fbpx

Nebudem vás zbytočne naťahovať, poďme rovno k veci – nové Audi S6 a S7 bude pre Európu dostupné len s naftovým motorom. Je to krok späť, alebo má aj nafta pod kapotou športových verzií A6-ky a A7-čky čo povedať?

Prečo nafta, doparoma? Takúto otázku si položí asi každý, kto sa dozvie novinku o nasadení naftových motorov pod kapoty „Esšestiek“ a „Essedmičiek“. Nie je predsa písmenko S v terminológii Audi symbolom športovosti, pod ktorú sa podpisuje silný benzínový motor? Nuž, podľa európskych zákazníkov pravdepodobne nie. Vyzerá to tak, že typický novodobý Európan chce výkonné auto so športovými ambíciami, ktoré však bude zároveň pohodlné, no najmä ekonomické a efektívne pri cestovaní na dlhé trasy. Spojiť toto všetko dohromady jednoducho benzínový motor nedokáže tak dobre ako naftový. Naftové motory už tradične pracujú s vyššou efektivitou a pri mnohých moderných autách dokážu byť tak tiché a kultivované, že človek si ich poľahky pomýli s benzínom. Naviac majú svoj špecifický charakter, nábeh výkonu a krútiaceho momentu, ktorý mnohým vyhovuje. Áno, sú ťažšie a zvukom sa benzínovým motorom nikdy nevyrovnajú. Koniec-koncov však naftový motor nemusí byť až tak katastrofálny nápad ani v športovom modeli. Samozrejme, za predpokladu, že je fakt dobre naladený. No a ako sa táto náročná úloha podarila slávnej značke z Ingolstadtu?

Z koní na Newtonmetre

Audi S7 2019 motor
Audi s7 2019

Nedá mi chvíľku si nepoplakať nad 4.0 litrovým biturbo V8 motorom, ktorý brumkal pod kapotou predchádzajúcej generácie Audi S6 a S7. Produkoval 450 koní a 550 Nm, z nuly na 100 dokázal auto vystreliť za 4,3 sekundy. Slušné, a to sa ešte nevzrušujem nad tým zamatovým zvukom osemvalca… Vráťme sa však do súčasnej reality. Dnes totiž pod kapotou S6-ky a S7-čky drieme 3.0 litrový TDI motor s hmotnosťou okolo 190kg. Trošku downgrade, poviete si. Prekvapí aj hodnota výkonu – „iba“ 349 koní, čo je prakticky o 100 koní menej, ako mal predchodca. No je tu ešte jedno číslo, ktoré je v tomto prípade rozhodujúce – krútiaci moment, ktorý je rovných 700 Nm dostupných od 2,500 do 3,100 ot/min. Je to jednoducho dízel – neočarí výkonom, no tento deficit doťahuje krútiacim momentom. Mimochodom, o tento závratný krútiaci moment sa stará kombinácia klasického turba s variabilnou geometriou lopatiek, ktoré tlačí 2.4 baru a nového elektrického kompresora, ktorý je napájaný z 48V sústavy auta. Jeho reakčný čas je menej ako 250 milisekúnd a zaberá do 1,650 ot/min. Potom jeho prácu preberá turbo. Netreba asi zdôrazňovať, že táto kombinácia sa stará o dokonale plynulý a rovnomerný záťah.

Spotreba vs poriadne vozenie

Audi s6 2019
Audi s6 2019

Hlavným zámerom Audi pri zvolení motora 3.0 TDI do svojich S-kových modelov bolo zaistiť čo najnižšiu spotrebu a emisie, zároveň však uchovať športovosť. Aké je Audi S6 a S7 pri športovom jazdení? Zrýchlenie z 0-100 dá S6-ka Sedan za rovných 5 sekúnd, Avant a S7-čka ho dá za desatinku sekundy pomalšie. Maximálka? Elektricky obmedzená na 250 km/h. Športové 7-stupňové DSG-čko z predchádzajúcej generácie nahradil 8-stupňový Tiptronic. Zase to šetrenie paliva a emisií… Situáciu našťastie zachraňuje pohon Quattro, ktorý je už typicky skvelý. Audi S6 a S7 má športový podvozok, ktorý môže byť adaptívny vzduchový, má športové riadenie a možnosť voľby jazdných režimov, systém prispôsobovania podvozka a riadenia aktuálnym podmienkam, poriadne brzdy a môže mať športový zadný diferenciál. No to je tak zo športovosti asi všetko. Dôraz je kladený na spotrebu a emisie. Mild hybridný 48V systém rekuperuje energiu, dokáže motor vypnúť už od 22 km/h a rýchlo ho opäť naštartovať. Pracuje s obrovským množstvom rôznych údajov, aby bola jazda čo najúspornejšia a najefektívnejšia. Spotreba? Niečo medzi 6,3 – 6,5 l/100 kilometrov podľa najnovších meraní. Doparoma, ale prečo sa o takýchto veciach bavíme pri S-kových Audinách?

Dizajn nezaostáva

Audi s6 avant 2019
Audi s6 interiér 2019

Nieže dizajn za technikou nezaostáva, povedal by som, že ju poriadne prekonáva. S-sedmička vyzerá so športovým bodykitom famózne. Dokonalo. Nemenil by som na nej ani jeden jediný diel. Tie športové nárazníky, prahy, veľké kolesá… A štyri koncovky výfukov. Úžasné. Škoda, že nebudú mať žiadny zvuk… V podobne nádhernom duchu sa nesie aj S-šestka, či už v karosérii Avant alebo Sedan. Audi aktuálne ide karta a dizajny najnovších modelov má vyšperkované takmer k dokonalosti. Veľmi dobre vypracované sú aj interiéry s tradičnými priehrštiami technológií a asistenčných systémov známych z bežných A-čkových modelov.

Audi za to nemôže

Audi s6 avant 2019
Audi s7 2019

Mohol by som tu donekonečna vymenúvať rôzne vychytávky a technológie, ktorými sa môže nové Audi S6 a S7 pýšiť. To však už veľmi dobre poznáte a to, o čom by sme sa pri S-kových Audinách mali baviť, sú práve jazdné schopnosti a športová technika pod kapotou. Tá im ani teraz nechýba. Čo im však chýba, je pôvodná kombinácia motora a prevodovky. Ten nový motor nie je zlý. Je to jeden z najlepších a najprepracovanejších naftových motorov, s akými sa dnes môžete stretnúť. No je naftový a rovnica nafta + S nemá veľmi pekné riešenie. Mimochodom, pre Áziu a Ameriku bude Audi S6 a S7 dostupné aj s 2.9 litrovým benzínovým šesťvalcom. Ach… Možno by sme mali odhodiť predsudky a zmieriť sa s tým, že takýto je jednoducho najnovší trend, pod ktorý sa z veľkej miery podpisujú emisné nariadenia EÚ a zo zvyšnej časti zákazníci, ktorí takéto niečo pravdepodobne chcú. Audi musí ustúpiť a vyhovieť, hoci samo od seba by sa asi takouto cestou neubralo. A všetci my, milovníci poriadnych čistokrvných benzínových motorov, sa musíme uspokojiť s verziami RS. Tým snáď nafta pod kapotu nezablúdi nikdy…

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Audi