fbpx

Keď som na nedávnej akcii Tuning nie je zločin zazrel nádhernú Mazdu RX-7 FD, zostal som šokovaný. Ešte viac ma však šokovala skutočnosť, že len minimum okoloidúcich ľudí registrovalo, čo za legendu im to vlastne leží pod nosom. Tak som si povedal, že by som sa jej mal v tomto médiu trochu povenovať…

Hneď na úvod sa priznám, že Mazdu RX-7 FD mám neskutočne rád. V mojom osobnom rebríčku TOP áut všetkých čias by sa zaručene objavila v prvej päťke. Keď sa na ňu pozriete pragmatickými očami, od dokonalosti má celkom ďaleko. No je to ten typ auta, na ktoré sa stačí pozrieť, alebo nedajbože sa v ňom povoziť a na všetky negatíva razom zabudnete, nech sú akokoľvek veľké. Máte zrazu silné nutkanie predať ženu, byt, záhradu alebo obličku, aby ste si jednu mohli hneď v tom momente kúpiť. Je to jednoducho čarovné auto. Poďme však pekne postupne.

Zaujímaví rodičia

Mazda RX-7 FB

Kým sa vrhneme na samotnú RX-7-čku FD, nedá mi nespomenúť jej rodičov. Produkcia Mazdy RX-7 totiž začala už v roku 1978 generáciou FB, často označovanou aj ako SA na základe VIN čísla. Prvá generácia nastolila koncepciu modelu RX-7. Bolo to ľahké (1000 – 1100 kg) a jednoduché športové auto s legendárnym Wanklom za prednou nápravou, ktorý poháňal zadné kolesá cez samosvorný diferenciál. Inými slovami, mokrý sen každého petrolheada. Wankel bol dostupný v dvoch objemových verziách – 1.1 litra s výkonom 102 koní a 1.3 litra s výkonom 137 koní. Prvá generácia sa vyrábala do roku 1985.

Mazda RX-7 FC

Na tomto obrázku už vidíte druhú generáciu Mazdy RX-7 označovanú ako FC, ktorá sa vyrábala od roku 1986 do roku 1992. Generácia FC bola miernym krokom vzad, za vzor si totiž zobrala americký štýl áut, keďže v Amerike zaznamenávala Mazda RX-7 najvyššie predaje. Narástol jej výkon, atmosférické 1.3 litrové Wankle prinášali výkon 147 a 162 koní, preplňované 1.3 litrové Wankle zas výkon 183 alebo až 200 koní. Zároveň však zmohutnela a pribrala na hmotnosti (viac ako 300 kg), stratila tak čo-to zo svojej pôvodnej koncepcie.

Sexi dcérenka

Mazda RX-7 FD
Mazda RX-7 FD

Výsledkom postupného vývoja prvých dvoch generácií je famózna generácia FD, ktorá je bezkonkurenčne najkrajšia a najlepšia z celej RX-7 rodiny. Dokonca, bola aj najdlhšie vyrábaná – až 10 rokov – od 1992 do 2002. Vyrobených bolo 68 589 kusov a ja sa tomu vôbec nečudujem. Stačí sa na ňu pozrieť zvonku. Hranaté krivky predchádzajúcich generácií sa pekne vyhladili, spredu na vás zažmurká vyklápacími svetlometmi a legendárnu zadnú časť spoznáte z filmov Rýchlo a zbesilo. Mimochodom, napriek malej a nízkej karosérii má Mazda RX-7 FD aj 2 zadné sedadlá – síce núdzové, ale má. Vraví sa, že človeku sa najviac páčia tie veci, ktoré sú opticky vyvážené a žiaden rušivý element na nich nepúta zrak. Mazda RX-7 je presne taká – dokonale vyvážená, a to nielen po vzhľadovej stránke…

Technológie z Hirošimy

Mazda RX-7 FD motor

Hirošimu nepreslávil len pád atómovej bomby v roku 1945, ale aj viacero poriadnych rakiet, ktoré vyšli z továrne Mazdy. Napríklad, revolučný Wankel 13B-REW s dvoma rotormi, ktorý sa montoval za prednú nápravu Mazdy RX-7 FD. Revolučný bol vo viacerých ohľadoch. Zachoval si tradičný objem 1.3 litra vo všetkých verziách, na preplňovanie však využíval dve turbá. Jedno turbo je menšie a zaberá do 4500 otáčok, od tejto hranice preberá jeho činnosť druhé, väčšie turbo. Táto kombinácia sa stará o plynulý silný záťah už od nízkych otáčok. Motor 13B-REW bol prvým sériovo vyrábaným rotačným motorom s twin-turbo systémom, ktorý bol exportovaný aj mimo Japonska. Mimochodom, twin-turbo systém bol dosť nespoľahlivý a mnoho majiteľov ho radšej nahrádzalo jedným väčším turbom.

