fbpx

Prednedávnom som vám priniesol článok, aké veci nerobiť v aute s manuálnou prevodovkou, dnes sa pozrieme na čoraz populárnejšie automaty. Aké veci nerobiť v aute s automatickou prevodovkou, aby ste jej zbytočne neškodili?

Nesprávny odpich z miesta

Sme automobiloví nadšenci, veľmi radi si tak vychutnáme plné zrýchlenie našich áut. Exituje však správny a veľmi nesprávny spôsob, ako na odpich z miesta s automatickou prevodovkou. Tým veľmi nesprávnym spôsobom je zaradenie neutrálu, zvýšenie otáčok motora a následné rýchle preradenie do D. Pri zvýšených otáčkach na neutráli a následnom preradení do D dostane prevodovka náhly nápor krútiaceho momentu, na ktorý nie je pripravená. Takáto veľká “bomba” do celej prevodovky na ústrojenstvo automatu nepôsobí vôbec dobre. Aký je teda správny spôsob? Zaradené Dčko, držanie brzdy, zvýšenie otáčok motora a následné pustenie brzdy. Prípadne využitie systému launch control, ktorý vám už povie, čo robiť. Treba povedať, že samotné odpichy ako také nerobia automatu veľmi dobre, ak ich však robíte správne, škodíte mu oveľa menej, ako pri prvom spomínanom spôsobe.

Radenie D a R ak auto nestojí

Túto vec snáď netreba ani veľmi zdôrazňovať, osobne však viem o viacerých ľuďoch, ktorí kompletne nezastavia a preraďujú z D do R a naopak, keď sa auto ešte stále pomaly pohybuje. Takéto radenie vytvára obrovskú námahu na celú automatickú prevodovku a opotrebovávajú sa vďaka nemu mnohé drahé časti. Vedzte, že to malé stlačenie brzdy, aby ste kompletne zastavili, vám nič nespraví a výrazne ušetríte vašu drahú automatickú prevodovku. Moderné automaty často vyžadujú mať stlačenú brzdu pri preraďovaní, stále sa však nájdu také, ktoré to dokážu aj bez toho. Jednoducho, nech už jazdíte v akomkoľvek aute, nikdy sa radšej ani nepokúšajte preraďovať, ak auto kompletne nestojí.

Radenie neutrálu pri jazde z kopca

O radení neutrálu pri jazde z kopca má mnoho ľudí skreslené názory. Ak totiž máte zaradené Dčko, šetríte viac paliva, ako keď zaradíte Nko a motor tak spotrebúva nejaké palivo, aby udržal voľnobežné otáčky. Nejde tu však len o šetrenie paliva. Radenie neutrálu pri jazde je vysoko nebezpečné. Prichádzate pri ňom totiž o plnú kontrolu nad autom, keďže nemôžete náhle pridať. Niektoré americké štáty dokonca zakazujú radenie neutrálu počas jazdy, niečo v tom teda asi bude…

Radenie neutrálu pri státí

V tomto prípade sa nejedná o nič, čo by prevodovke škodilo, radenie neutrálu pri státí je však úplne zbytočné. Nič tým neušetríte, akurát pred rozbehom musíte opäť zaradiť do Dčka. Automatická prevodovka je dimenzovaná tak, aby ste pri státí mohli stáť na brzde pri zaradenom Dčku. Ničomu tak neškodíte a takto by ste to mali robiť.

Radenie do P ak sa auto hýbe

Poloha voliča automatu označovaná ako P, z anglického PARK, je určená na zaistenie zaparkovaného auta. Pri zaradení P sa do zubu ozubeného kolesa prevodovky zasunie tyčka, ktorá ho zaistí pred pohybom. Asi si teda viete predstaviť, aké deštruktívne následky môže mať zaradenie P, ak je auto stále v pohybe. Treba povedať, že moderné prevodovky vám väčšinou nedovolia zaradiť P ak je auto v pohybe, aj tak by ste to však radšej nemali skúšať.

Jazdenie s automatickou prevodovkou je jednoduché a ak sa budete držať vyššie spomenutých základných princípov, môžete si byť istí, že svojmu automatu, ktorý nie je práve najlacnejší na údržbu, škodiť nijako nebudete. 

5 thoughts on “5 vecí, ktoré nerobiť v aute s automatickou prevodovkou”
  1. Jo, povedlo se mi u CVTčka Subaru XV (MY 2018) při zastavování, kdy jsem už intenzivněji tlačil na brzdu, ale auto ještě bylo ve velmi, velmi pomalém pohybu, pokusit se přesunout volič do P. Ozval se skutečně velice nezdravý zvuk, po kterém už jsem se nikdy neodvážil řadit P, pokud není vozidlo zcela nehybné. To s tou zajišťovací tyčí jsem nevěděl, díky za poučení. Umím si představit, že pokud by to tam člověk zařadil při významnější rychlosti, mohlo by dojít k celkem závažnému poškození.

Comments are closed.