fbpx

Oteckov sen, Parník skrížený s vesmírnou loďou, Mastodont, alebo, ako by povedali páni v Mercedese, Trieda S medzi vozidlami SUV. Napadá mi milión prezývok, ktoré by som dal novej triede GLS, no po detailnom prečítaní tlačovej správy mi napadá už len jedna – „Nadauto“.

Technológie dnes hýbu svetom automobilov, to je neodškriepiteľný fakt. Špeciálne svetom prémiových značiek, na ktorých čele už dlhodobejšie stojí práve Mercedes. Niežeby konkurenti boli horší, práve naopak, celkom rýchlo sa na stuttgartského kráľa chytajú, no Mercedes je vo vývoji a predstavovaní nových technológií jednotka. A to nielen v mojich očiach, ale aj očiach väčšiny motoristickej verejnosti. Stačí sa len pozrieť na rýchlosť, akou v poslednej dobe predstavuje nové modely. Neuveriteľné. Onou najhorúcejšou novinkou je práve GLS-ko. Keď som videl informáciu o jeho predstavení, povedal som si, že to určite nebude nič zásadne nové, len nejaký väčší facelift. Mýlil som sa. Nový Mercedes GLS toho prináša oveľa viac, ako by ste možno čakali. A má aj pár „čerešničiek na torte“, ktoré si nechám na záver článku. Poďme však pekne postupne…

Za autobus a ešte ďalej

Mercedes GLS 2019
Mercedes GLS 2019

Žeby si Mercedes GLS 2019 zobrali na starosti chlapci, ktorí navrhovali Citaro? 😀 . Neuveríte, no ten veľký mastodont, ktorý bol už v doterajšej generácii obrovský, ešte viac podrástol. Konkrétne o 77 milimetrov do dĺžky, 22 milimetrov do šírky a 60 milimetrov pribral na rázvore. Aktuálne čísla tak vyzerajú nasledovne – dĺžka 5207 mm, šírka 1956 mm a rázvor 3135 mm. To sa už veru skutočne k tomu autobusu približuje… Jedným dychom však musím dodať, že presne o tomto Mercedes GLS je – má byť dominantný, suverénny, neohrozený. Je to auto, ktoré si vytvára svoju vlastnú kategóriu mamutích SUV, v ktorej bude bojovať s novým BMW X7. Nové GLS-ko si zachovalo tradičný krabicový dizajn, stačí sa len pozrieť na pohľad zboku. Príjemne však prekvapí pomerne malý súčiniteľ odporu vzduchu – 0,32. Celé auto viditeľne omladlo, dostalo nové predné MULTIBEAM LED svetlá so 112 diodámi v jednom svetlomete (dostupné sú už v sériovej výbave!) a štýlové úzke LED zadné svetlá. Celkovo tak vyzerá jednoznačne ešte lepšie ako doterajšia generácia.

Mamut s baterkou

Mercedes GLS 2019 motor
Mercedes GLS 2019

Veľkou novinkou novej triedy GLS je elektrifikovaný motor označovaný ako 580 4MATIC. Jedná sa o vidlicový benzínový 8-valec, ktorý je podporovaný 48 voltovou sústavou so štartér-generátorom. Samotný motor má výkon slušných 489 koní a krútiaci moment ešte slušnejších 700 Nm. Tu sa však do hry zapája spomínaný štartér-generátor s funkciou EQ Boost, ktorý do pohonnej sústavy pridá krátkodobo ďalších 250 Nm a 22 koní. Na krátky čas tak môže mať Mercedes GLS 580 4MATIC krútiaci moment až 950 Nm! Hlavnou úlohou štartér-generátora je však elektrickú energiu rekuperovať späť do akumulátora a znižovať spotrebu a emisie. Okrem tohto motora bude k dispozícii aj radový naftový šesťvalec vo dvoch výkonových verziách – 286 koní a 600 Nm alebo 330 koní a 700 Nm. Všetky motory budú spriahnuté výhradne s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a krútiaci moment budú na cestu prenášať cez pohon všetkých štyroch kolies 4MATIC, ktorý je schopný preniesť rozpätie 0 – 100% hnacej sily na jednotlivé nápravy.

