobil. Nízky podvozok, veľké športové kolesá a športový bodykit, veď to vyzerá ako Abarth! O tom, že toto auto je iné ako ostatné, hovorí len absencia výfukov. Napriek tomu, že v areáli sa nachádzali ďalšie zaujímavé elektromobily ako Tesla Model X, S, Fisker Karma, BMW i3, Nissany Leaf, Peugetot iOn a podobne, práve tento malý tichý čert ma zaujal najviac. Tak som si o ňom zistil viac informácií.

Len pre americký trh

500e Fiat
Fiat 500e je dostupný v zaujímavých farbách

Nečudo, že o Fiate 500e som doteraz vôbec nepočul a pravdepodobne ani vy. Predávaný je totiž len v USA, a to tiež len v niektorých štátoch. Pravdupovediac, Fiat by najradšej elektrickú päťstovku vôbec nevyrábal, ale musí. Zákony na ochranu prostredia v Kalifornii a Oregone sú prísne a aby tu mohol Fiat predávať aj iné svoje modely, musí mať v ponuke aspoň jeden model s nulovými emisiami. Tak sa Fiat rozhodol zobrať svoju legendárnu päťstovku a napratať do nej elektrickú sústavu.

Ako bežná päťstovka

Fiat 500e elektromobil

Zvonku aj zvnútra ostáva päťstovka päťstovkou. Nič sa na nej nezmenilo. Teda, pardon, niečo sa predsa len zmenilo. Zvonku vyzerá ešte lepšie ako bežný Fiat 500. Športové prahy a nárazníky dodávajú autu oveľa športovejší vyzývavejší „look“. Treba povedať, že Fiat 500e, s ktorým som sa stretol ja, nebol úplne sériový, bol vybavený športovým pružením a športovými kolesami z ľahkých zliatin. Tie bežný Fiat 500e nemá. Inak sa však jednalo o úplne sériové auto. Veľmi sa mi páči, že Fiat išiel práve cestou športového a hravého bodykitu a nie nejakého bláznivo ekologického, ako to majú vo zvyku iné automobilky pri svojich elektromobiloch. Vyzerá tak úžasne, v bielej farbe so športovým pružením a veľkými čiernymi kolesami vyzerá tak dobre, že som z neho nevedel odlepiť oči.

Jednoduchá technika

Fiat 500 elektro

Elektrická sústava pod kapotou Fiatu 500e nie je nijako očarujúca, na druhej strane je však úplne postačujúca. Elektromotor má výkon 111 koní, netreba však zabúdať, že elektrických, ktoré prinášajú oveľa iný zážitok, ako tie, ktoré sa napchávajú benzínom. Výkon je tak na dané auto úplne postačujúci a postará sa o veľké zážitky. Šťavu berie z 24kWh Li-ion batérie skladajúcej sa z 97 článkov, ktorá sa stará o priemerný dojazd 140 kilometrov. Pri veľmi šetrnej jazde však dokáže aj viac. Z 240V zásuvky sa nabije za 4 hodiny, nabíjať ho môžete na rýchlonabíjačkách, ale aj z bežnej domácej siete.

Aj na Slovensku

Fiat 500e elektrickeauta

Jazdu na tomto malom čertovi bližšie popisovať nebudem, tú si môžete pozrieť vo Vlogu. Musím však povedať, že je to obrovská zábava. Jazdí ako nabrúsený hothatch a ten pocit neprerušovaného zrýchlenia elektromotora je návykový. Napriek tomu, že Fiat 500e sa predáva len v niektorých krajinách USA, kúpiť si ho môžete aj na Slovensku. Spoločnosť Elektrickeauta.com sa zaoberá dovozom málo jazdených Fiatov 500e z USA na Slovensko, získať ich tak môžete aj vy za veľmi dostupnú cenu. Firma Elektrickeauta.com sa navyše stará aj o servis a kompletné poradenstvo týkajúce sa kúpy elektromobilu, pre viac informácií odporúčam pozrieť si ich web.

A čo Tesly?

Tesla Model X

Malý Fiat 500e ma zaujal natoľko, že iným elektromobilom som sa už veľmi venovať nestihol, vyskúšať som si však musel aspoň jazdu v Tesle. Konkrétne Modeli S a X. Ak by som si mal vybrať medzi týmito dvoma modelmi, bral by som Model S. Model X je auto nabité rôznymi technológiami od podvozka až po strechu. Systémy a funkcie, s ktorými sa stretnete v tomto aute, nenájdete v žiadnom aute iného výrobcu. Jedná sa však o veľký rodinný krížnik na dlhé cesty, v ktorom budete veľmi pohodlne cestovať, neprináša však až taký priamy zážitok. Nevyzýva vás na užívanie si brutálnych akcelerácií ani výkonu a ťahu motora. Dokonale vás odizoluje od vonkajšieho prostredia a jediné, čo v ňom budete chcieť robiť, je zapnúť si autopilota a užívať si jazdu. Teda nič pre mňa. Model S je o niečo športovejší a poskytuje o niečo väčšie zážitky z jazdy. Stále je to pritom auto nabité tými najmodernejšími technológiami.

Na konci dňa mám tak pocit hraničiaci s istotou, že elektromobily ma začínajú pomaly ale isto fascinovať. Kým doteraz som im veľkú pozornosť nevenoval, od momentu, kedy som toto leto šoféroval elektrický Volkswagen e-Golf, sa mi začínajú páčiť čoraz viac. A zážitok s Fiatom 500e a Teslami ma len presvedčil o tom, že elektromobily sú veľmi zaujímavé a zábavné autá. Už teraz sa teším, kedy sa na nejakom preveziem opäť. 🙂