fbpx

Keď prišlo na trh nové BMW 8, mnohým fanúšikom spôsobilo nemalú radosť. Legendárna Osmička generácie E31 dostala nástupcu, ktorý vyzerá fakt dobre. No BMW posúva latku ďalej a predstavuje dlho očakávaný model M8, ktorý veru má čím prekvapiť…

Z úvodu tentokrát vynechám kadejaké „obkecy“ a vrhnem sa rovno do techniky. O nej by predsa BMW M8 malo byť, no nie? Ako prvé si všimnete to, že nové BMW M8 čerpá mnohé technické riešenia z modelu M5. To rozhodne nie je na škodu, Em-päťka generácie F90 je totiž lepšia ako kedykoľvek predtým. Pod kapotou M8-čky tak tróni známy 4.4 litrový 8-valec s výkonom 600 koní a krútiacim momentom 750 Nm. To však nie je všetko – k dispozícii bude aj verzia M8 Competition, ktorá si ponechá pôvodný krútiaci moment, no jej výkon vzrastie na 625 koní. Motor je preplňovaný dvoma turbodúchadlami umiestnenými tradične medzi dvoma radmi valcov. Mimochodom, jedná sa o najvýkonnejší motor, aký bol kedy použitý v sériovom aute BMW M. Motor je ku karosérii pripevnený cez špeciálne tuhé silentbloky, ktoré prispievajú k ostrým reakciám a lepšiemu prenosu zvuku do kabíny. Samozrejme, prepracované je aj chladenie a mazanie, ktoré dosahuje maximálnu účinnosť v každej jazdnej situácii.

Nekompromisný podvozok a zábavná štvorkolka

BMW M8 2019
BMW M8 2019

Inžinieri si s vývojom a ladením podvozku BMW M8 dali veľa práce. Kým taká M3-ka môže byť prakticky akokoľvek beštiálna a tuhá, BMW M8 je predsa len veľkým GT-čkom, ktoré musí ponúkať aj istú dávku pohodlia. No zároveň sa musí v prípade potreby premeniť na nekompromisnú stíhačku, prípadne driftbeštiu. BMW M8 dostalo nové kované ramená podvozku, tuhšie stabilizátory, tuhšiu priečku motorového priestoru a, samozrejme, M adaptívny podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi. Výkon sa na kolesá prenáša cez starú známu, no perfektnú 8-stupňovú automatickú prevodovku M Steptronic so softvérom Drivelogic. Pohon všetkých štyroch kolies M-xDrive poznáme už z modelu M5, aj v tomto prípade ponúka 3 režimy – klasický 4WD, 4WD Sport, ktorý prenáša viac krútiaceho momentu na zadné kolesá a režim 2WD, ktorý sa aktivuje vypnutím stabilizačného systému DSC. Ten je v spojení s aktívnym M diferenciálom dokonalou definíciou Drift módu. Akurát skrotiť nekontrolovaných 600 koní na zadok, to bude chcieť veľkú odvahu… 😀

Revolučný brzdový systém

BMW M8 2019 predok
BMW M8 2019 zadok

BMW M8 vyštartuje na stovku za 3.3 sekundy, verzia Competition dokonca už za 3.2 sekundy. Zastaviť toto neľahké GT-čko je tak veľká drina a BMW si na vývoji bŕzd dalo záležať. Dostupné budú, samozrejme, aj karbón-keramické brzdy, no to, čo je na novej M8-čke revolučné, je špeciálny integrovaný brzdový systém. Čo to znamená? Brzdové systémy, teda aktivácia bŕzd, posilňovač a kontrolné funkcie bŕzd sa spojili do jedného kompaktného modulu a brzdový tlak vytvára elektrický aktívny prvok. Inými slovami, brzdný účinok je ovládaný elektronicky, vďaka čomu by mal byť jeho nárast dynamickejší a zásahy stabilizačného systému by mali byť výrazne rýchlejšie a oveľa precíznejšie. Hlavou výhodou elektronického ovládanie brzdného účinku je však možnosť vybrať si z dvoch režimov odozvy brzdového pedála. Pre pokojné jazdenie bude k dispozícii komfortný režim s bežným nastavením pedálu, naopak, pri športovom jazdení budú reakcie brzdového pedála oveľa ostrejšie.

Obrúsený diamant

BMW M8 2019 interiér
BMW M8 2019 Cabrio

A na koniec sa dostávam k dizajnu, na ktorý si už vlastný názor spravíte sami. Za seba môžem povedať, že už obyčajná Osmička je takým diamantom v modelovom portfóliu BMW a verzia M8 tento diamant už len dobrúsila k úplnej dokonalosti. Mimochodom, BMW M8 aj M8 Competition budú k dispozícii ako verzia Coupe a Cabrio. Z dizajnových prvkov vypichnem len športové nárazníky, zadný difúzor a efektný spojler, strechu vyrobenú z plastov zosilnených karbónovými vláknami, M spätné zrkadlá a najmä, nádherné 20-palcové disky kolies. Naopak, interiér sa nesie v luxusno-komfortnom duchu, nechýba však športový volant s červenými M tlačidlami, či športové sedadlá. Áno, už to nie je ten analógový superšport s dvanásťvalcom, ktorým bola pôvodná Osmička, no dovolím si tvrdiť, že za takéhoto nástupcu sa legendárna E31-tka rozhodne hanbiť nemusí…

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – BMW