fbpx

Najpredávanejší model Volkswagenu, starý známy Golf, oslávil 29. marca presne 45 rokov od začiatku výroby. Ako vlastne tento legendárny model vznikal?

Na začiatok pár zaujímavých štatistík, ktoré Volkswagen pri príležitosti narodenín Golfu zverejnil. Napríklad, vedeli ste, že od začiatku výroby bolo predaných už viac ako 35 miliónov Golfov? To veľkým prekvapením nie je, Golf je predsa najpredávanejším Volkswagenom. Osobne ma zaujala iná informácia – od roku 1974 si priemerne každých 41 sekúnd zákazníci objednajú nový Volkswagen Golf. Teda počas toho, ako ste sa od nadpisu dočítali až sem, si niekto spravil radosť záväznou objednávkou na Golfík. Neuveriteľné! Každoročne tak Volkswagen už 45 rokov vkuse vyrobí priemerne 780 000 Golfov. Jedná sa o kľúčový model značky, to je asi každému jasné. Možno aj preto pristupuje Volkswagen k faceliftom a novým generáciám Golfu tak opatrne a v zásade nič extrémne revolučné neprinesie. je to niečo ako Porsche pri modeli 911. A koniec-koncov, robí celkom dobre. Každá generácia totiž v sebe nesie posolstvo prvého Golfu a keď si dáte všetky generácie vedľa seba, vytvoria veľmi plynulú vývojovú líniu. Presne tak by to malo vyzerať. A keď sme už pri tých jednotlivých generáciách…

1. generácia (1974 – 1984)

Volkswagen Golf 1

Nejdem sa hrať na Wikipédiu a písať tu všetky technické detaily jednotlivých generácií, pri každej spomeniem len údaje, ktoré považujem za zaujímavé. Pri prvej generácií je to napríklad skutočnosť, že vyrábaná bola v 5 a 3-dverovom prevedení a dostupná bola s 1.1 alebo 1.5 litrovým benzínovým motorom. Neskôr boli k dispozícií aj ďalšie motory. Prvý menovaný mal výkon 50, druhý 70 koní. Poháňané boli, samozrejme, kolesá prednej nápravy, motor mohol byť spriahnutý buď so 4-stupňovou manuálnou alebo 3-stupňovou automatickou prevodovkou. Práve 3-stupňový automat by som si rád vyskúšal na vlastnej koži, neviem si totiž predstaviť, ako sa inžinierom podarilo naukladať 3 rýchlostné stupne tak, aby pokryli celé pásmo rýchlostí… Najzaujímavejší je však onen legendárny dizajn s okrúhlymi svetlami, ktorý sa mne osobne veľmi páči.

2. generácia (1983 – 1991)

Volkswagen Golf 2

Druhá generácia bola len väčšou evolúciou, tradičné tvary stanovené prvou generáciou zostali do veľkej miery zachované, karoséria však trochu narástla, pribrala 120 kilogramov, ale spravila Golf o niečo praktickejším. Do ponuky pribudli aj nové výkonnejšie motory, vrcholom bol dvojliter so 100 kW.

3. generácia (1991 – 1999)

Volkswagen Golf 3

Väčšia revolúcia Golfu prišla až v tretej generácii, kedy sa vytratili okrúhle svetlá a prvýkrát pribudla aj verzia kombi, ktorú Volkswagen označuje ako Variant. Revolúciu Golfu ocenila aj porota vyberajúca auto roka 1992 a Golf tento prestížny titul získal. Z hľadiska veľkosti opäť o niečo podrástol, opäť sa zvýšil výkon motorov a verzia GTI sa pýšila 2.9 litrovým VR6 motorom, ktorý mal v najvýkonnejšej verzii až 140 kW. Prevratnou novinkou v roku 1993 bolo priame vstrekovanie nafty, ktorým sa pýšil motor 1.9 TDI 66kW. Golf tretej generácie sa polepšil aj z hľadiska bezpečnosti a priniesol airbag pre vodiča a spolujazdca. Zaujímavosťou je skutočnosť, že tretia generácia Golfu sa vyrábala aj u nás, v Bratislave.

