fbpx

Každého autičkára fascinuje niečo iné. Niekto zbožňuje americké autá, iní sú zas na JDM. Ja som na autá, ktoré sú zvláštne. Špecifické. Výnimočné. Jedným z nich je práve TVR Cerbera, ktorú považujem za jedno z najfascinujúcejších áut, aké boli kedy vyrobené. Prečo?

Celé to začalo britským seriálom Wheeler Dealers, ktorého diely som dokázal ako malý sledovať aj niekoľko hodín vkuse. Tento seriál mi dal veľa, naučil som sa pri ňom veľa o technike áut a o tom, ako ich opravovať doma v garáži s čo najnižšími nákladmi. Práve vďaka nemu som narazil aj na TVR Cerbera. Auto, o ktorom som predtým vôbec nepočul. Možno o ňom dodnes neviete ani vy. Diel Wheeler Dealers s týmto autom však vo mne zanechal veľmi silné pocity a o Cerbere som následne veľmi dlho rozmýšľal. Nevedel som pochopiť, ako je to vôbec možné, že takéto auto sa reálne vyrábalo. Je to doslova mimozemšťan, ktorý nejako omylom zavítal na našu Zem. Cerbera ma fascinuje dodnes a už veľmi dlho som plánoval o nej niečo napísať. Tak, poďme na to, s touto britskou mimozemskou kráskou sa totiž rozhodne oplatí zoznámiť. Minimálne takto virtuálne.

Zjav, ktorý sa len tak nevidí

TVR Cerbera
TVR Cerbera

TVR je britský výrobca automobilov, ktorý bol v istom čase 3. najväčším výrobcom športových áut na svete. Na Slovensku veľmi známy nie je, no ak sa trochu pohybujete medzi veteránmi, o autách TVR ste určite počuli. Charakteristické sú totiž svojím dizajnom karosérie s okrúhlymi svetlami, ktorý sa opakoval pri viacerých modeloch. To hovoríme o autách TVR spred roku 1996. Práve v tomto roku totiž prišla na trh Cerbera, ktorá síce niesla veľa dizajnových prvkov tradičných TVR, no v mnohých ohľadoch bola výnimočná. Kým všetky dovtedajšie TVR-ká boli kabriolety/roadstery s 2 sedadlami, Cerbera mala pevnú strechu a nezvyčajné usporiadanie sedadiel 3 + 1. K tomu sa však ešte dostaneme. Cerbera bola zároveň prvým autom TVR, ktoré bolo poháňané motorom z vlastného vývoja. Dizajn Cerbery je… Špecifický. Na prvý pohľad zaujme dlhočizná predná kapota, zaujímavé tvarovanie karosérie, ale aj pomerne nepodarená zadná časť. Aspoň z môjho pohľadu, no toto auto ma tak fascinuje, že mi to vlastne ani nevadí. Autá TVR sú známe ešte jednou vecou – neskutočne sexi názvami modelov. Chimaera, Cerbera… Och. Nie sú to pritom len náhodne vymyslené slová, Cerbera bolo meno trojhlavého psa z gréckej mytológie. Dobre, to až tak sexi nie je. 😀

Formula 1 v útrobách

TVR Cerbera
TVR Cerbera

TVR bolo vždy značkou, ktorá sa špecializovala čisto na športové autá. Prispôsobovala tomu aj motory, ktoré spočiatku nakupovala od rôznych výrobcov. Modelu Cerbera sa však vedenie TVR rozhodlo nadeliť úplne nový motor, vyvinutý špeciálne pre toto auto. Jeho vývoj mal na starosti britský inžinier menom Alwing Melling, ktorý odviedol dokonalú prácu. Vytvoril plnotučný atmosférický V8 motor so 75-stupňovým zovretím valcov, ktorý bol zo značnej časti totožný s motormi Formule 1. Dostal označenie Speed Eight, respektívne kód AJP8. Dostupný bol vo dvoch objemových verziách – 4.2 litra, ktorá produkovala 360 koní a 434 Nm a 4.5 litra, ktorá ohúrila famóznymi 420 koňmi a 515 Newtonmetrami. Jednalo sa pritom o atmosférický motor! Takéto hodnoty boli v danej dobe jedny z najlepších, aké sa dali z atmo 8-valca získať. TVR pritom vyrobilo aj ďalšie limitované verzie tohto 8-valca, napríklad verziu Red Rose so 440 koňmi a 545 Nm. Ku koncu výroby sa pod kapotu dostal aj 4.0 litrový radový 6-valec s výkonom 350 koní a krútiakom 447 Nm. Všetky motory, predovšetkým však 8-valce, boli známe svojím nádherným zvukom a poriadne hlučným strieľaním do výfukov. Pravé športové auto ako vyšité.

