Peugeot len nedávno predstavil novú 208-čku a už tu máme aj jej vyššiu a robustnejšiu verziu, model 2008. Vyzerá skvelo, je nabitý technológiami a rovnako ako aj pri 208-čke, dostupná bude aj elektrická verzia.
Aj vy ste si všimli, ako si v poslednom čase dávajú všetky automobilky pri vývoji nových modelov záležať na dizajne a technológiách? Kým ešte pred niekoľkými rokmi sme s čistým svedomím húfne nakupovali malé autá bez akejkoľvek výbavy a s nelakovanými časťami karosérie, náročnosť zákazníkov veľmi prudko vzrástla. Dnes už aj najmenšie a najlacnejšie modely značiek prinášajú skutočne štýlové dizajny, dotykové obrazovky a mnoho technológií častokrát už v základnej výbave. Peugeot nie je žiadnou výnimkou tohto pokroku, práve naopak. Dovolím si tvrdiť, že nové autá, ktoré aktuálne Peugeot produkuje, sú snáď najkrajšie z poslednej 20-ročnej histórie tejto francúzskej značky. Začalo to nádhernou 508-čkou, pokračovalo 208-čkou, ktorá mi ihneď udrela do očí a nateraz to končí modelom 2008. A ten veru má čím zaujať!
Malá šelma
Heslo UNBORING THE FUTURE, ktorého sa Peugeot drží pri vývoji nových modelov, nie je len bezvýznamným marketingovým sloganom. Práve naopak, z novej 2008-čky doslova kričí. Dostala totiž tradičný dizajn po vzore veľkej 508-čky – „šelmovú“ prednú masku s 3 LED pásikmi vo svetlách, plus vertikálnymi LED zubami tiahnucimi sa predným nárazníkom. Zadnú časť zas zdobia štíhle zadné svetlomety a pekný dizajn podčiarkujú aj dve koncovky výfukov v prípade výkonnejších verzií. Na doterajšej generácii 2008-čky mi trochu vadil možno až príliš bacuľatý a nemotorne vyzerajúci dizajn, jej nová generácia však vyzerá veľmi živo, hravo a jej proporcie sú konečne dokonale vyvážené. Mimochodom, nová 2008-čka voči predchodcovi narástla o 140 milimetrov, po novom tak má dĺžku 4,3 metra a narástol aj rázvor, na 2,6 metra. Sľubuje tak viac miesta na zadných sedadlách, ale aj väčší kufor – 434 litrov. Zaujímavosťou je, že veľkosť kufra zostane nezmenená ani pri elektrickej verzii, nezmenší ju teda žiadny akumulátor či elektromotor.
Výkonne a ekonomicky
Ako to už býva zvykom, kvôli emisným normám Euro 6d sú všetky motory dostupné pre Peugeot 2008 vybavené filtrom pevných častíc. Z hľadiska benzínových motorov si pod kapotu môžete objednať len motor 1.2 PureTech, ktorý však bude dostupný rovno v troch výkonových verziách – 100, 130 a 155 koní. Dostupné budú aj dva naftové motory 1.5 BlueHDI s výkonom 100 alebo 130 koní. V závislosti od verzie budú motory spárované buď so 6-stupňovým manuálom alebo 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Čerešničkou na torte bude elektrická verzia e-2008, ktorá je prvým plne elektrickým SUV od Peugeotu. Poháňať ju bude elektromotor s výkonom 136 koní a slušným krútiacim momentom 260 Nm. Akumulátor s kapacitou 50 kWh by mal zaistiť dojazd 310 kilometrov podľa noriem WLTP a z 0 na 80% sa na 100 kW rýchlonabíjačke nabije už za pol hodinu. Slušné!
Technológie, technológie, technológie
Peugeot 2008 nechce nijako zaostávať za svojimi technológiami nabitými konkurentmi, a tak húfne preberá riešenia rovno od veľkého brata, modelu 508. Požičal si od neho volant, ale aj veľký displej infotainmentu. Špecialitkou je nový prístrojový štít i-Cockpit 3D, ktorý vytvára 3D efekt na základe holografického zobrazovania. Princíp je jednoduchý – dôležité údaje zobrazuje displej tak, že sa javia, akoby vystupovali von z displeja a sú bližšie pri očiach vodiča. A nie je to len na frajerinu, Peugeot tvrdí, že na základe takéhoto 3D zobrazovania sa skracuje reakčný čas vodiča na upozornenia až o pol sekundy. Samozrejmosťou sú priehrštia rôznych asistenčných systémov – udržiavanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, automatické núdzové brzdenie až do rýchlosti 140 km/h, parkovací asistent, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel… Posádku poteší široká konektivita, niektoré verzie budú dostupné s možnosťou voľby jazdného režimu (Eco, Normal, Sport) a systémom Grip Control s asistentom pre zjazd z kopca, ktorý uľahčí pohyb v teréne.
Odsúdený na úspech?
Možno to znie ako zaužívané novinárske klišé, no v prípade nového Peugeotu 2008 o jeho úspechu absolútne nepochybujem. Prináša totiž do bodky všetko, po čom srdce tradičného moderného motoristu piští. Je to crossover, má pekný dizajn, poteší modernými motormi so super-nízkou spotrebou a adekvátnym výkonom a je po strechu nabitý technológiami. Mimochodom, ak si priplatíte, do interiéru môžu zavítať aj exkluzívne materiály ako koža Nappa či Alcantara. A aby som nezabudol, keď už je tá ekologická doba, verzia e-2008 je rozhodne zaujímavou voľbou elektromobilu do mesta, ponúka slušný dojazd a výkon. Sčítané a podčiarknuté, misia UNBORING THE FUTURE Peugeotu fakt vychádza. Nový Peugeot 2008 sa do predaja dostane koncom roka 2019, na ceny si budeme musieť ešte chvíľu počkať…
Pozri tiež:
Zdroj a obrázky – Peugeot