Filter pevných častíc aj pre benzínové motory? To sa už automobilky naozaj zbláznili? Asi takto nejako vyzerali prvé reakcie motoristickej verejnosti na vyjadrenia automobiliek o tom, že po novom budú už aj mnohé benzínové motory osadzované filtrom pevných častíc. Sú však obavy naozaj oprávnené?
Filter pevných častíc pri naftových motoroch, najčastejšie známy pod skratkami DPF alebo FAP, je zdrojom veľkých vrások na čele majiteľov moderných naftových áut. Jeho upchávanie sa pri častých jazdách v meste, následné časté regenerácie a krátka životnosť pri nevhodnom používaní auta. To by nebol až taký problém, keby sa ceny za čistenie a výmenu DPF filtra nepohybovali v stovkách až tisíckach eur. Vďaka DPF filtrom sú naftové motory oveľa náchylnejšie na správne zaobchádzanie a drahšie na údržbu a servis. Mnohých ľudí táto skutočnosť odradila od kúpy nového auta s naftovým motorom a rozhodli sa radšej pre benzín. Vyhlásenia automobiliek, že filtre pevných častíc začnú montovať aj do benzínových motorov, tak spôsobili značné rozčarovanie. To si už v dnešnej dobe naozaj nemôžeme kúpiť spoľahlivé auto bez zbytočných „kazítok“? Na uvedenie do témy – filtre pevných častíc pri benzínových motoroch sa neoznačujú ako DPF, keďže táto skratka vznikla zo spojenia Diesel Particulate Filter, ale skratkami OPF ( Ottopartikelfilter), prípadne GPF (Gasoline Particulate Filter).
Prečo je potrebný aj pre benzínové motory?
To, že naftové motory produkujú viac pevných častíc ako benzínové, je starý fakt. Prečo tak zrazu, z čista-jasna, začali automobilky montovať filtre pevných častíc aj do benzínových motorov? Dôvodom sú nové emisné normy Euro 6c a 6d s novou metodikou merania WLTP, ktoré začali reálne platiť začiatkom roka 2018. Kým pre naftové motory platí už od roku 2011 limit na množstvo vypustených častíc na prejdený kilometer, ktorý bol stanovený na 6×1011 častíc, pre benzínové motory táto norma začala platiť až s príchodom nových emisných noriem. Práve preto sa objavili filtre pevných častíc pri benzínových motoroch až teraz. Zavádzať ich do svojich modelov už začali značky ako Škoda, Audi, Mercedes-Benz, BMW a mnohé ďalšie, ostatné sa k nim pravdepodobne čoskoro pridajú.
Ako funguje?
Princíp fungovania OPF/GPF filtra je v zásade veľmi podobný DPF filtru. Filter pevných častíc je pri benzínových motoroch umiestnený taktiež vo výfukovom potrubí, jedná sa o keramickú vložku s drobnými kanálikmi, v ktorých sa zachytávajú pevné častice. Svojou konštrukciu je tak prakticky rovnaký, ako DPF filter, akurát pri benzínových motoroch je väčšinou menší. Jeho úlohou je, rovnako ako pri DPF, zachytávať pevné častice pri jazde v meste. Zásadný rozdiel, ktorý má filter pevných častíc pre benzínové motory, je však spôsob jeho regenerácie.
Vyššia teplota = menej problémov
Benzínové motory pracujú s nižšou efektivitou ako tie naftové, keďže pri svojej činnosti produkujú väčšie tepelné straty. Vo všeobecnosti sa tak zohrievajú viac ako naftové. To, čo sa môže zdať na prvý pohľad ako nevýhoda, je zásadná výhoda pri OPF/GPF filtri. Regenerácia filtra pevných častíc, teda vypálenie nahromadených pevných častíc, prebieha pri vyššej teplote. Preto pri naftových motoroch, ktoré majú teplotu výfukových plynov nižšiu ako benzínové motory, sa regenerácia DPF filtra vykonáva pri rýchlejšej jazde, auto dokonca niekedy zapne určité spotrebiče a začne vstrekovať viac nafty, aby umelo navýšilo teplotu výfukových plynov. Keďže pri benzínových motoroch je teplota výfukových plynov vyššia už prirodzene, regenerácia OPF/GPF filtra prebieha priebežne, aj pri bežnej jazde, bez toho, aby si to vodič vôbec uvedomoval. A v tomto spočíva zásadný rozdiel. Keďže filter pevných častíc sa pri benzínových motoroch regeneruje sám pri bežnom jazdení, je veľmi minimálna šanca na to, aby sa upchal a bola potrebná jeho umelá regenerácia. Na to, aby ste OPF/GPF filter upchali, by ste museli pravidelne jazdiť mimoriadne krátke trasy, ideálne v chladnom počasí.
Opačný princíp regenerácie
Ako som spomínal, filter pevných častíc pri benzínových motoroch sa vypaľuje prakticky neustále pri normálnom jazdení, umelá regenerácia ako pri DPF filtroch je tak potrebná iba veľmi výnimočne. Keď však už k nej dôjde, prebieha presne opačne, ako pri naftovom motore. Benzín paradoxne ochladzuje spaľovací priestor motora, na to, aby sa zvýšila teplota výfukových plynov, tak motor pri umelej regenerácií začne vstrekovať menej paliva.
Žiadny strach!
Koniec-koncov tak filter pevných častíc pre benzínové motory nebude spôsobovať také problémy, ako DPF. Samozrejme, tiež bude mať nejakú životnosť, po ktorej skončení ho bude treba vymeniť a výmena lacná pravdepodobne nebude. Životnosť by však mala byť niekoľkonásobne vyššia ako v prípade DPF. Aká bude realita ukáže až čas, sám som na to zvedavý. Pri bežnom jazdení sa však s ním nemusíte tak „krotiť“, ako pri naftovom motore. Nemusíte si dávať toľko pozor na jazdenie v meste, nebudete si musieť robiť zbytočné výlety mimo mesta, len aby ste filter prečistili. Ja osobne stále nie som jeho fanúšikom a najradšej by som bol, keby benzínové motory dokázali plniť prísne normy aj bez neho. Keď ho tu už ale máme, je aspoň dobré vedieť, že to nie je až taká hrôza. Čo si o ňom myslíte vy? 😉
Sleduješ už YouTube Dominiccars? 😉
ODOBERAŤ VIDEÁ NA YOUTUBE
[…] Filter pevných častíc pre benzínové motory – máme sa ho báť? […]
[…] potrubia, katalyzátory, ktoré ledva prepustia nejaký ten plyn von a v neposlednom rade filtre pevných častíc, po novom aj v benzínových motoroch. Takéto autá z výfuku nevydajú ani hláska a sú […]
[…] Preto ma veľmi teší, že Volkswagen je T-Rocu Cabriolet ochotný namontovať pod kapotu len benzínové motory. Buď 1.0 litrový trojvalec s výkonom 115 koní, alebo 1.5 litrový štvorvalec so 150 koňmi. […]