fbpx
Tesla Roadster 2008

Nie, dnes nebude reč o novej Tesle Roadster, ktorá bola nedávno predstavená a ohúrila svet svojimi parametrami. O nič menej zaujímavým kusom auta nie je ani prvá Tesla Roadster, ktorá bola obrovskou revolúciou. No napokon, nič nie je tak ružové, ako sa na prvý pohľad môže zdať…

Tesla Roadster bola vôbec prvým sériovo vyrábaným autom novovzniknutej americkej spoločnosti Tesla Motors. Na trh sa dostala v roku 2008 a vyrábaná bola do roku 2012. Počas tohto obdobia bolo na celom svete predaných len niečo okolo 2450 kusov. Hneď na úvod si priznajme základný fakt – Tesla Roadster bola prvým autom novej spoločnosti, ktorá dovtedy nikdy žiadne auto nevyrábala. Zároveň bola jedným z prvých schopných elektromobilov na svete, keďže v danej dobe bola elektromobilita len v plienkach. S elektrickým pohonom experimentovalo len niekoľko výrobcov a ich prototypy boli len nejaké škaredé a nefunkčné pokusy na kolesách. Tesla sa rozhodla nadobro zmeniť pohľad verejnosti na elektromobily a začala od úplnej nuly. A aby toho nebolo málo, na trh prišla v období veľkých finančných kríz. Ideálny štart, no nie?

Žiaden Lotus Elise!

Tesla Roadster 2008 lotus

Mnohí už od začiatku produkcie škatuľkujú Teslu Roadster ako Lotus Elise s elektrickým pohonom. No to je chyba. Je pravdou, že Tesla pri vývoji Roadsteru spolupracovala s Lotusom a pri stavbe auta využila niekoľko dielov a riešení práve z modelu Elise. No teraz sa držte, Tesla Roadster s Lotusom v skutočnosti zdieľa len 7% dielov! Sú to najmä panely karosérie, základy podvozku a časti interiéru. Tesla si sama, respektíve s dodávateľskými firmami, vyvíjala väčšinu podvozka, náprav, celé pohonné ústrojenstvo, mnohé karosárske diely (veľa z nich bolo z karbónu)… Inými slovami, Tesla Roadster nie je len prezlečeným Lotusom, ale samostatným autom, ktoré len „zrecyklovalo“ pár dielov od spriaznenej firmy. Treba uznať, že po dizajnovej stránke sa Roadster fakt podaril. Mal som tú česť vidieť ho zblízka na vlastné oči a to auto vyzerá perfektne. Dokonca, má okolo seba takú unikátnu auru, že až máte chvíľku potrebu podísť k nemu a ukloniť sa mu, ako právoplatnej legende automobilového priemyslu. No, nie to som chcel…

2 výkonové verzie

Tesla Roadster 2008 zadok exterier

Na dobu vzniku boli parametre pohonu Tesly Roadster doslova dychberúce. K dispozícii boli dve verzie – klasický Roadster s výkonom 185 kW a krútiacim momentom 270 Nm, ktorý z 0 – 100 km/h zrýchlil za 3,9 sekundy a Roadster Sport, ktorý mal výkon navýšený na 215 kW, krútiaci moment na 380 Nm a stovku dosiahol už za 3,7 sekundy. Teda, aspoň na papieri. Maximálna rýchlosť oboch verzii bola na úrovni 201 km/h. Zaujímavosťou je priebeh krútiaceho momentu, ktorý svoje maximálne hodnoty dosahoval od 0 po 6000 ot/min, také typicky elektromobilové. Elektromotor má veľkosť melónu, pracuje pod napätím 400 V a „šťavu“ mu dodáva 53 kWh akumulátor, ktorý sa skladá zo 6 831 malých lítium iónových bateriek.

Akumulátor Tesly Roadster váži 450 kg a celková hmotnosť auta je na úrovni 1235 kg. A to vôbec nie je veľa! Áno, v porovnaní s podobne veľkými roadstermi so spaľovacími motormi je to poriadna váha, no na pomery elektromobilov, s prihliadnutím na to, že Tesla Roadster bola vôbec prvým sériovým športovým elektromobilom sveta, je to skvelé číslo. Aj dobové recenzie potvrdili, že Tesla Roadster je napriek svojej hmotnosti šoférsky zábavným a obratným autom. Problémy jej robili akurát prudké zmeny smeru, pri ktorých sa už vyššia hmotnosť prejavovala citeľnejšie. No recenzie Teslu Roadster len nechválili. Práve naopak.

Expectation vs reality

Tesla Roadster 2008 interiér

Doteraz to všetko znelo ako dokonalé auto odsúdené na obrovský predajný úspech, že? Realita však bola iná. Tesla Roadster bola v skutočnosti tiež len akýmsi experimentom na kolesách. Prví zákazníci boli pokusní králici, na ktorých Tesla testovala, ako bude Roadster pri bežnom používaní fungovať. A veru, veľmi nefungoval. Zákazníci sa sťažovali na prehrievanie akumulátora a elektromotora, pohonná sústava sa často kazila a vypisovala rôzne chybové hlásenia, auto bolo zle odhlučnené, interiér mimoriadne nekvalitný, mechanické súčasti mali krátku životnosť… Niektorí recenzenti sa dokonca vyjadrili, že majú pocit, že auto sa im každú chvíľu rozpadne pod zadkom. Škaredými slovami na ňu nešetril ani Clarkson, keďže Roadster na testovacom okruhu Top Gear predviedol všetky svoje tienisté stránky v plnej paráde.

Ani spomínané dynamické parametre neboli tak dokonalé, ako sa javili na papieri. Zrýchlenie na stovku za 3,9, resp. 3,7 sekundy nedosiahol v realite asi nikto. Problémom bolo to, že takýto čas sa síce dosiahnuť dal, ale len pri ideálnej teplote akumulátora a motora. A keďže tepelný manažment týchto dôležitých súčastí bol v prípade Roadstera katastrofálny, väčšina majiteľov sa s časom zrýchlenia nevedela dostať pod 5 sekúnd. Kým Tesla uvádzala dojazd okolo 360 kilometrov, v skutočnosti bol oveľa nižší, aj kvôli prehrievaniu sústavy.

Totálny fail. Aj podľa Muska

Tesla Roadster 2008 Elon Musk

A na záver ešte jedna vtipná perlička – Tesla sa zo začiatku výroby nevedela rozhodnúť pre správnu prevodovku. Viacerí dodávatelia meškali, vrátane dodávateľa jednorýchlostnej prevodovky, ktorú Roadster neskôr využíval. Musk však nechcel ďalej predlžovať meškanie prvých dodaných kusov, tak sa rozhodol pre zaujímavé DIY riešenie – prvé kusy Roadsteru po diskusii s budúcimi majiteľmi vybavil dvojrýchlostnou manuálnou prevodovkou, ktorú mal práve na sklade. Avšak, tú zafixoval na druhom rýchlostnom stupni, takže sa správala ako jednorýchlostná. Samozrejme, s takýmto riešením nemali prvé Roadstery šancu dosiahnuť sľubované dynamické výkony. Musk tak sľúbil zákazníkom, ktorí vychytali takto „podomácky“ upravené kusy, že im prevodovku v rámci záruky vymení za novú, špeciálne vyvíjanú pre Teslu Roadster, keď dorazí od dodávateľa.

A takýchto prešľapov bolo ešte oveľa viac. Vývojári Tesly však tvrdo pracovali a snažili sa každý vzniknutý problém promptne riešiť. Kým Musk spočiatku Roadster obhajoval, niekoľko rokov po skončení predaja sám prehlásil, že to bol jednoducho fail. Prvých niekoľko desiatok kusov dokonca Tesla predala s veľkou stratou. Nuž, každý raz nejako začínal. Tesla Roadster rozhodne nebola najdokonalejším autom na svete, no bola obrovským krokom vpred pre celý automobilový svet. Tesla Motors pri nej nazbierala obrovské množstvo skúseností, ktoré pretavila do svojho druhého, oveľa populárnejšieho auta – Modelu S. A vidíte, napriek nepodareným začiatkom je dnes Tesla najväčším a jedným z najinovatívnejších výrobcov elektromobilov na svete. A Roadster? Ten ja osobne považujem za veľkú legendu. Predsa len, sú to častokrát tie najnezmyselnejšie a najnepodarenejšie autá, ktoré sa stávajú najväčšími legendami…

Zdroj a obrázky – Tesla, Autocar, Caranddriver, Fortune, Wikipedia, Motortrend

Pozri tiež: