fbpx

Ford Kuga nie je práve autom, o ktorom by novinári písali rozsiahle litánie a vzrušovali sa nad ním. Mne je však Kuga už od začiatku produkcie veľmi sympatická a jej najnovšia generácia krásne zavŕšila postupný vývoj spočiatku neohrabanej tínedžerky, ktorá rokmi naberala na kráse. Poďme však pekne postupne…

Existujú autá, ktoré sú takmer dokonalé už pri prvom predstavení. Napríklad, taký Hyundai I30N. Prišiel na svet a bum, hneď všetkých ohúril. Je tak vyvážený po všetkých stránkach, že mu málokto niečo vyčíta a byť inžinierom Hyundaiu, bol by som v poriadnom strese z toho, kam posunúť jeho ďalšiu generáciu. Takýto jav však vo svete nie je častý. Platí tu prakticky rovnaká analógia, ako pri ľuďoch. Sú ženy, ktoré sa narodia dokonalé a s pribúdajúcim vekom sa už ich krása veľmi nemení, lebo už viac-menej nemá kam. No väčšina z nich spočiatku nie je dokonalá a s pribúdajúcim vekom ich krása exponenciálne rastie. A tak sa rovno dostávam ku Kuge… Ako vyzeral jej vývin?

2008 – 2012

Ford Kuga 2008

Roky ťažkej puberty. Prvú generáciu Kugy by som prirovnal k takej neohrabanej pubertiačke, ktorá nevyzerá práve najlepšie, prestúpila na novú školu a pomaly si začína hľadať nejakých kamarátov. Predpoklady na úspech má však celkom slušné. Triafa priamo do segmentu SUV, ktorý začína byť čoraz populárnejší. Ani jej motorická výbava nie je na zahodenie – 2.5 litrový benzínový motor s 200 koňmi a dva 2.0 litrové naftiaky, to je celkom fajn. Nemá veľa technológií na palube, no ako celok je to veľmi solídny kus.

2012 – 2019

Ford Kuga 2015

Ako roky pomaly plynuli, Kuga rástla do krásy. Tak, ako sa to od nej očakávalo. Počas týchto dlhých 7 rokov vývoja prešla niekoľkými faceliftami a dostala technológie, ktoré jej pomohli držať krok s ostatnými babami v ročníku. Bola jednoducho po všetkých stránkach atraktívnejšia a ľudia si ju začali čoraz viacej obľubovať. A keď si dala na seba make-up v podobe ST-Line alebo aspoň výbavy Titanium, mnohí sa už o ňu začali doslova trhať. Jej ponuka benzínových motorov sa tiahla od 1.5 litra po dvojliter, z naftových motorov boli k dispozícii len dvojlitre v rôznych výkonových verziách.

2019 +

Ford Kuga 2019
Ford Kuga 2019

To, čo sa s Kugou stalo v roku 2019, už k bežnému vývoju človeka prirovnávať nemôžeme. Kým doteraz bol jej vývoj pekne postupný, v roku 2019 zažila doslova znovuzrodenie. Niečo, čo človek môže zažiť iba v prípade, že absolvuje celotelovú plastickú operáciu spolu s trasplantáciou väčšiny orgánov. Z bežnej pomaly vyvíjajúcej sa pubertiačky, ktorá len držala krok s davom a v zásade nebola ničím extra výnimočná, sa razom stala brutálna sexbomba, za ktorou sa otočí každý. Je to jednoducho od podvozka po strechu kompletne nové auto. Tlačová správa k novej Kuge patrí k najdlhším tlačovým správam, aké som za dlhú dobu videl, nehovoriac o tom, že o novej Kuge ste si už iste čo-to prečítali. Z priehrštia všetkých tých technológií a noviniek tak vypichnem len tie najzákladnejšie a najdôležitejšie…

Chrumkavý dizajn

Ford Kuga 2019
Ford Kuga 2019

Nová Kuga je postavená na globálnej architektúre C2, ktorá prináša až 90 kg úsporu hmotnosti a 10% vyššiu torznú tuhosť karosérie v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Najvyššie úrovne výbav bude predstavovať Titanium, Vignale a športová verzia ST-Line, ktorá vyzerá famózne. Voči predchodkyni je nová Kuga o 44 mm širšia, o 89 mm dlhšia a jej rázvor narástol o 20 milimetrov. Pasažieri si tak v nej užijú viac priestoru vo všetkých smeroch.