First class

Mercedes GLS 2019 interiér
Mercedes GLS 2019 interiér

Stačí jeden pohľad na interiér a je vám jasné, že tento priestor je technológiami a luxusom nabitý od koberčekov až po strop. Palubná doska prešla zásadnou premenou, ktorá priniesla najmä tradičnú dvojicu dvoch displejov, v tomto prípade s rozmermi 12,3 a 31,2 palca. V nich tróni najnovšia generácia palubného asistenta MBUX s umelou inteligenciou. Systém je schopný vykonávať verbálne povely posádky, rozpoznáva pohyby a dokáže rozlíšiť ruku vodiča od ruky spolujazdca. Jeho funkcionalita by sa dala popisovať na niekoľko strán, ak sa s ňou chcete detailne zoznámiť, choďte na testovaciu jazdu 🙂 . Každopádne, prístup k systému MBUX majú aj pasažieri na zadných sedadlách, buď vo forme 7-palcového tabletu v stredovej opierke alebo dvoch 11,6 palcových obrazoviek. Trochu zamrzí, že napriek veľkosti auta sú zadné sedadlá delené v pomere 60:40 a nie sú plnohodnotné samostatné. Naopak, poteší skutočnosť, že tretí rad tvoria 2 plnohodnotné sedadlá, ktoré môžu byť dokonca vyhrievané a podľa Mercedesu by sa na nich mali pohodlne usadiť aj vyššie osoby, až do 1,94 metra. Dodám, že dostupná bude aj verzia s dvomi plnohodnotnými sedadlami v druhom rade s možnosťou masáže a klimatizácie, pomedzi ktoré sa dá prejsť do tretieho radu. Mimochodom, dopriať si môžete aj 5-zónovú klimatizáciu s výduchmi aj pre tretí rad sedadiel. Veru, s SUV-čkom, ktoré by v treťom rade sedadiel ponúkalo takto vysoký komfort, som sa ešte nestretol.

Čerešnička 1: Podvozok

Mercedes GLS 2019

Zo super-luxusného interiéru sa presuňme na spomínané čerešničky z úvodu. Prvou je vzduchový podvozok s adaptívnym nastavovaním tlmenia. Ten má dve dychberúce funkcie. Auto pomocou senzorov neustále skenuje vozovku a tlmiče v priebehu desatín sekundy nastavuje tak, aby boli čo najlepšie pripravené na prichádzajúce nerovnosti. Naviac, každý jeden tlmič dokáže ovládať individuálne. Druhou funkciou je ovládanie pohybu karosérie. Tlmiče upravujú svoju tuhosť a zdvih podľa pozdĺžnych a priečnych síl, ktoré pôsobia na auto v zákrutách, pri zrýchľovaní a brzdení. Auto sa napríklad do zákruty nakláňa podobne ako motorka, čím obmedzuje dostredivé sily pôsobiace na posádku, popri tom si však zachováva maximálnu stabilitu. Alebo vám to nestačilo a mám spomenúť ešte možnosť nezávislého nastavenia výšky na jednotlivých kolesách? Áno, pri jazde v teréne si v novom Mercedese GLS skutočne môžete nastaviť výšku zdvihu každého jedného tlmiča individuálne. Doparoma, však to už ani nie je auto – je to „Nadauto“!

Čerešnička 2: funkcia umývacej linky

Mercedes GLS 2019

Nie, nerobím si srandu, Mercedes GLS 2019 má skutočne asistent do umyvárky. Načo je to dobré? Auto v tomto móde nastaví vzduchový podvozok do maximálnej možnej výšky, čím nieleže odhalí svoje intímne partie v podobe podvozku, aby ich umyvárka poriadne umyla, naviac sa pri takomto nastavení podvozka upraví geometria a zúži rozchod kolies, aby bolo auto aspoň o kúsok užšie a neoškreli ste tie sexi veľké disky. Automaticky sa uzatvoria okná, vypne sa dažďový senzor, sklopia sa spätné zrkadlá, zapne sa 360 stupňová kamera na jednoduché vmanévrovanie do umyvárky a zapne sa vnútorná cirkulácia vzduchu. Po výjazde z umyvárky a prekročení rýchlosti 20 km/h sa celé nastavenie auta vráti do pôvodného stavu. Možno si vravíte, že je to blbosť pre hlupákov, no nevravte, že vám to tak trochu nevyrazilo dych 😀 .

Románik

Mercedes GLS 2019

Autám sa už nejaký ten rôčik venujem, no ešte som nezažil auto, ktoré by ma svojimi technológiami takto dostalo. A to som ešte ani nenačrtol tému kadejakých asistenčných systémov – udržiavania v pruhoch, autonómnej jazdy v zápche, sledovania premávky v reálnom čase, no, nejdem radšej ani pokračovať ďalej. Zaujímalo by ma však, koľko strán bude mať manuál k tomuto autu. Povedal by som, že to bude románik v rozsahu všetkých dielov Winnetoua. No bude to veľmi príjemné čítanie. Čo povedať na záver? Nový Mercedes GLS 2019 je taká super-moderná obývačka na kolesách, ktorá vás v konečnom dôsledku vyjde extrémne draho. Totiž, najprv budete musieť upgradovať svoju skutočnú obývačku, aby bola luxusnejšia ako toto auto. Vlastne, aj spálňu. Alebo, radšej celý dom. V opačnom prípade sa totiž pristihnete pri tom, že bývate vo svojom novom GLS-ku a domov sa vám akosi nechce…

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Mercedes