Určite to poznáte aj vy. Kupujete jazdené auto a bojíte sa, aby ste nezískali mačku vo vreci. Chcete to najlepšie, čo sa v danej cenovej hladine dá nájsť. Žiadny strach, kúpa dobrého jazdeného auta môže byť celkom jednoduchá, ak poznáte tieto základné lifehacky…
Kúpa jazdeného auta môže byť pôžitkom, ale aj nočnou morou. Nočnou morou je v prípade, ak sa v autách príliš nevyznáte, neviete, kde dobré jazdené autá hľadať a čo je hlavné, neviete, na čo si pri obhliadke auta dávať pozor a čo sa pýtať predajcu. Naopak, ak viete niekoľko základných tipov, celým procesom nákupu auta si môžete prejsť sebavedomo a bez problémov. Veľa ľudí sa ma pýta, na aké veci si pri kúpe auta dávať pozor, aké veci sa pýtať predajcu a podobne. Práve preto vznikol tento článok, v ktorom sa však nechcem venovať celému postupu obhliadky a kúpy auta, vypichnúť chcem len pár špecifických lifehackov, ktoré vám pri kúpe auta môžu pomôcť. Tak poďme na to!
1. Hľadajte na vhodných portáloch
Drvivá väčšina ľudí hľadá vhodné jazdené auto na internete. Na ktorých portáloch sa však jazdené autá oplatí hľadať? V minulosti platilo, že najväčšiu ponuku áut ste našli na portáli Autobazar.eu. Avšak po tom, čo tento portál zaviedol poplatok za pridanie inzerátu, väčšina súkromných predajcov sa z neho vytratila. Väčšina inzerátov je tak tvorená ponukami rôznych autobazárov, ktoré tu inzerujú svoje autá a menšiu časť ponuky tvoria inzeráty od súkromných osôb. Bezkonkurenčne najväčšiu ponuku jazdených áut na Slovensku aktuálne nájdete na Bazoši, kde je pridanie inzerátu stále zadarmo, využívajú ho tak prakticky všetci. Z osobnej skúsenosti môžem povedať, že cez Bazoš aj auto najrýchlejšie predáte.
Obrovské možnosti pri hľadaní jazdeného auta prináša aj Facebook. Tu nájdete mnoho autobazárových skupín, do ktorých pribúdajú denne desiatky áut. Pozrieť sa oplatí aj priamo na Facebook Marketplace.
Ostatné autobazárové portály, bohužiaľ, veľa vody nenamútia. Môžete sa pozrieť na Autobazar.sk, Bazar.sk či Autovia.sk, no ponuka na týchto portáloch je pomerne malá a zväčša ju tvoria autá, ktoré nájdete aj na Bazoši či Facebooku. Samozrejme, hľadať môžete aj v zahraničí, v tom prípade máte možnosti neobmedzené. Mojím obľúbeným nemeckým autobazárovým portálom je Mobile.de.
2. Zistite VIN číslo a údaje o STK a EK
Väčšina predajcov sa neunúva do inzerátov uvádzať VIN číslo auta či informáciu o dĺžke platnosti STK a EK. Tieto údaje sa oplatí vedieť a viete si ich získať sami, úplne zadarmo! Stačí, ak poznáte evidenčné číslo daného vozidla. Cez portál overeniestk.sk na základe EČV zistíte VIN číslo auta, plus termín poslednej technickej a emisnej kontroly. Tieto údaje zistíte úplne zadarmo, ak by ste chceli vedieť ďalšie podrobnosti, musíte si zaplatiť. Len upozorňujem, že údaje o STK a EK majú len informačný charakter a občas sa tu môže objaviť chyba.
A čo robiť so zisteným VIN číslom auta? To môžete použiť na overenie počtu najazdených kilometrov na portáli rpzv.sk. Od minulého roka majú všetci podnikatelia s jazdenými autami povinnosť odosielať informáciu o počte najazdených kilometrov do RPZV (registra prevádzkových záznamov vozidiel). Tu zas treba dodať, že nie všetky autá sú na tomto portáli evidované, môže sa teda stať, že údaje o najazdených kilometroch niektorých áut tu jednoducho nenájdete.
3. Nebolo búrané?
Jedným z najväčších strašiakov pri kúpe jazdenky sú búrané autá. Pod búraným autom sa nemyslí ťukanec na parkovisku, ale skutočná búračka, pri ktorej vystrelia airbagy, prípadne sú narušené nosné časti karosérie. Po takejto nehode si veľa ľudí nechá auto opraviť neprofesionálne a čo najlacnejšie. To je extrémne nebezpečné. Neodborne opravené auto vás nikdy neochráni tak, ako by malo. Ako teda búračku odhaliť?
V prvom rade si všímajte lícovanie dielov karosérie. Špeciálne, medzery medzi dverami, nárazníkmi a kapotou. Tie by mali byť rovnomerné. Pri lacnejších autách nerovnomerná medzera nemusí ihneď znamenať problém, môže byť spôsobená jednoducho nižšiu kvalitou výroby. Ak sú však tieto medzery jasne nerovnomerné a na aute vidieť, že je akési „krivolaké“, pravdepodobne sa pozeráte na búračku.
