fbpx
radenie bez spojky

Každého zanieteného milovníka áut začne skôr či neskôr klasické šoférovanie nudiť. A tak sa dostaneme do štádia, kedy chceme objavovať nové jazdné techniky a testovať limity auta. Jednou zo zaujímavých jazdných techník, ktorá mňa osobne vždy veľmi lákala, je radenie bez spojky. V nasledujúcich riadkoch vám prezradím, ako na to.

Hneď na úvod malé upozornenie. Ak hovoríme o jazdných technikách, treba rozlišovať medzi dobrými a zlými, funkčnými a nefunkčnými. Medzi funkčné a užitočné jazdné techniky, ktoré sa oplatí naučiť, patrí napríklad medziplyn, rev-match, či heel and toe podraďovanie. A, samozrejme, mnoho ďalších. No potom sú tu jazdné techniky, ktoré sú na prvý pohľad mimoriadne zaujímavé a keď ich ukážete kamarátovi, bude vás považovať za veľkého frajera (možno), no v skutočnosti neprinášajú žiaden benefit, práve naopak – skôr autu škodia. Asi už tušíte, do ktorej kategórie patrí radenie bez spojky. No aj napriek tomu je fascinujúce a na svete snáď neexistuje autičkár, ktorý by ho aspoň raz v živote nechcel vyskúšať. Tu je teda návod, ako radenie bez spojky previesť čo najsprávnejšie. Pre lepšie pochopenie princípu prikladám aj krátke časti videa od chalana, ktorý je perfektnou ukážkou, ako by malo radenie bez spojky vyzerať.

Radenie bez spojky smerom nahor

Prvým krokom bude radenie vyšších prevodových stupňov, ktoré je o niečo jednoduchšie ako podraďovanie. Na rozbeh auta spojku ešte použijete, no potom sa jej už nebudete dotýkať. Následný postup je pomerne jednoduchý – auto na prvom rýchlostnom stupni vytočíte do vyšších otáčok, ideálne okolo 3000 – 4000 ot/min v prípade benzínového auta, ak máte diesel, tak o niečo menej. Po dosiahnutí otáčok pustite plyn a radiacu páku potiahnite do neutrálu. V tomto prípade nemáte čo pokaziť, akurát, keďže nepoužívate spojku, na „vytiahnutie“ páky zo zaradenej jednotky budete potrebovať viac sily.

Najnáročnejšou úlohou je trafiť správne otáčky, kedy zaradiť druhý prevodový stupeň. V zásade platí, že otáčky musíte nechať na neutráli trochu spadnúť, ale nie príliš. Celé to vyplýva z fungovania prevodovky. Radenie stupňov totiž spočíva v tom, že ozubené kolesá jednotlivých prevodových stupňov, ktoré sa na výstupnom hriadeli prevodovky točia voľne, spájate s ozubenými kolesami, ktoré sú na hriadeli namontované fixne. Keď zo zaradenej jednotky prejdete do neutrálu, ozubené koleso druhého prevodového stupňa sa točí rýchlejšie ako fixné ozubené koleso na hriadeli, s ktorým sa ho snažíte spojiť. Musíte tak vhodne odhadnúť tých pár desatiniek sekundy, aby otáčky ozubeného kolesa druhého prevodového stupňa padli približne na rovnaké otáčky, akými sa točí fixné ozubené koleso hriadeľa. Následne opäť väčšou silou a najmä čo najrýchlejšie zaradíte druhý prevodový stupeň. P.S. Ak nechcete nechať veci na náhodu a testovanie, potrebný pokles otáčok si môžete vypočítať aj z prevodových pomerov vášho auta.