Chcete nejaké dynamické parametre? Zrýchlenie z 0 – 100 prebiehalo od 4.4 sekundy v prípade 6-valca až po 3.9 sekundy pri 8-valci vo verzii Red Rose. Maximálna rýchlosť sa pohybovala v rozmedzí 274 – 311 km/h v závislosti od motora. Výkon motora bol, samozrejme, prenášaný na zadnú nápravu a dostupná bola len jedna jediná prevodovka – manuálna, 5-stupňová. Za skvelé dynamické parametre Cerbery môže aj nízka hmotnosť, okolo 1100 kg.

Toto musíte vidieť!

TVR Cerbera interiér
TVR Cerbera interiér

Ak vás vonkajší dizajn a technické parametre Cerbery dostatočne neohúrili, rozhodne tak spraví jej interiér. Zvláštny je už samotný prístup do neho. V TVR si povedali, že klasické kľučky dverí sú príliš nudné. Nahradili ich tak gombíkmi, zvonku si dvere otvoríte tlačidlom pod spätným zrkadlom, zvnútra zas gombíkom na čalúnení dverí. Pri spoľahlivosti britskej elektroniky je to pomerne riskantné a zbytočné riešenie, no práve vďaka takýmto „kravinám“ je TVR Cerbera tak výnimočným a zaujímavým autom. Možno vás zaujalo usporiadanie sedadiel 3 + 1, ktoré som spomínal na začiatku. Pri športových autách sme zvyknutí na usporiadanie 2 + 2, kedy zadné sedadlá sú malé a núdzové, preto sa uvádzajú ako akési plus. V prípade Cerbery je však situácia iná. Vďaka mimoriadne zvláštnej koncepcii interiéru a špecifickému tvaru prístrojovej dosky je na spolujazdcovej strane auta viac miesta ako na vodičovej. Sedadlo spolujazdca sa tak dá posunúť viac vpred ako sedadlo vodiča, za spolujazdca si tak relatívne pohodlne sadne ďalšia osoba. Sedadlo za vodičom je však len núdzové. Preto 3 + 1.

Zvláštna prístrojová doska snáď nepotrebuje komentár, rovnako ani dvojramenný volant. Nad ním sú klasické budíky, zvláštnosťou sú však budíky umiestnené pod ním, pričom jeden z nich analógovo zobrazuje čas a druhý stav paliva. Pri nich je gombík na naštartovanie auta, medzi nimi zas výduch vetrania. S týmto sa jednoducho v žiadnom inom aute nestretnete.

Auto snov?

TVR Cerbera

Cerbera jazdila tak, ako vyzerala. Bola ostrá, nekompromisná a vyžadovala pevnú ruku skúseného jazdca. V8 motor s mamutím záťahom, manuálna prevodovka, malá hmotnosť, tuhé a presné riadenie sa postarali o dokonalý jazdný zážitok. Zároveň však Cerbera nebola stopercentne chladnokrvným športiakom a mala aj nejaké prvky komfortného GT-čka. Dokonalá však bola do momentu, kým sa nepokazila. Čo sa, nie veľmi prekvapivo, stávalo pomerne často. Výroba Cerbery trvala do roku 2003, počas celej výroby sa konštruktéri snažili odstraňovať neustále objavujúce sa nové problémy a poruchy. Také typicky britské. Práve preto však britské autá tak milujem. Majú svoj špecifický charakter, ktorým človeka tak očaria, že vlastne zabudne na tých milión problémov, ktorými sú známe. Cerberu som prvýkrát videl naživo až tento rok na akcii Legendy Automobilová Slavnost a poviem vám, naživo je ešte fascinujúcejšia ako na fotkách. Ani neviem, čím ma tak zaujala. Prečo ma tak strašne fascinuje. Viem však, že z mojej hlavy ju už nikdy v živote nedostanem. Vidím to tak, že do môjho „wishlistu“ áut snov práve pribudol ďalší kúsok. Teda, pardon, Cerbera tam je už veľmi dlho. Mám však taký pocit, že práve v ňom stúpa na výrazne vyššie pozície. 😀

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Smiths-instruments, Rac, Wikipedia, Mobile.de, Classiccars4sale, Wheeler Dealers