fbpx
Hyundai Kona Hybrid

Keď sa povie hybrid, veľká časť Slovákov stále ohŕňa nosom. Slovko hybrid u mnohých evokuje akéhosi mimozemšťana, ktorý prišiel rozvrátiť zemskú civilizáciu a zničiť svet poriadnych áut. No poviem vám, opak je pravdou, o čom som sa presvedčil na vlastnej koži…

Keď som ešte donedávna spolupracoval s jedným nemenovaným motoristickým médiom, na niekoľko dní som dostal možnosť vyskúšať si Hyundai Kona Hybrid. Priznám sa, dovtedy som s hybridmi veľké skúsenosti nemal. Párkrát som sa v nich viezol, no nikdy som nemal možnosť vyskúšať si s nimi plnohodnotný život. Preto som bol pred hybridnou Konou tak trochu skeptický. Slovko „hybrid“ totiž vo mne evokovalo Toyotu Prius, ktorá je petrolheadmi často označovaná ako jedno z najhorších šoférskych áut na svete. To, samozrejme, nie je celkom pravda, no od hybridnej Kony som aj tak očakával nudné ekologické správanie a psychicky som sa pripravoval na to, že tých pár dní len nejako prežijem a budem mať od toho mimozemšťana pokoj.

Už pár kilometrov za volantom hybridnej Kony však môj prvotný názor na ňu otočilo o 180 stupňov. Zostal som očarený. Ohúrený. Neveril som vlastným zmyslom. Hybrid sa totiž vôbec nesprával tak, ako som si myslel. Silou-mocou som sa snažil nájsť nejaké negatíva a nedostatky, no počas tých niekoľkých dní som jednoducho takmer žiadne neobjavil. Hybridy som si razom obľúbil. Tu je niekoľko dôvodov, prečo.

1. Hybrid nerovná sa kompromisy

hybrid výhody

V prvom rade si treba uvedomiť to, že hybrid vám ako bežnému užívateľovi neprináša žiadne povinnosti naviac. Stretol som sa s mnohými predsudkami, ktoré majú najmä ľudia, ktorí sa v autách príliš nevyznajú. Tí sa slovka „hybrid“ doslova boja, nevedia, čo majú od takého auta čakať, nevedia, ako budú také auto ovládať, nabíjať… Hybrid je v skutočnosti klasické auto s automatickou prevodovkou. Nič viac, nič menej. Nastúpite, zavriete dvere, naštartujete a jazdíte. Nemusíte sa trápiť so žiadnymi režimami, prepínačmi, či nabíjaním. S nabíjaním treba rátať len pri plug-in hybridoch, čo však nebol prípad hybridnej Kony.

Riadiaca jednotka hybridu ovláda všetko automaticky, podľa aktuálnej jazdnej situácie. Občas ide auto čisto na elektrinu, občas zapne spaľovací motor, potom ho znovu vypne. No vás, ako bežného užívateľa, to nemusí vôbec zaujímať. V premávke jazdíte ako s klasickým autom so spaľovacím motorom.

2. Hybrid nerovná sa slimák

hybrid výhody

Teda, aspoň nie vždy. Áno, na svete existujú hybridy, ktoré sú len akýmisi ekologickými kapsulami na kolesách, ktoré by si zrýchlenie z 0 – 100 km/h mohli porovnávať s naloženou Tatrovkou, no jedným dychom treba dodať, že takéto hybridy dnes zoženiete už len ťažko. Väčšina výrobcov pochopila, že zákazníci nechcú slimákov na kolesách, ale hybridy so slušnými dynamickými parametrami. Napríklad, spomínaná hybridná Kona ma svojou dynamikou veľmi milo prekvapila. Áno, na papieri nijako neohúri. No pri hybride ide o autentické pocity za volantom, a tie sú perfektné, najmä vďaka asistencii elektromotora. Atmosférický motor 1,6 GDI s výkonom 105 koní je totiž podporený elektromotorom s výkonom 43,5 koní a krútiacim momentom 170 Nm.

Keď autu šliapnete na krk, napríklad pri akcelerácii zo semaforov, vyštartuje ako katapultované. Okamžitý záťah elektromotora v kombinácii so spaľovacím motorom je jednoducho skvelý a za volantom rozhodne nebudete cítiť, že šoférujete nejaký slabý ekologický hybrid. Práve naopak. Perfektnú dynamiku hybridu oceníte najmä v meste a na okreskách. Akonáhle prekročíte rýchlosť 90 km/h, dynamické výhody hybridu už nie sú také citeľné.

3. Hybrid nerovná sa náročnejšia údržba

hybrid výhody

„Kto mi bude také zložité auto servisovať? Aký extrémne drahý bude servis elektrickej sústavy? Čo ak bude treba vymeniť akumulátor? Čo ak hento, tamto…?“ Pri hybridoch napadnú človeku desiatky otázok o jeho údržbe a servise, no aj v tomto prípade sklamem skalných odporcov hybridov. Hybridná sústava je totiž celkom jednoduchá. V zásade sa skladá len z akumulátora, elektromotora a riadiacej elektroniky. Myslím, že netreba 4 vysoké školy na to, aby človek vedel, že elektromotor je prakticky bezúdržbové zariadenie. Ak sa aj vyskytne nejaký problém, tak až po veľmi dlhej dobe používania a väčšinou je jednoducho a rýchlo riešiteľný. Servisy musia byť vybavené vhodnými nástrojmi a mechanici musia byť školení, ako hybridný systém servisovať, no z hľadiska bežných servisných úkonov neprinášajú hybridné sústavy veľa ďalších komplikácií.

