fbpx

V komunite automobilových nadšencov máme Toyotu Prius už od nepamäti uloženú ako symbol „antiautičkárizmu“. Nemalou mierou ma tak prekvapilo zistenie, že Toyota v Japonsku sériovo vyrába športovú verziu tohto plug-in hybridného stelesnenia nudy na kolesách. Poďme sa jej tak dnes trochu povenovať.

Všetkým nám, ktorí pravidelne nesledujeme dianie na scéne motoristických šampionátov, sa pojem Toyota Gazoo Racing vryl do pamäti až po tom, čo minulý rok predstavila Toyota svetu limitovaný model Yaris GRMN. Práve ten malo na starosti športové oddelenie Gazoo Racing, ktoré sa dovtedy staralo len o vývoj pretekárskych špeciálov, najmä na preteky šampionátov WRC, WEC a 24HR Nurburgring. Toyota Gazoo Racing je tak niečo ako Audi Sport, BMW Motorsport, Mercedes AMG a podobne. Rovnako ako títo slávni nemeckí rivali na scéne športových áut, aj Toyota Gazoo Racing vyrába dva typy produktov. V prvom rade sú to kompletne prepracované autá s označením GR, akým bol doteraz len Yaris GRMN, prípadne GT86 GR na japonskom trhu. V druhom rade zas autá s označením GR Sport, čo je niečo ako S Line u Audi alebo M Packet u BMW. Teda len akési športové úpravy bežných modelov. Na Slovensku sa s nimi možnosť stretnúť nemáme, teda aspoň zatiaľ. Na japonskom trhu však prívlastok GR Sport môže mať takmer každý model. Teda, aj spomínaný Prius.

Na toto sa už dá pozerať!

Toyota Prius PHV GR Sport
Toyota Prius PHV GR Sport

Nechcem teraz nijako uraziť majiteľov Priusu, no keď sa na bežný Prius PHV (plug-in hybrid) pozriem očami automobilového nadšenca, nevidím nič, len nechutné malé kolesá s balónovými gumami, zvláštny tvar karosérie a po novom aj rôzne „mimozemské“ dizajnové prvky. Jednoducho povedané, nie som cieľová skupina pre Prius PHV. Teda, aspoň nie pre ten bežný. Prius PHV GR Sport je totiž zvonku už iná šálka kávy. Prvý dojem hneď naprávajú poriadne 18-palcové zliatinové disky s obutými športovými pneumatikami. Hneď za tým pozornosť zachytí predná časť auta so športovým nárazníkom, poriadnou papuľou a zvýraznenými hranami. Miernou úpravou prešli aj LED predné svetlá, ktoré už nemajú tú nevkusnú oranžovú časť v oblasti smerovky.

Prius PHV GR Sport
Toyota Prius PHV GR Sport

Športový fíling mu dodáva aj lišta medzi oknom zadných dverí a oknom veka kufra, ktorá môže byť vo farbe karosérie. Ani zadná časť svojím športovým duchom za zvyškom auta nezaostáva, nájdeme tu tiež nový športový nárazník, veľmi dobre vyzerajúci priehľadný/zatmavený kryt zadných svetiel a náznak difúzora s efektným hmlovým svetlom na štýl pretekárskych špeciálov. Poteší aj drobnosť v podobe čiernych spätných zrkadiel a pre úplnosť dodám, že aj samotný podvozok je o 13 milimetrov nižší. Zaujímavé, ako málo stačí k tomu, aby sa z najnudnejšieho auta sveta stalo skutočne pohľadné auto, pri ktorom sa nemusíte hanbiť za to, že si ho na ulici odfotíte.

Ani interiér nesklame

Toyota Prius PHV GR Sport interiér
Toyota Prius PHV Gr Sport interiér

V športovom duchu sa nesie aj interiér, ktorý tiež voči bežnému „mimozemšťanskému“ eko interiéru bežného Priusu PHV prináša pár zaujímavých zmien. Dominujú mu najmä športové sedadlá s logom GR Sport, ktoré vyzerajú tak, že v zákrutách naozaj podržia. Zaujme aj malý športový volant, ktorý vyzerá úžasne. No tým to nekončí. Toyota Prius PHV GR Sport dokonca zobrazuje otáčkomer, čo bežný Prius nedokáže. Nohy potešia športové hliníkové pedále, ruky zas prvky semišu na rôznych miestach interiéru. Fuu, chlapci v Gazoo Racing tie športové úpravy zobrali naozaj vážne. A ešte jedna drobnosť – na štartovacom tlačidle sa namiesto nejakej eko hovadiny hrdo týči nápis GR Sport.

Ehm, technika

Prius PHV GR Sport
Prius GR Sport tlmič

No dobre, poviete si, vyzerá to naozaj zaujímavo. So zaujímavosťami budem ešte chvíľočku pokračovať. Okrem toho, že podvozok je o 13 milimetrov nižší, je aj tuhší, o čo sa starajú vyladené tlmiče. Dokonca, spevnený je aj samotný rám auta, zo spodnej časti naň pribudli viaceré výstuže. A keď už sme pri podvozku a technike, spomenúť treba aj pekné biele brzdové strmene. Tak a teraz poďme pekne na vec. Po doterajších informáciách ste pravdepodobne veľmi navnadení na technické jadro tohto auta, na motor a prevodovku. Má nejaký super výkonný 300-koňový motor s kompresorom? Nekompromisnú automatickú prevodovku, ktorá kope do chrbta? Alebo dokonca možnosť manuálneho radenia? Má hybridný systém nastavený tak, aby poskytoval brutálne zrýchlenie z 0-100? Veľa otázok, odpoveď je však len jedna – NEMÁ NIČ. Teda, má. Tú 98-koňovú atmosférickú benzínovú 1.8-čku (slabú ako 5-krát vylúhovaný lacný čaj) v kombinácii so 72-koňovým elektromotorom. Samozrejme, s prednými kolesami sú tieto motory spojené cez e-CVT prevodovku. Kto sa v Priusoch trochu vyzná vie, že toto je navlas rovnaká kombinácia, ako v prípade bežného Priusu PHV. Smutné.

Zmiešané pocity

Toyota Prius PHV GR Sport je veľmi zvláštnym autom. Nabudí vás drsným vzhľadom. Potom športovo ladeným interiérom. A následne všetku túto predčasnú radosť razom vygumuje svojím pohonom. Viem, že GR Sport je len o športovom vzhľade, no keď už japonskí majstri zasiahli do podvozka, dokonca ho ešte aj dodatočne vystužili, prečo, doparoma, aspoň trochu neupravili dynamické parametre? Áno, je to Prius. No podľa mňa by z jeho pohonného ústrojenstva dokázali bez problémov vyžmýkať niečo viac. Mať totiž takto ambiciózne vyzerajúce auto, ktoré je však tak pomalé, že v drag race zo semaforov ho predbehne konský povoz plný sena, to už veľká frajerina nie je. No vyzerá naozaj frajersky, to treba uznať. Aká je ale cieľová skupina tohto auta, to zostane pre mňa asi navždy záhadou…

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Toyota Japan