Môžete sa dopustiť dvoch chýb. Ak pred zaradením dvojky čakáte dlho v neutráli, otáčky ozubeného kolesa druhého rýchlostného stupňa klesnú príliš nízko a bez spojky už dvojku nemáte šancu zaradiť. Lepšie je, ak radšej počkáte kratšie a hoci otáčky ozubených kolies nebudú úplne vyrovnané, o ich vyrovnanie sa postarajú synchróny v prevodovke, čím ich síce nadmerne zaťažíte, no rýchlosť sa vám podarí zaradiť. Druhou chybou je pomalé radenie druhého rýchlostného stupňa. Ak idete na radenie dvojky príliš pomaly a opatrne, započujete nepríjemné škrípanie zubov a iné nemilé zvuky od prevodovky. To rozhodne nechcete. Druhý rýchlostný stupeň zaraďte rýchlo, sebavedomo a s dostatočnou silou. Nech to znásilňovanie prevodovky zbytočne nenaťahujete. 😀 Samozrejme, rovnaký postup uplatňujete aj pri radení ďalších vyšších prevodových stupňov. Akurát si treba dať pozor na to, že rozdiely medzi prevodovými pomermi jednotlivých stupňov sú rôzne, čím sa môže málinko zmeniť aj potrebný pokles otáčok ozubeného kolesa vyššieho prevodového stupňa.

Radenie bez spojky smerom nadol

V tomto prípade budete potrebovať ešte viac citu pre auto. Ak by sme sa pozreli do prevodovky, uplatňuje sa tu podobný princíp, ako pri radení nahor. Povedzme, že podraďujete z trojky do dvojky. Opäť pustíte plynový pedál a silou vyradíte z trojky do neutrálu, rovnako, ako pri radení smerom nahor. V tomto prípade sú však otáčky ozubeného kolesa druhého prevodového stupňa nižšie ako otáčky fixného ozubeného kolesa, s ktorým ho spájate. Logicky ich tak musíte zvýšiť, čo spravíte pomocou medziplynu, avšak, bez spojky. Pri zaradenom neutráli brnknete do plynu, čím zvýšite otáčky ozubeného kolesa druhého prevodového stupňa, aby boli približne rovnaké, ako otáčky fixného ozubeného kolesa, s ktorým ho zaradením stupňa spájate.

Trafiť správne otáčky ale vie byť pomerne náročné. Opäť si ich môžete vypočítať z prevodových pomerov, prípadne ich odhadnúť, alebo otestovať pri klasickom radení so spojkou. Akonáhle však otáčky trafíte správne, opäť len rýchlo a dostatočnou silou zaraďte druhý prevodový stupeň. Ak ste otáčky trafili, zaradenie prebehne bez akýchkoľvek problémov. Rovnaká analógia platí aj pri podraďovaní z akéhokoľvek iného rýchlostného stupňa, opäť si však dávajte pozor na rozdiely v prevodových pomeroch. Napríklad, pri radení zo 4-ky do 3-ky môže byť potrebné mierne odlišné zvýšenie otáčok, ako pri radení z 3-ky do 2-ky. Najjednoduchšie je zžiť sa so svojím autom pri tréningu klasických medziplynov so spojkou a až keď ich perfektne ovládate, prejdite na skúšanie radenia bez spojky.

Frajerina alebo nebezpečná hlúposť?

Hoci mnohí označujú radenie bez spojky za absolútnu blbosť, osobne by som na túto jazdnú techniku až tak kritický nebol. Samozrejme, neodporúča sa ju praktizovať každý deň, pri každej jazde. Pri radení bez spojky sa nadmerne zaťažujú synchróny, celý radiaci mechanizmus a v neposlednom rade aj samotné ozubené kolesá prevodovky. Jedným dychom však treba dodať, že ak viete radenie bez spojky prevádzať skutočne precízne, autu tým škodíte len minimálne. Reálne benefity radenia bez spojky prakticky neexistujú, no pri jeho tréningu sa poriadne zžijete so svojím autom a naučíte sa cenný skill, ktorý rozhodne neovláda každý.

Ak sa rozhodnete radenie bez spojky vyskúšať, odporúčam si najprv trochu odsledovať, ako sa vaše auto správa pri klasickom radení so spojkou. Otestujte si, ako rýchlo klesajú otáčky, naučte sa radiť s medziplynom a až keď cítite, že s vaším autom ste dostatočne zžití, prejdite na skúšanie radenia bez spojky. Držím palce! 😉

Skúšali ste už niekedy radenie bez spojky? Ako to dopadlo? Dajte vedieť v komentároch!

Pozri tiež:

One thought on “Radenie bez spojky – ono sa to naozaj dá!”

Comments are closed.