fbpx

Keď som pred pár rokmi čítal prvý slovenský test elektromobilu, zostal som užasnutý asi rovnako ako redaktor, ktorý ho vtedy testoval. Veľmi som chcel skúsiť, aký je to pocit riadiť auto, ktoré nespaľuje žiadne fosílne palivo. A tak, po pár rokoch od spomínaného testu, môžem konečne svoje autentické dojmy napísať aj ja. 

Áno, konečne sa to podarilo! Veľmi dlho som hľadal príležitosť, kedy sa dostanem za volant nejakého čistokrvného elektromobilu a tento sen sa stal skutočnosťou na tohtoročných Legendách v Prahe. Nenápadný stánok pražského carsharingu, ktorého súčasťou bola krátka testovacia dráha a dva Volkswageny e-Golf, som si všimol hneď na začiatku. Napriek tomu, že to bol snáď najnedostupnejší stánok celých Legiend, málokto ho tak reálne navštívil, ja som ho neprehliadol. Pre mňa to bolo len dobre, keďže som nemusel niekoľko desiatok minút stáť v dlhej rade, aby som si na chvíľku mohol tento elektrický Golf vyskúšať. Ako sa teda na elektromobile jazdí?

Prvé dotyky

Preberám kľúčik, ktorý sa na prvý pohľad nijako nelíši od bežného kľúčika od obyčajného Volkswagenu Golf. To, že prichádzate k e-Golfu, si však všimnete na prvý pohľad, ak sa teda aspoň trochu orientujete v autách. Naznačia vám to špecifické disky kolies, pozornejší si určite všimnú aj zaslepenú mriežku chladiča. Stále sa však nájdu ľudia, ktorí si e-Golf pomýlia s bežným Golfom, predsa len, okrem niekoľkých detailov sa zvonku jedná o prakticky identické autá. Poďme však do interiéru, ani tu sa žiadna elektrická revolúcia nekoná. Až na pár detailov sa jedná o rovnaký interiér, aký nájdete v lepšie vybavenom Golfe s automatickou prevodovkou. To, že sa jedná o elektromobil, si uvedomíte až po tom, čo do zapaľovania zastrčíte kľúčik, tak ako pri bežnom Golfe. Neviem, či je to len otázka výbavy alebo bežný prvok pri všetkých e-Golfoch, ale napriek modernosti sa tu žiadne štartovanie tlačidlom nekoná. Pekne strčiť kľúčik do zapaľovania, otočiť ho do prvej polohy, kedy sa na plne digitálnom displeji zjavia údaje, ktoré jasne naznačujú, že toto je elektromobil. Prvá čarovná chvíľa však nastane po tom, ako auto naštartujete. Nestane sa totiž vôbec nič. Žiadne zvýšenie otáčok, žiadny zvuk, žiadne nič. Ako keby ste ani nenaštartovali.

Trolejbusový efekt?

egolf elektromobil interier

Takýto priebeh som aj čakal, na čo som sa však tešil najviac, to bola jazda. Tak ako pri bežnom automate, s nohou na brzde hodíte páku z polohy P do polohy D a môžete vyraziť. Mimochodom, napriek tomu, že e-Golf a vlastne elektromobily všeobecne nemajú vôbec žiadnu prevodovku, ich celé zrýchľovanie je postavené len na zvyšovaní otáčok elektromotora, volič je tu ako z bežného automatu. Má teda polohy P, R, N, D, navyše je ale obohatený o polohu označenú písmenkom B, ktoré značí rekuperáciu. Keď teda volič za jazdy presuniete do tejto polohy, elektromotor začne rekuperovať elektrickú energiu naspäť do akumulátorov, využiť to môžete najmä v dlhších a strmších klesaniach, keďže pri rekuperácii auto intenzívne brzdí motorom. V polohe B dokonca môžete voličom zintentívniť alebo znížiť úroveň rekuperácie tak, ako keby ste na bežnom automate manuálne radili voličom rýchlostné stupne. Zaradím teda Dčko a ide sa nato. Po pustení brzdového pedála sa začne auto veľmi plynulo samo rozbiehať, tak ako pri bežnom automate. Po prvom rozčarovaní v momente naštartovania nastáva druhé rozčarovanie v momente, keď šliapnete na plynový pedál, začnete zrýchľovať… Ale úplne bez zvuku. Pri jemnom zrýchľovaní dokonca ani nepočujete pískanie elektromotora. Idete úplne nehlučne. Prvýkrát som kužeľovú dráhu prešiel úplne pokojne, aj keď som v sebe musel veľmi zadržiavať potrebu dať tomu plný kotol a vyskúšať si tú povestnú akceleráciu. Aj to však prišlo… Pri pokojnej jazde je však jazdenie s elektromobilom doslova lahodné. Na plyn reaguje okamžite, ale mimoriadne plynulo, bez akéhokoľvek trhania. Aj pokojná jazda mu tak svedčí, riadenie a celkové správanie sa pri pokojnej jazde nijako nelíši od bežných áut. Druhé kolo som však neodolal, neustrážil si pravú nohu a navalil som mu tam plný kotol. A poviem vám, to bol zážitok do konca života. Samotné zrýchlenie nie je až tak okúzľujúce, predsa len, nie je to zas až tak výkonné auto, keďže je však kontinuálne, bez radenia rýchlostných stupňov a navyše nie je sprevádzané žiadnym zvukom, vyčaruje vám obrovský úsmev na tvári. Podobne ma zatiaľ očarilo pri zrýchlení snáď len Audi RS6. Agresívnejšie zrýchlenie je sprevádzané aj jemným pískaním elektromotora, ktorý však v bežnej premávke takmer úplne zanikne a vy tak cestujete úplne nehlučne.

Vyskúšajte si ho aj vy!

Viete, čo je problém? Že to kontinuálne zrýchlenie je droga. Veľmi návyková droga, na ktorej sa stanete závislí už pri prvej dávke. A to je problém hneď z dvoch dôvodov. Po prvé, plné kotle tomu budete dávať neustále, čo sa prejaví na dojazde, dosť výrazne a po druhé z neho nebudete chcieť vystúpiť. Ani ja som nechcel. Nemusí to byť však až taký problém, e-Golf si totiž môže požičať ktokoľvek. Stačí sa zaregistrovať na webe CAR 4 WAY, teda webe pražskej carsharingovej spoločnosti, ktorá má vo svojom vozovom parku hneď niekoľko e-Golfov. Majú mimoriadne výhodné podmienky zapožičania a ak s vami ide ešte niekto a cenu zapožičania si rozdelíte, zapožičanie na deň môže byť lacnejšie ako denný lístok na hromadnú dopravu v Prahe. A to je úplne úžasné, lebo deň s e-Golfom bude jedným z najzábavnejších dní vo vašom živote. Och, ako veľmi sa teším na najbližšiu návštevu Prahy… Asi si viete domyslieť, že v metre ma pravdepodobne nestretnete 🙂

Mimochodom, ak ste tak ešte nespravili, budem veľmi rád, ak dominiccars.sk podporíte aj na YOUTUBEFACEBOOKU a INSTAGRAMEĎAKUJEM ?

3 thoughts on “Po prvýkrát som šoféroval elektromobil! Toto sú moje dojmy”

Comments are closed.