Chiptuning – áno alebo nie?

Chiptuning – áno alebo nie?

“Mám to čipnuté.” Toto slovné spojenie počuť z úst Slovákov veľmi často. Chiptuning si vďaka svojej priaznivej cene a neobmedzeným možnostiam získal mnoho fanúšikov, no je skutočne dobrým riešením, alebo by ste sa mu mali radšej vyhýbať?

Chiptuning spočíva v nahradení pôvodnej riadiacej jednotky motora novou, programovateľnou. Respektíve, v preprogramovaní pôvodnej riadiacej jednotky. Do riadiacej jednotky nahrá chiptuner nový softvér, ktorý je väčšinou možné neobmedzene upravovať. Riadiaca jednotka motora riadi množstvo spaľovaného paliva, načasovanie jeho vstrekovania, tlaky turbodúchadla, upravuje množstvo nasávaného vzduchu, limituje otáčky, ovláda reakcie plynového pedálu a množstvo ďalších parametrov a funkcií. Inými slovami, upravením softvéru riadiacej jednotky dokážete kompletne zmeniť charakteristiku motora. To má, samozrejme, množstvo potenciálnych výhod…

Lákavá idealizovaná teória

Chiptuning výhody nevýhody

Keď zavítate na stránky firiem poskytujúcich chiptuning, dozviete sa množstvo benefitov, ktoré vám takáto úprava prinesie. Najčastejšie sa spomína vyšší výkon a krútiaci moment motora, rýchlejšia odozva na plynový pedál, ale dokonca zároveň aj nižšia spotreba. Ako výhodu chiptuningu treba spomenúť aj to, že je skutočne lacný – za účelom zvýšenia výkonu nemusíte meniť žiadne fyzické komponenty, stačí len nainštalovať vhodný softvér. Viacerí chiptuneri garantujú, že takýto typ tuningu nemá žiaden vplyv na životnosť komponentov a nijako nevplýva ani na emisie.

Keď si to tak zhrnieme – čisto teoreticky je chiptuning úplne ideálna úprava, ktorú môže so svojím autom absolvovať každý. Za dostupnú cenu získate oveľa dynamickejší prejav motora a nič pri tom nestratíte. Ako však už iste tušíte, nič nie je tak ružové, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Smutné je, že mnoho chiptunerov uvádza práve tieto teoretické výhody, ktoré sa však do praxe reálne pretaviť nedajú. Vy im veríte, no stačí jedna návšteva emisnej kontroly alebo servisu a úsmev na tvári vám môže veľmi rýchlo zamrznúť.

Chiptunerská mytológia v praxi

Chiptuning výhody nevýhody

Pozrime sa na najčastejšie mýty, ktoré o chiptuningu v spoločnosti kolujú a ktorými sa často oháňajú aj samotní chiptuneri. Ak im uveríte, môžete si koledovať o problém.

  1. Daný motor beží na 60% svojich možností. Áno, spaľovacie motory sú reálne dimenzované tak, aby nebežali na svoj maximálny možný výkon, a teda, aby vydržali dlho slúžiť pri rozličných spôsoboch zaobchádzania. No vedzte, že ich rezervy nie sú tak veľké, ako mnohí chiptuneri tvrdia. Automobilkám ide o peniaze a vyrábať zbytočne predimenzovaný motor nebude nikto. Veľa chiptunerov vychádza z predpokladu, že ak daný výrobca predáva povedzme naftový dvojliter vo výkonových verziách 110, 130 a 150 kW, tak ten najslabší, 110 kW, môžu pokojne načipovať na 150 kW. Však to isté robí aj výrobca, nie? Vedzte, že nie! Hoci objem motora je rovnaký, rozličné výkonové verzie väčšinou využívajú rozličné komponenty. Majú iné vstrekovače, iné sprevodovanie, či dokonca iné piesty a kompresné pomery. Tvrdiť, že načipovanie na vyšší výkon je bezpečné a absolútne neškodné len preto, že výrobca ponúka rovnaký motor s vyšším výkonom, je tak úplná hlúposť.
  2. Chiptuning znižuje spotrebu. Toto tvrdenie má svoje opodstatnenie a niekedy je aj reálne pravdivé. Totiž, ak máte vyšší výkon a krútiaci moment, nemáte takú potrebu vytáčať auto do otáčok, čo sa prejaví na nižšej spotrebe. Plus, niektorí chiptuneri vedia riadiacu jednotku optimalizovať tak, aby za určitých podmienok upravila vstrekovanie a prispela k lepšej spotrebe. No potom je tu druhá strana mince. Zvýšenie výkonu sa najčastejšie prevádza jednoduchým zvýšením množstva vstrekovaného paliva. Ak si dáte chiptuning spraviť u menej zdatného chiptunera, môže sa vám stať, že vaše auto bude zrazu extrémne pažravé a pri dynamickej jazde bude žrať nielen trávu popri ceste, ale aj stromy, značky a domy.
  3. Chiptuning neovplyvní životnosť komponentov. Pokiaľ nie ste jeden zo šťastkárov, ktorí majú auto so skutočne predimenzovaným motorom, vedzte, že chiptuning OVPLYVNÍ životnosť komponentov. A nielen motorických, ale v zásade všetkých, ktoré sa podieľajú na prenose krútiaceho momentu z motora na kolesá. To, ako veľmi, závisí od toho, ako šikovný je chiptuner. Ak si necháte chiptuning vykonať profesionálmi a úprava prebehne v rozumnej miere, životnosť bude ovplyvnená len minimálne a väčšinou sa prejaví až pri veľkých nájazdoch kilometrov. Ak sa však rozhodnete ušetriť a chiptuning zveríte do rúk amatérom, životnosť motora bude ovplyvnená zásadne a problémy sa môžu objaviť už po niekoľkých tisícoch kilometrov. Hlavným problémom je určiť, či je daný chiptuner profesionál alebo nie. Pokiaľ nemáte spoľahlivé referencie, väčšinou sa to dozviete až na základe vlastnej skúsenosti.
  4. Chiptuning neovplyvní emisie motora. Hahaha, to si niekto fakt myslí, že po zvýšení dávok vstrekovaného paliva a zmene charakteristík motora zostanú emisie na pôvodných hodnotách? Jednoducho, či sa nám to páči alebo nie, chiptuning emisie ovplyvní. Otázne je, či budú ešte v norme alebo nie. Opäť platí, že profesionáli vedia auto načipovať tak, že zmena emisií bude len minimálna a emisnou kontrolou prejdete bez problémov. Neodborný chiptuning sa však prejaví na veľkom náraste emisií, s ktorými emisnou kontrolou rozhodne neprejdete. Samozrejme, možnou cestou je pred absolvovaním emisnej kontroly nahrať do auta pôvodný softvér. Ak však dovtedy auto jazdilo s neprofesionálnym čipom, nadmerne namáhané komponenty sa môžu postarať o to, že emisnou kontrolou neprejdete ani s pôvodným softvérom.

Chiptuning nemusí byť zlý

Chiptuning výhody nevýhody

Z doterajších úvah vyplýva jedna zásadná vec – ak si chcete dať svoje auto načipovať, tak jedine u profesionálnej firmy, ideálne takej, ktorá sa zameriava špeciálne na danú značku auta alebo typ motorov a má dlhoročné skúsenosti. Chiptuneri nie sú konštruktéri. Predtým, ako sa nejaký motor dostane do predaja, musí absolvovať tisícky testovacích hodín, aby sa overila životnosť jeho komponentov. Je jasné, že chiptuner takéto testovanie nikdy neprevedie. To hovorím najmä o rôznych “dedinských” chiptuneroch, ktorí ladia autá podľa toho, ako sa im to práve hodí. Pridajú číselko sem, číselko tam, auto síce lepšie ťahá, Jano z dediny sa teší, že jeho Oktávka ťahá ako Ferrari, no nikto mu negarantuje, ako dlho bude jeho čipnutá raketa lietať. A veru, dlho to nebude.

Naopak, v určitých prípadoch viete získať naozaj dobrý výsledok. Profesionálne chiptunerské firmy pôsobiace na trhu desiatky rokov predsa len majú svoje skúsenosti a pracujú pre ne vyškolení inžinieri, ktorí vedia, čo robia. No má to dva háčiky – prvým je vysoká cena, ktorú žiaden dedinský čávo s raketou za tisícku nebude ochotný zaplatiť. A druhým je častokrát nevýrazná zmena charakteristiky. Profesionáli poznajú možnosti motora a jeho parametre väčšinou zmenia len mierne. Áno, zmena síce bude citeľná, no z vášho auta sa rozhodne nestane raketa.

Áno alebo nie?

Aký je teda verdikt? Ideálnym riešením je kúpiť si auto, ktoré má požadované parametre už od výroby. Každý výrobca ponúka viacero motorov a ak sa vám jedna výkonová verzia zdá slabá, priplaťte si za inú. A ak už silou-mocou chcete svoje auto čipnúť, túto citlivú premenu zverte do rúk skutočným profesionálom, ktorí majú dlhodobé skúsenosti a vedia, čo robia. No ani v takom prípade nemáte garantované, že chiptuning so sebou časom neprinesie nejaké negatívum. V každom prípade, voľba je len na vás. Každý si so svojím autom predsa môže robiť to, čo sa mu len páči… 🙂

Zdroj a obrázky – Carblogger, Tipcars, Autoevolution, Autoexpress

Pozri tiež:

Zdieľať na Facebooku