O niečo diskutovanejším problémom je práve akumulátor. Je pravda, že ten časom stráca svoju kapacitu a jedného dňa dospeje do štádia, kedy ho bude treba vymeniť. No pri hybridoch si treba uvedomiť dve zásadné veci. Po prvé, na rozdiel od elektromobilov akumulátor nie je kriticky dôležitá časť auta. Keď po niekoľkých rokoch používania mierne klesne jeho kapacita, je dosť možné, že si to ani nevšimnete. A po druhé, výrobcovia poskytujú slušnú záruku na akumulátory. V prípade Hyundaiu je to 8 rokov alebo 200 000 kilometrov. Ak teda kupujete nový hybrid, akumulátor a servis hybridnej sústavy vás veľmi trápiť nemusí. Ak kupujete hybrid ako jazdenku, stav akumulátora si dajte pred kúpou skontrolovať, prípadne si odložte nejaké peniaze na jeho prípadný repas alebo výmenu. Inak sa niet čoho obávať.

Jediná vec, ktorú zatiaľ neviem úplne objektívne zhodnotiť, je vplyv neustáleho štartovania a vypínania motora na jeho opotrebenie. Hybridné auto spaľovací motor neustále vypína a zapína, podľa aktuálnej potreby energie a výkonu. Samozrejme, takéto zaobchádzanie nemá na motor práve najlepší vplyv. Na druhej strane, takmer všetky hybridy využívajú atmosférické motory, ktoré sú na neustále štartovanie a vypínanie menej citlivé ako motory s turbodúchadlom. Zatiaľ som nemal možnosť porovnať poruchovosť a výdrž spaľovacieho motora v hybride a v klasickom aute, no myslím si, že veľký rozdiel v tom nebude. Každopádne, ak s tým máte vlastnú skúsenosť, napíšte mi ju do komentára, rád si to prečítam.

4. Hybrid rovná sa perfektná efektivita prevádzky

Hybrid výhody

Tento bod vo mne zarezonoval asi najviac. Osobne mi nešlo ani tak o spotrebu, ktorá je, samozrejme, skvelá. Najlepšiu spotrebu dosahuje hybrid v meste, kde dokáže prejsť aj viac ako kilometer na čisto elektrický pohon. Mestskú spotrebu viete bez problémov držať v hodnotách pod 5 litrov na 100 km, nehovoriac o tom, že produkujete neporovnateľne menej spalín ako nehybridné autá.

Najviac ma fascinovalo brzdenie. Hybrid sa totiž snaží primárne spomaľovať elektromotorom, čím rekuperuje energiu a ukladá ju späť do akumulátora. Klasické brzdy využíva len pri silnejšom brzdení, prípadne na finálne zastavenie auta. Pri používaní hybridu som si uvedomil, aké neefektívne sú nehybridné autá. Keď brzdíte v klasickom aute, všetku pohybovú energiu auta premieňate na teplo a deformáciu brzdových platničiek. Teda, na veci, ktoré sú nepotrebné, dokonca vás zbytočne stoja ďalšie peniaze. Pri hybride premieňate pohybovú energiu na elektrickú energiu, ktorú následne opäť premeníte na pohybovú energiu. Dookola tak recyklujete energiu a znižujete spotrebu, keďže auto môže viac využívať čisto elektrický pohon. Samozrejme, šetríte aj brzdy, takže vydržia oveľa dlhšie ako v nehybridnom aute. Pri jazdení s hybridom som sa doslova tešil na každé jedno brzdenie pred semaformi, keďže som vedel, že tým len získam ďalšiu energiu na pohyb auta. Úžasné!

Komu sa hybrid oplatí a komu nie?

Z doterajších bodov to vyznieva tak, že hybrid je skutočne ideálnym autom, čo je z veľkej časti pravda, no nie vždy. Totiž, hybrid sa najlepšie cíti v meste, prípadne na okreskách. Vtedy pocítite všetky tie výhody v podobe nízkej spotreby, malého znečisťovania ovzdušia, slušnej dynamiky a podobne. Hybrid rozhodne odporúčam človeku, ktorý ho bude využívať primárne ako mestské auto, prípadne na menšie výlety do okolia mesta a občasné dlhšie trasy.

Ak jazdíte pravidelne dlhé trasy, hybrid pravdepodobne nebude to pravé riešenie pre vás. Áno, na trhu existujú aj hybridy vyššej strednej triedy, prípadne veľké luxusné limuzíny s hybridným pohonom. No ak jazdíte väčšinu času po diaľnici, reálnu výhodu hybridu až tak nepocítite. Dokonca, keďže hybridná sústava má svoju hmotnosť, hybrid má na diaľnici často vyššiu spotrebu ako rovnaké auto s naftovým motorom.

V každom prípade, musím uznať, že v priebehu posledných rokov prešli hybridy výrazným vývojom, vďaka ktorému skutočne stoja za to. Už to nie sú len nepekné nevýkonné „ekokrabice“ určené pre zarytých ekofanatikov, ale plnohodnotné autá vhodné pre každého, z ktorých sa nemusí hanbiť vystúpiť ani pravý petrolhead. A dokonca, vedia vyčariť aj veľký úsmev na tvári!

Máte s hybridom vlastné skúsenosti? Podeľte sa s nimi v komentároch!

Obrázky – Hyundai

Pozri tiež: