Hovorí sa, že elektrické autá nemajú dušu. Že im chýbajú emócie. Že sú to len také spotrebiče na kolesách. Že pri nich nezažijete skutočné spojenie vodiča a auta, ako v niektorých modeloch so spaľovacím motorom. Mini Aceman SE všetky tieto tvrdenia vyvracia. Ako je to možné? Vývojári Mini dokázali zázraky. A ja som z neho unesený!
Mini Aceman SE #vskratke
Nie je žiadnym tajomstvom, že Mini je moja srdcovka. Vždy, keď sa mi do rúk dostane nejaký model tejto značky, mám obrovský úsmev na tvári a každý deň je zrazu akosi krajší. A nezáleží na tom, či je to obyčajný starý Clubman z roku 2006 alebo najnovší Cooper S za vyše 40 000€.

Mal som však jednu obavu. Aké bude Mini, keď v ňom spaľovací motor vymeníte za elektrický a do podlahy dáte baterku? Nestane sa z neho len nejaký bezemočný spotrebič s pekným dizajnom, no všednými jazdnými vlastnosťami a nemastným-neslaným prejavom?

Táto obava zmizla asi po minúte jazdy v novom modeli Aceman SE. Strávil som s ním uplynulý týždeň a bol to jeden z najkrajších týždňov tohto roka. Niekedy až sám nechápem, ako dokáže auto človeku skrášliť život.

Fantastické riadenie, ktoré chirurgicky presne a rýchlosťou blesku prenáša pohyb vašich rúk na kolesá. Skvelý podvozok, vďaka ktorému sa cítite, ako keby ste boli súčasťou auta. Ako keby kolesá boli vaše nohy. Dokonale vďaka nemu vnímate cestu a auto chodí po vozovke ako po koľajniciach. Je to klišé, ale cítite sa fakt ako v motokáre. Áno, na rozbitých cestách si na neho občas zanadávate. Ale to proste patrí k Mini.

Super nízke sedenie, kedy je váš zadok skoro na podlahe auta. Geniálny infotainment s OLED displejom a nespočetným množstvom zaujímavých funkcií. Rozumné rozmiestnenie ovládačov, aby ste všetko podstatné rýchlo našli.

A potom je tu elektrický pohon. Ten neohúri. Baterka má 49,2 kWh, takže pri mestskej spotrebe 14 kWh/100 km dáte na plné nabitie cca 320 km, na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h a spotrebe 21,5 kWh/100 km zvládnete na plné nabitie 200 km. Dobitie z 10 na 80 % trvá 31 minút a najvyšší nabíjací výkon je 95 kW.

No Aceman SE nie je na to, aby ohúril efektivitou, dojazdmi a nabijacími výkonmi. V tomto aute idú všetky racionálne myšlienky bokom, akonáhle vletíte vyššou rýchlosťou do zákruty na vašej obľúbenej okreske, pustíte plyn a cítite, ako sa zadok vplyvom zotrvačných síl postupne vysúva do strany a pomáha vám zatočiť. Vďaka fantastickému rozloženiu hmotnosti sa dokážete v zákrutách dokonale hrať s prenosom váhy medzi predok a zadok.

Výkon 160 kW viete dávkovať doslova po desatinkách, aby auto robilo presne to, čo chcete. Zrazu ste mentálne v inom vesmíre a uvedomíte si, že tento stroj na zážitky fakt stojí za každý cent z nemalej cenovky 52 447€. Toľko stál testovaný kus, základnú verziu ale kúpite už od 34 260€.

Zhrnuté a podčiarknuté, elektrické Mini Aceman SE je pravé Mini so všetkým, čo k nemu patrí (snáď len okrem strieľania do výfuku). Aj napriek hmotnosti 1785 kg si zachovalo skutočný Mini charakter a obdivujem vývojárov, ako sa im ho podarilo vyladiť do najmenších detailov.
Technické údaje Mini Aceman SE
- Rok výroby – 2025
- Generácia vozidla – 1.
- Najazdené kilometre – 10 000
- Zdvihový objem motora – / cm3
- Palivo – /
- Počet valcov/ventilov na valec – /
- Prevodovka – /
- Poháňaná náprava – pohon predných kolies
- Maximálny výkon – 160 kW
- Maximálny krútiaci moment – 330 Nm
- Maximálna rýchlosť – 170 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h – 7,1 s
Hlučnosť
- Hlučnosť v interiéri (pravé ucho vodiča) pri 130 km/h – 66,5 dB
Spotreba a dojazd
- Hrubá kapacita akumulátora – 49,2 kWh
- Nameraná spotreba mesto – 14 kWh/100 km (dojazd 320 km)
- Nameraná spotreba okresné cesty – 16 kWh/100 km (dojazd 280 km)
- Nameraná spotreba diaľnica 115 km/h – 18,5 kWh/100 km (dojazd 240 km)
- Nameraná spotreba diaľnica 130 km/h – 21,5 kWh/100 km (dojazd 200 km)
- Emisie CO2 – 0 g/km
- Emisná norma – /
Nabíjanie
- Maximálny nabíjací výkon DC – 95 kW
- Maximálny nabíjací výkon AC – 11 kW
- Čas DC nabíjania pri maximálnom výkone z 10 na 80 % – 31 minút
Rozmery a hmotnosti
- Dĺžka – 4079 mm
- Šírka – 1754 mm
- Výška – 1514 mm
- Rázvor – 2606 mm
- Rozchod vpredu – 1521 mm
- Rozchod vzadu – 1522 mm
- Svetlá výška – N.Ú. mm
- Batožinový priestor min. – 300 l
- Batožinový priestor max. – 1005 l
- Pohotovostná hmotnosť – 1785 kg
- Celková hmotnosť – 2235 kg
Plusy
- výborná kvalita spracovania interiéru
- skvelý posed na predných sedadlách
- fantasticky naladené riadenie
- rozloženie hmotnosti a nastavenie podvozku
- príjemná spotreba a efektivita
- pekný infotainment s množstvom funkcií
- výkonné LED svetlá
- viacero možností rekuperácie, funkcia ovládania auta 1 pedálom
- ergonómia ovládania
Mínusy
- menej komfortná a úzka lakťová opierka medzi prednými sedadlami
Ceny
- Základ – 34 260 €
- Testovaný kus – 52 447 €