Kto nepozná Hyundai i30 N, akoby ani nebol súčasťou motoristického sveta. Všadeprítomné N-ko však zďaleka nie je prvým športovým Hyundaiom. Práve Genesis Coupe bol prelomovým modelom, ktorým sa Hyundai pokúsil preniknúť do sveta poriadnych športových áut. Podarilo sa?
Iste si aj vy pamätáte doby, kedy bol Hyundai symbolom akejsi spodiny automobilové priemyslu. Teda, aspoň na Slovensku. Musím uznať, že toto postavenie si v tej dobe vyslúžil právom – vyrábal nie práve vábne autá najnižších cenových kategórií, ktoré lacno vyzerali, laxne jazdili a robili celému Hyundaiu zlé meno. Nečudo, že autá tohto kórejského výrobcu si v tých časoch vyslúžili prezývky ako Hnújdaj a podobne. Okolo roku 2010 sa však veci začali meniť k lepšiemu. Hyundai si uvedomil, že lacnota už dávno nie je in a zákazníci vyžadujú pekný dizajn, pekné materiály a adekvátnu kvalitu. Dizajn každého nového Hyundaiu od roku 2010 už bol len lepší a lepší, v dnešnej dobe už Hyundai patrí medzi špičku na trhu. Moderné Hyundaie perfektne vyzerajú, skvele jazdia a v mnohom predbiehajú nemeckú konkurenciu. Jedným príkladom za všetky je spomínaný famózny Hyundai i30 N. Ak vám dnes niekto povie, že Hyundai je lacná a nekvalitná značka, vysmejte ho a prestaňte sa s ním baviť. Pravdepodobne sa znalosťami áut zasekol niekde v 20. storočí. Vráťme sa však v čase do onoho prelomového obdobia okolo roku 2010. Práve vtedy prišiel na trh Hyundai Genesis Coupe.
Vstupná brána otvorená
Hyundai Genesis Coupe bol svetu predstavený v roku 2008 a vyrábal sa do roku 2016. Rozhodne sa tak nejedná o starý model, no vplyvom neveľkej produkcie a menšej popularity sa už na neho akosi zabudlo. Každopádne, bol to práve Genesis Coupe, ktorý Hyundaiu otvoril dvere do sveta športových áut. Áno, v dejinách tejto kórejskej značky sa ešte pred ním objavilo pár športovo strihnutých kúskov, no tie nevyzerali práve najvábnejšie a podobne na tom boli aj s jazdnými vlastnosťami. Hyundai tak nenechal nič na náhodu a Gensisu Coupe nadelil poriadny športový charakter. Zaujímavosťou je, že Genesis Coupe stojí na platforme klasického Genesisu, teda veľkej luxusnej limuzíny. Rozhodne tak nie je žiadnym krpcom, na mňa dokonca pôsobí tak trochu americky. Karosériu však tvoria nádherné uhladené línie s akurátnou dávkou vulgárnosti a športovosti. Veľmi pohľadný dizajn dopĺňajú 18, alebo dokonca až 19-palcové kolesá.
Poriadne auto, poriadny motor
V dobe vzniku Hyundaiu Genesis Coupe sa nehralo na emisie, ale zážitok a jazdný prejav. Áno, pod jeho kapotou ste mohli mať aj relatívne obyčajný 2.0 litrový benzínový turbo-štvorvalec. Už aj ten však potešil slušnými parametrami – zo začiatku výroby výkonom 210 koní a krútiacim momentom 319 Nm, tieto hodnoty boli po modernizácii zvýšené na 271 koní a 373 Nm. S týmto motorom vážil Genesis Coupe niečo málo nad 1500 kilogramov, na túto hmotnosť sa tak jednalo o postačujúce motory. Zaujímavosťou tohto štvorvalca je skutočnosť, že využíva mnoho komponentov z motora Mitsubishi Lancer EVO X. Hlavnou chuťovkou však bol, prirodzene, druhý motor ponuky – atmosférická V6-ka s objemom 3.8 litra. S touto motorárňou pod kapotou Genesis Coupe nielenže americky vyzeral, ale aj znel. Prvotná verzia V6-ky mala 306 koní a 361 Nm, neskôr prišla výkonnejšia verzia s 348 koňmi a úctyhodnými 400 Newtonmetrami. Motory mohli byť spárované buď so 6-stupňovým manuálom (bohužiaľ, nie v EÚ) alebo 5, 6, alebo 8-stupňovým automatom v závislosti od motora a roku výroby. Samozrejme, poháňané boli kolesá zadnej nápravy. Pravé športové GT ako vyšité!
Kvalita > kvantita
Genesis Coupe potešil aj veľmi slušnou úrovňou pracovania interiéru a auta ako celku. Áno, nebolo to nič svetoborné, no na dovtedajšie pomery Hyundaiu to bolo skvelé. Bodaj by aj nie, veď sa predával za vyše 30 000 eur! Stačí jeden pohľad na interiér a bude vám hneď jasné, že Genesis Coupe je stredne veľkým športovým GT-čkom, nie plnohodnotným športiakom. Svedčia o tom pomerne široké sedadlá, ktoré však majú slušné bočné vedenie a celková koncepcia prístrojovej dosky. Hneď na prvý pohľad je jasné, že sa jedná o Hyundai, no vyzerá to dosť dobre. Akurát ten volant si mohli odpustiť, respektíve nahradiť ho nejakým športovejším. Jedna vec ma však na interiéri Genesisu Coupe fascinuje – 3 analógové budíky na prístrojovej doske, ktoré zobrazujú údaj o otvorení škrtiacej klapky, aktuálnom krútiacom momente a teplote oleja v motore. Wow, s týmto sa pri sériových športových autách často nestretnete!
Oplatí sa?
Aj jazdný prejav Genesisu Coupe je veľmi slušný. Akurát, dojem trochu kazila nie práve najlepšie fungujúca 8-stupňová automatická prevodovka a vyššia miera nedotáčavosti, akú by ste pri zadokolke čakali. Najlepšie nie sú ani brzdy. Rozhodne však dokáže jazdiť športovo a so 6-valcom pod kapotou vám k tomu aj krásne zaspieva. Priplatiť ste si mohli za samosvorný diferenciál Torsen, ktorý športový jazdný zážitok ešte zlepšil. Prečo teda medzi Slovákmi nespôsobil taký boom ako i30 N a na ceste ho často nestretnete? Hlavým problémom bola podľa mňa reputácia Hyundaiu v danej dobe. Nikto ho nevnímal ako výrobcu drahších športových áut a keďže sa jednalo o prvý pokus Hyundaiu vyrobiť plnohodnotné športové auto, veľa ľudí mu neverilo. Genesis Coupe však bol rozhodne veľkým krokom vpred a s odstupom času môžem bezpečne prehlásiť, že sa jedná o veľmi zaujímavé a lukratívne športové auto. Dokonca, dosť dobre si drží cenu, na nemeckých bazárových portáloch začína na cenách okolo 10 000 eur. Ak teda v tejto cenovej hladine hľadáte jazdené stredne veľké športové GT-čko, ktoré na ceste nestretnete každý deň, do potenciálnych možností určite zaraďte aj Genesis Coupe. Už len kvôli tomu peknému dizajnu a skvelému atmosférickému 6-valcu.
Pozri tiež:
Zdroj a obrázky – Wikipedia, RSsportscars, Topspeed, Hyundai, Motortrend, Cars