4. generácia (1997 – 2006)

Volkswagen Golf 4

Štvrtá generácia sa nesie v omladzovaní kriviek tretej generácie, dizajn po novom stratil hranaté prvky a nahradili ich modernejšie, oblé. Veľké zmeny nastali v oblasti technológií, interiér bol kompletne prepracovaný a už základné verzie boli vybavené posilňovačom riadenia, ABS, airbagmi a ďalšími komfortnými prvkami. Štvrtú generáciu Golfu považujem za jednu z najkrajších, verziu R32, ktorá bola vybavená 3.2 litrovým VR6 motorom so 177 kW by som dokonca označil za najkrajší Golf vôbec, toto je už ale na samostatný článok. Pri bežných verziách opäť nejaké motory pribudli, iné zmizli. K dispozícii bola aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies 4MOTION.

5. generácia (2003 – 2009)

Volkswagen Golf 5

Pri piatej generácii to začalo ísť s Golfom po stránke dizajnu mierne dolu vodou. Aspoň z môjho pohľadu. Napriek tomu, že päťkový Golf je voči predchodcovi o 24 milimetrov širší, je aj o 41 milimetrov vyšší. Opticky v porovnaní so štvrtou generáciou vyzerá užšie a vyššie a keď k tomu prirátame nie práve najkrajšie svetlá a ďalšie detaily, vznikne Golf, ktorému veľmi neviem prísť na chuť. Ale ako sa vraví, sto ľudí, sto chutí. Zostala však verzia R32 s VR6 motorom, čo je veľmi fajn. Praktickosť sa zlepšila po všetkých stránkach, rovnako aj výbava.

6. generácia (2009 – 2012)

Volkswagen Golf 6

Nech sa nikto nehnevá, no najkratšie vyrábaná, šiesta generácia Golfu, je akási nemastná-neslaná. Piata sa mi príliš nepáči, no aspoň ešte ponúkala tú famóznu VR6-ku. No čo má šiesta generácia? Áno, priniesla krajší dizajn, ktorý je však až extrémne konzervatívny. Získala veľmi dobré hodnotenia v oblasti bezpečnosti, bola vybavená novými technológiami a objektívne sa jednalo o naozaj dobré auto. V roku 2009 dokonca dostalo titul World Car of the Year! Ja na ňom ale nevidím nič, čo by ma nejako extra zaujalo. Fakt nič. Šiesta generácia však bola veľmi dobrá pôda na vybudovanie siedmej generácie.

7. generácia (2012 – dodnes)

Volkswagen Golf 7

Kým šiesta generácia bola na trhu rekordne krátko, tá siedma je tu už neuveriteľne dlho. Prešla už asi milión faceliftami, ktorými boli doladené rôzne drobnosti, no chce to už nástupcu. Ten je za dverami a ja sa neviem dočkať jeho oficiálneho predstavenia! Verím, že na neho budem môcť písať len samú chválu. Každopádne, vráťme sa ešte k siedmej generácii. Z hľadiska dizajnu pri nej došlo k postupnému opracovaniu surového a nezaujímavého diamantu v podobe 6. generácie do veľmi peknej podoby, v akej je siedma generácia dnes. Najmä najnovší Golf R vyzerá famózne, rovnako aj GTI-čko alebo špecialitka v podobe Golfu GTI TCR. Siedmu generáciu mám naozaj rád, jediné, čo ma na nej trochu vyrušuje, je skutočnosť, že je až príliš dokonalá. Taká chladná. Všetko zvláda na jednotku a nech by som sa akokoľvek snažil, nedokázal by som na nej nájsť chybu. Aspoň z hľadiska auta ako akého, o niektorých problémovejších motoroch sa teraz nebavme.

Tak, to bol príbeh jednej z najväčších legiend automobilového priemyslu v skratke. Ktorú generáciu Golfu máš najradšej ty? 😉

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Volkswagen