Čím ďalej, tým lepšie

Mazda RX-7 FD
Mazda RX-7 FD zadok

Mazda RX-7 FD sa vrátila ku svojej pôvodnej koncepcii, teda bola opäť zameraná na čo najnižšiu hmotnosť (1282 kg), rozloženie hmotnosti 50:50 a nízko položené ťažisko. Ako inak, výkon bol prenášaný na zadnú nápravu cez 5-stupňovú manuálnu alebo 4-stupňovú automatickú prevodovku. Perfektnému rozloženiu hmotnosti a božským jazdným vlastnostiam prispieva najmä malý a ľahký Wankel. Je to taká čivava – je malý a ľahký, ale zároveň poriadne besný. Počas 10 rokov výroby prišlo viacero sérií Mazdy RX-7, pričom každá nová séria priniesla úpravy na motore a vyšší výkon. Prvá, Séria 6 (1992 – 1995) mala výkon slušných 255 koní, ktorý však Séria 7 (1996 – 1998) povýšila na 265 koní, pričom krútiaci moment zostal pri oboch sériách rovnaký – 294 Nm. Posledná, Séria 8 (1998 – 2002) priniesla upravený twin-turbo systém, výkon až 280 koní a krútiaci moment 314 Newtonmetrov. Na záver produkcie prišla limitovaná verzia Spirit R v troch typoch – A, B, C. Typ A bol vybavený 5-stupňovým manuálom a nemal zadné sedadlá, Typ B a C zadné sedadlá mal, pričom B-čko bolo vybavené manuálom a C-čko automatom. Všetky však mali spoločné dodatočné športové prvky v exteriéri a interiéri, no najmä o niečo nižšiu hmotnosť ako bežné verzie.

Jednoducho, neodolateľná

Mazda RX-7 FD

Mazda RX-7 trpela mnohými problémami. Wankel je známy svojou náročnosťou na údržbu a v pravidelných intervaloch podľa spôsobu používania (približne každých 100 000 kilometrov) musí byť kompletne zrepasovaný a pretesnený. Nehovoriac o nespoľahlivom twin-turbo systéme, ktorý pridával ďalšie problémy, prípadne nie práve najkvalitnejšie poskladanom interiéri, ktorý zvykol vŕzgať. No je to úplne jedno. Tomuto autu to prepáčite ľahšie ako čomukoľvek inému. Stačí si napríklad vypočuť jeho zvuk s charakteristickým nafukovaním a odfukovaním túrb. Och!

V Európe je Mazda RX-7 FD podobne veľkou raritkou ako Kengura červená. Stačí sa len pozrieť na veľké bazárové portály. Určite poznáte legendárne a vzácne Enzo Ferrari. V čase písania tohto článku ich na portáli Mobile.de nájdete na predaj 12. Potom prekliknete na Mazdu RX-7 FD a zistíte, že na predaj ich je 5, pričom všetky sú s pravostranným riadením a dve z nich sú úplné vraky. Dopekla! Najschodnejšou cestou je tak doviezť si ju z Ameriky, kde je výber väčší a dostupné sú zatiaľ za celkom rozumnú cenu. Po všetkých týchto znalostiach sa v spomienkach vraciam späť na Tuning nie je zločin a zamýšľam sa, ako je to možné, že tak veľa ľudí toto auto nepozná… A keď sme už pri tom tuningu, existuje viacero veľmi chrumkavých úprav „Erixsedmičiek“, ktoré stoja za to. Aj v sériovej podobe je však Mazda RX-7 FD tak dokonalá, že na nej jednoducho nie je čo meniť. Ale to som už asi párkrát spomínal, že? No nič, idem snívať ďalej…

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Evo, Jalopnik, Motor Trend, Wikipedia, Wallpaperplay