Bugatti EB 110 – na hranicu možností a ešte ďalej

Bugatti EB 110 – na hranicu možností a ešte ďalej

Keď sa povie Bugatti, každý si hneď predstaví Veyron či Chiron. Novodobá história Bugatti však zahŕňa ešte jeden model, o ktorom sa až tak často nerozpráva – EB 110. Toto auto pritom ohuruje riešeniami, ktoré doslova vyrážajú dych. A tak som sa rozhodol venovať mu niekoľko riadkov…

Príbeh francúzskej automobilky Bugatti sa začal písať už v roku 1909. Založil ju (trošku bláznivý) taliansky konštruktér Ettore Bugatti, ktorý mal jasnú víziu – stavať autá, ktoré budú svojou technologickou vyspelosťou vysoko nad všetkým ostatným, čo v daných rokoch produkovali ostatné automobilky. O tom, že táto vízia sa stala aj realitou, hovoria mnohé unikátne projekty, spomeniem napríklad Bugatti Type 41 či Type 57. No po roku 1952 prišla odmlka. Firma Bugatti skončila a spolu s ňou aj všetky veľkolepé vizionárske riešenia. O pár desiatok rokov neskôr, v roku 1987, však prišlo opätovné oživenie. Firmu reinkarnoval ďalší talian, Romano Artioli. Ten v biznise dlho nevydržal, keďže v roku 1995 firma Bugatti Automobili S.p.A. skrachovala. No práve počas týchto 8 rokov novodobej existencie značky vznikol unikát, Bugatti EB 110.

Motor AMG? Pchaaa, zúfalci…

Bugatti EB 110 história technika
Bugatti EB 110 história technika motor

Romano Artioli bol veľkým milovníkom značky Bugatti, a tak sa rozhodol, že pri vývoji nového modelu sa bude držať pôvodnej filozofie. Konštruktéri a dizajnéri dostali jasný pokyn – vyvinúť niečo kompletne nové, čo svojou vyspelosťou prekoná všetko so štyrmi kolesami, čo sa dovtedy vyrobilo. Bugatti EB 110 bolo od podlahy po strechu novo vyvinutým autom. Kým ostatní výrobcovia dobových superšportov využívali zaužívanie riešenia a spolupracovali s inými automobilkami, ktoré im dodávali motory či iné technické súčasti, Bugatti šlo svojou cestou. Tím skúsených konštruktérov navaril svoj vlastný 3,5-litrový 12-valec a využil pri tom netradičné množstvá ingrediencií – 60 ventilov, 12 škrtiacich klapiek, 8 katalyzátorov a 4 turbodúchadlá.

K dispozícii boli dve výkonnostné verzie motora. Verzia v Bugatti EB 110 GT bola vyladená na maximálny výkon 412 KW a 616 Nm, verzia v EB 110 Super Sport dosahovala maximálny výkon 450 kW a 650 Nm. Slabšie GT-čko dosiahlo 100 km/h za 3,4 sekundy a ručička rýchlomera sa zastavila na 342 km/h, Super Sport dal stovku už za 3,2 sekundy a maximálna rýchlosť bola na úrovni 355 km/h. Nie je asi žiadnym prekvapením, že na danú dobu sa jednalo o najrýchlejšie sériovo vyrábané auto na svete.

Rok výroby verzus technológie

Bugatti EB 110 história technika
Bugatti EB 110 história technika interiér

Technologická vyspelosť Bugatti EB 110 zďaleka nekončila len pri motore. Zmienku si zaslúžia napríklad aktívne vzduchové klapky, či dokonca elektronicky ovládaný zadný spojler, ktorý sa vysúval v závislosti od rýchlosti. Len pripomínam, že sme v 90. rokoch minulého storočia! Monokok auta bol vyrobený z karbónu a karoséria bola celohliníková. A ozaj, motor bol uložený v strede, teda pred zadnou nápravou, poháňané boli všetky 4 kolesá a výkon sa na ne prenášal cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Takéto riešenia sa, veru, často nevidia.

Napriek veľkému dôrazu na hmotnosť vážilo Bugatti EB 110 až 1620 kg, respektíve 1418 kg v prípade verzie Super Sport. Dôvod? Konštruktéri sa zvysoka vykašľali na šetrenie hmotnosti na úkor pohodlia posádky. Kým superšporty iných výrobcov mali sparťanský interiér ledva s jedným koberčekom, Bugatti EB 110 ponúkalo všetok dostupný luxus. Kožené, elektricky nastaviteľné sedadlá, kvalitné audio, či dokonca automatickú klimatizáciu!

Všestranný superšport na každý deň

Bugatti EB 110 história technika
Bugatti EB 110 história technika

Na Bugatti EB 110 obdivujem jeho naladenie, ktoré ho napriek brutálnym parametrom umožňovalo používať prakticky každý deň, aj na úplne bežné jazdy. Vodiča sa nesnažilo zabiť, poraniť, zahanbiť, či obrať o vodičák. Ľudia, ktorí si ho vyskúšali, dokonca hovoria, že je veľmi dobre a ľahko ovládateľné. A práve toto ostatné dobové autá s podobnými parametrami nedokázali ani náznakom. Unikátny je aj dizajn, za mňa musím povedať, že je doslova nádherný. Ozaj, označenie EB 110 odkazuje na 110. výročie narodenia Ettoreho Bugatti, ktoré bolo práve v roku, kedy EB 110-ku oficiálne predstavili verejnosti.

Bugatti EB 110 zásadným spôsobom predbehlo dobu a bolo dokonalým zhmotnením vízie Bugatti. Samozrejme, jednalo sa o exkluzívne auto, dokopy bolo vyrobených len 140 kusov a dnes sa ich cena hýbe v galaktických hodnotách. Napriek pomerne slušnému úspechu modelu EB 110 však firma Bugatti opäť raz v roku 1995 skrachovala. K životu ju následne o pár rokov neskôr prebudil Volkswagen, ktorý sa rozhodol zachovať pôvodné posolstvo Ettoreho Bugatti a čoskoro vznikol ďalší svetový unikát, ktorý svojimi technológiami predbehol všetko ostatné – Veyron. No o tom zas niekedy nabudúce…

Zdroj a obrázky – Bugatti, Wikipedia, Motor1, Autoblog

Pozri tiež:

Zdieľať na Facebooku