Zaujímavým lifehackom je kontrola laku. Samozrejme, najlepším spôsobom na odhalenie búraného auta je použitie merača hrúbky laku. Miesta, kde je lak hrubší, boli lakované. Veľa však viete zistiť aj obyčajnou vizuálnou kontrolou. Ako prvé si detailne obzrite lak auta, či neuvidíte rozdiely v jeho farbe. Pri lakovaní sa totiž nikdy perfektne netrafíte do danej farby auta, drobnú zmenu odtieňu si tak všimnete. Následne si všímajte škrabance. Na karosérii auta sa totiž vekom objavia mnohé nedokonalosti, šúchance a drobné škrabančeky. Či už od odletujúcich kamienkov, kief v autoumyvárke, mušiek, či iných vonkajších vplyvov. Ak na niektorých dieloch takéto malé škrabančeky vidíte a niektoré sú až neuveriteľne dokonalé, bez akýchkoľvek nedokonalostí, s najväčšou pravdepodobnosťou sa jedná o búrané auto.
4. Veci, ktoré odhalíte za jazdy
Krátka skúšobná jazda môže odhaliť veľa technických problémov. Zamerajte sa najmä na tieto veci…
Započúvajte sa do naštartovania motora. Toto je dosť dôležitý krok. Pri autách, ktoré sú vybavené reťazovým rozvodom, môžete pri naštartovaní započuť zarachotanie rozvodovej reťaze, ktoré signalizuje potrebu výmeny rozvodov. Motor by mal naskočiť ihneď, bez zaváhania. Ťažkopádnejšie štartovanie motora môže znamenať starý akumulátor, či opotrebovaný štartér. Po naštartovaní si všímajte aj voľnobežné otáčky, ktoré by mali byť stále a nemali by kolísať. Ak kolíšu, auto má pravdepodobne problém so škrtiacou klapkou, vstrekovaním paliva či zapaľovaním.
Pri skúšobnej jazde prejdite cez poriadny spomaľovač. Ak nápravy vŕzgajú alebo rachocú, budú potrebovať servis, ktorý nemusí byť lacný. Otestujte si aj brzdy, brzdový pedál by mal byť tvrdý, auto by pri brzdení nemalo vibrovať a ťahať do strany. Stav brzdových platničiek si môžete overiť keď auto stojí, všímajte si šírku „hmoty“ na platničkách, ktorá sa používaním zmenšuje.
Motor by mal po pridaní plynu pekne lineárne ťahať, bez akýchkoľvek známok trhania. Pri prudšom pridaní plynu sa započúvajte do zvuku, jemné zavíjanie v pozadí znamená deravý výfuk, tento zvuk sa časom premení na klasický rachot deravého výfuku. Pri motoroch s turbodúchadlom si všímajte zvuk turba. V prípade, že pri akcelerácii príliš hlasno zavíja, pravdepodobne s ním nebude všetko v poriadku. Ak je auto vybavené automatickou prevodovkou, všímajte si jej reakcie, ak pri bežnej jazde citeľne trhá a nesedíte v Lamborghini, je to jasný signál opotrebovanej prevodovky, ktorej výmena môže byť poriadne drahá. V aute s manuálnou prevodovkou si zas všímajte, kde zaberá spojka. Ak zaberá príliš vysoko, je opotrebovaná a bude potrebovať výmenu.
V neposlednom rade si všímajte dym z výfuku. Auto by nemalo dymiť na čierno, bielo a v žiadnom prípade nie na modro. O farbách dymu z výfuku a o tom, čo signalizujú, sa viac dočítate v tomto článku.
5. Niekoľko základných otázok
Na záver sa nezabudnite predajcu opýtať pár základných otázok.
- Kedy bol naposledy menený olej v motore? Menený by mal byť každých 15 000 kilometrov.
- Kedy bol naposledy menený olej v automatickej prevodovke? Aj tento olej má svoj interval výmeny, ktorý by mal byť dodržaný.
- Má servisnú knižku? V ideálnom prípade by auto malo mať servisnú knižku so zapísanými servisnými úkonmi.
- Kedy boli menené rozvody? Každé auto má predpísaný interval výmeny rozvodov, ak sa blíži ich výmena, počítajte s výdavkom naviac.
- Malo menený DPF filter? Táto súčiastka má na starosti filtrovanie sadzí z výfukových plynov a je mimoriadne drahá. Životnosť DPF filtra je individuálna podľa používania, no typicky je niekde okolo 200 000 kilometrov. Ak ešte menený nebol, pripravte sa na ďalší výdavok.
- Bolo búrané? Solventný predajca vám na túto otázku pravdivo odpovie, mnohí predajcovia však búrané auto nepriznajú a musíte na túto skutočnosť prísť sami.
- Prečo ho predávate? Ideálne je, ak sa daný človek zbavuje auta, lebo kupuje nové, lepšie. Horšia situácia nastáva, ak ho predáva kvôli zlej finančnej situácii. Tu si treba dať pozor, či auto dostávalo potrebný servis a údržbu.
Tak, toto bolo pár lifehackov, ktoré sám pri obhliadkach áut využívam. Verím, že niektoré z nich využijete pri kúpe jazdeného auta aj vy a vyberiete dokonalý kúsok, ktorý vám bude bezproblémovo slúžiť!
Pozri tiež:
Obrázky – Samarins
[…] Najlepšie lifehacky pri kúpe jazdeného auta […]
[…] uvažujete, choďte smelo do toho! Pred kúpu odporúčam prečítať si článok – Najlepšie lifehacky pri kúpe jazdeného auta, kde som spísal niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu vybrať dobré jazdené auto. A čo dodať k […]
[…] nedávnom článku “Najlepšie lifehacky pri kúpe jazdeného auta” som sa venoval základným veciam, ktoré uľahčia výber samotného auta. Všimol som si […]