Motorická revolúcia

Ford Kuga 2019 Hybrid
Ford Kuga 2019 Hybrid

Snáď najväčšia revolúcia Kugy nastala pri motoroch. Kuga 2019 je historicky prvým modelom Fordu, ktorý bude dostupný ako tradičný hybrid, plug-in hybrid a mild hybrid.

Základnou, nehybridnou verzriou, bude prepracovaný trojvalec 1.5 EcoBoost vo dvoch výkonových verziách – 120 a 150 koní.

Dostupné budú aj 2 naftové motory – 1.5 a 2.0 EcoBlue. Dvojliter má výkon 190 koní, kým 1.5-ka má výkon 120 koní. Motory EcoBlue spolupracujú s novou 8-stupňovou prevodovkou.

Mild hybridnú verziu predstavuje naftový motor 2.0 EcoBlue Hybrid s výkonom 150 koní, ktorý cez štartér-generátor rekuperuje energiu a ukladá ju do 48-voltového lítium-iónového akumulátora. Očakávaná spotreba? Rovných 5 litrov na 100 kilometrov.

Hybridná verzia je ešte zaujímavejšia. Tvorí ju až 2.5 litrový benzínový motor pracujúci v Atkinsonovom cykle v spolupráci s elektromotorom a lítium-iónovým akumulátorom. Hybrid prináša možnosť jazdenia na čisto elektrický pohon, jeho spotreba by sa mala pohybovať okolo 5.6 litra, čo je na 2.5 litrový benzínový motor úžasná hodnota. Uvidíme, ako to bude reálne.

Poslednou možnosťou je plug-in hybridná verzia. Aj tá je spojená s 2.5 litrovým benzínovým motorom, no lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 14,4 kWh je možné nabíjať aj zo zásuvky cez konektor v prednom blatníku. Plug-in hybridná verzia prejde pri plnom akumulátore až 50 kilometrov na čisto elektrický pohon a celá sústava má výkon 225 koní.

Technológie na úrovni

Ford Kuga 2019 interiér
Ford Kuga 2019 interiér

Ak vás ponuka motorov dostatočne nevyčerpala, iste by tak urobil zoznam všetkých nových technológií, ktoré nová Kuga prináša. Spomeniem tak len najhlavnejšie – 8 palcový dotykový displej multimediálneho systému Sync 3, zabudovaný wi-fi modem FordPass Connect umožňujúci pripojiť až 10 zariadení, 12.3 palcový LCD prístrojový panel, novinka Fordu v podobe udržiavania v jazdných pruhoch, prepracovaný adaptívny tempomat so systémom Stop & Go a parkovací asistent, head-up displej… A zoznam technológií, komfortných prvkov a asistentov pokračuje donekonečna.

Chcem ťa!

Ford Kuga 2019

Toto slovné spojenie vyšlo pri predchádzajúcich generáciách Kugy z úst len málokomu. Nič v zlom, neboli to zlé autá, no chýbala im akási výraznosť, niečo výnimočné, čím by zaujali. Boli to také šedé myšky, ktoré keď si ľudia kúpili, boli s nimi zvyčajne nadmieru spokojní, no neohúrili tým svoje okolie. Kuga 2019 je presne opačná. Slovné spojenia ako „Ja to auto chcem!“ alebo „Musím si ju kúpiť, teraz hneď!“ nebudú pri nej ničím výnimočným. Ford sa konečne plesol po vrecku a vyrobil technologicky nabité auto, ktoré vyzerá skvelo a nie je stvorené na to, aby s konkurentmi len držalo krok, ale aby ich o poriadne veľký krok prebehlo a udalo nový smer vývoja SUV. Bravó, Ford!

Pozri tiež: