KIA si dala na aktuálnej generácii Ceedu skutočne záležať. Priniesla pekný a technológiami nabitý hatchback, následne praktické kombi a super-sexi verziu Proceed. Kii to však stále nestačilo a splodila ešte štvrtého súrodenca do rodiny Ceed – model XCeed.
Písmeno X je už od nepamäti symbolom niečoho výnimočného. Napríklad, také röntgenové žiarenie, ktoré je jedným z najzásadnejších objavov ľudstva, sa do angličtiny prekladá ako X-ray. Prelomový smartfón od Applu nesie označenie Iphone X. Alebo zostaňme v automobilovom priemysle a pozrime sa na Mazdu 3 s novým revolučným benzínovým motorom, ktorý dokáže fungovať ako naftový. Označenie? Skyactiv-X. A takto by sme mohli pokračovať donekonečna. Výnimočnosť písmenka X si pravdepodobne uvedomila aj KIA a použila ho na označenie najnovšej variácie modelu Ceed. Ako toto písmenko pretvorilo klasický Ceed a aké novinky XCeed prináša?
SUV CUV
Už na prvý pohľad je jasné, že XCeed nie je žiadne SUV-čko. No nie je to ani obyčajný hatchback. Je to proste štýlový crossover. KIA dala tejto kategórii svojský názov – CUV, teda crossover utility vehicle. kategória áut CUV prináša vyšší posed a vyššiu svetlú výšku, teda hlavné výhody SUV-čiek, no zároveň tieto autá nie sú zbytočne prerastené a nemotorné. Inými slovami, ideál moderného zákazníka. Nechcem tu teraz písať zdĺhavé litánie o dizajne XCeedu, treba však uznať, že sa jedná o poriadnu štýlovku. Dynamicky strihnutá karoséria, pekný, pozvoľne klesajúci zadok, 2 (bohužiaľ, fejkové) koncovky výfukov a do toho nenásilné oplastovanie, ktoré dáva najavo, že sa jedná o crossover. Vyzerá to skvele, až by ste si aj mysleli, že toto je úplne samostatný model, nie len odnož Ceedu. V reči čísel vyzerá XCeed nejako takto – rázvor má identický s bežným Ceedom (2650 mm), akurát predný previs je dlhší o 25 milimetrov a zadný až o 60 milimetrov. Svetlá výška je na úrovni 174 mm v prípade 16-palcových kolies a 184 mm v prípade 18-palcových. Voči Ceedu narástol aj batožinový priestor, až o 31 litrov, na nových 426 litrov. Na záver ešte jeden zaujímavý číselný údaj – XCeed prináša až o 42 mm vyšší posed voči klasickému Ceedu. Nuž, crossover sa nezaprie…
Interesantný výber
KIA model XCeed vybavila veľmi zaujímavými motorizáciami. Hneď na úvod dávam na vedomie, že napriek crossoverovej koncepcii bude XCeed dostupný iba s pohonom prednej nápravy, štvorkolka sa teda nekoná. Koniec-koncov, s takto pekným a štýlovým autám asi nikto nepôjde do takých podmienok, v ktorých by sa XCeed bez štvorkolky nezaobišiel. Vráťme sa však k ponuke motorov. Tá začína 1.0 litrovým T-GDi benzínovým trojvalcom s výkonom 120 koní a krútiacim momentom 172 Nm. Prostrednou variantou je 1.4 litrový T-GDi benzínový štvorvalec s výkonom 140 koní a slušným krútiacim momentom na úrovni 242 Nm. Najväčšou šupou je benzínový motor 1.6 T-GDi s 204 koňmi a 265 Newtonmetrami, ktorý je dobre známy zo super-sexi Proceedu GT. Nezabudlo sa ani na naftové motory, v ponuke bude 1.6 litrový Smartstream motor v dvoch výkonových verziách – 115 a 136 koní. Všetky motory môžu byť spárované so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou, teda okrem základného litrového benzínu, ten môže byť vybavený iba manuálom. K tejto základnej palete motorov pribudne neskôr aj hybrid a plug-in hybrid.
Nečakaná podvozková technológia
Okrem zmenenej svetlej výšky dostal podvozok XCeedu aj nové naladenie. V porovnaní s Ceedom má mäkšie pružiny, predné o 7% a zadné o 4%. Najväčším prekvapením sú však samotné tlmiče – tie sú totiž vybavené hydraulickými dorazmi! Teda technológiou, ktorú využíva Citroën vo svojom super-komfortnom modeli C5 Aircross. Klobúk dole KIA, toto sme rozhodne nečakali. Podvozok by tak mal byť voči klasickému Ceedu komfortnejší, tichší a plavnejší. Cieľom konštruktérov však bolo, aby si XCeed zároveň zachoval aj slušné jazdné vlastnosti. Tie sú vďaka nižšiemu ťažisku a menšej hmotnosti lepšie ako pri klasických SUV-čkach. KIA upravila aj riadiacu jednotku riadenia, aby bola odozva riadenia čo najlepšia v každej jazdnej situácii. Systém Drive Mode Select umožňuje vodičovi nastaviť si tuhosť riadenia a odozvu plynového pedálu, prípadne reakcie automatickej prevodovky. Môžeme tak očakávať, že XCeed bude veľmi vyváženým a všestranným autom.
Výbava od podvozku po strechu
Ako to už pri moderných autách býva, komfortnú výbavu a asistenčné systémy XCeedu by som mohol vymenúvať donekonečna. XCeed však prináša aj zaujímavé prvenstvo v rámci KIE – vybavený totiž môže byť novým 12.3-palcovým displejom prístrojového panelu so širokou funkcionalitou. Samozrejmosťou je dotykový displej multimediálneho systému s 8.0 palcovou alebo 10.25 palcovou obrazovkou. Novinkou XCeedu je UVO Connect systém, ktorým bude XCeed vybavený ako jeden z prvých modelov v Európe. Systém UVO Connect obsahuje vlastnú eSIM kartu, prostredníctvom ktorej prijíma aktuálne údaje o trase a mnohé ďalšie informácie. Naviac umožňuje prepojiť a ovládať niektoré funkcie auta cez smartfón. Z možnej výbavy spomeniem JBL audio systém, vyhrievaný volant, vyhrievané a ventilované predné sedadlá plus vyhrievané zadné sedadlá, udržiavanie v jazdných pruhoch, automatické prepínanie diaľkových svetiel, inteligentný parkovací asistent… A vymenúvať by som mohol ďalej. 😀
Way to go
KIA XCeed sa začne predávať niekedy v treťom kvartáli tohto roka, záujemcov poteší štandardnou 7-ročnou zárukou (alebo 150 000 kilometrov). Vyrábať sa bude u nás, v žilinskom závode KIA. Už teraz si dovolím tvrdiť, že o ňu bude veľký záujem. Prináša originálny a štýlový dizajn, slušnú praktickosť a čo je hlavné, je to crossover, teda kategória áut, ktorá ide „na dračku“. Bol by som rád, keby takýchto štýlových crossoverov bolo ešte viac a začali by pomaly nahrádzať zbytočne veľké SUV-čka. Takýmto smerom by sme sa mali uberať – zákazníkov zaslepených SUV-čkami by sme mali preorientovať na crossovery a v mestách bude razom viac miesta… Každopádne, už teraz sa teším, keď nový XCeed uvidím na našich cestách ako produkčný model, nie ako zahalený prototyp, ktorý som v posledných mesiacoch párkrát v okolí Žiliny stretol.
Pozri tiež:
Zdroj a obrázky – KIA, Carbuyer