fbpx

Titulok tohto článku som nevymyslel ja, požičal som si ho z textu reklamy, ktorá donedávna bola, ešte možno stále je, pri českých diaľniciach. Podstata veci je však jasná – aquaplaning je pre mnohých vodičov neznámym pojmom, pritom je však mimoriadne nebezpečný!

Každý správny vodič vie, že pri jazde na mokrom povrchu by mal svoju jazdu prispôsobiť tomu, že cesta je šmykľavá a v zákrute ho môže poslať na menší výlet do lesa. Nie každý vodič však už vie, že riziko pri mokrej ceste nehrozí len v zákrutách a pri prudkom brzdení, ale aj pri obyčajnej jazde v priamom smere na diaľnici, respektíve vo vyšších rýchlostiach. Práve tu sa stretnete s pojmom aquaplaning. V jednoduchosti môžem aquaplaning popísať takto nejako – vonku prší, je mokro a vy si idete pekne po diaľnici, predpisových 130 kilometrov za hodinu. Nerobíte blbosti, idete rovno a predbiehate iné auto. Zrazu však, z ničoho nič, cítite, že vaše auto je v šmyku, kolesá stratili kontakt s vozovkou. Pri obyčajnej jazde na rovnej ceste! Scenár ako z hororu, pre lepšiu predstavu prikladám krátke video.

Kedy a ako vzniká aquaplaning?

Ako som už načrtol, aquaplaning vzniká pri jazde na mokrej vozovke. Od toho je odvodený aj samotný názov. Nevzniká však pri hocijakej rýchlosti a na hocijakej mokrej ceste. Aquaplaning vzniká v situácii, kedy dezén pneumatiky už nestíha odvádzať vodu. Teda, vzniká zväčša pri vyšších rýchlostiach, čím je rýchlosť vyššia, tým viac vody musí pneumatika za sekundu odviesť. Dôležitou premennou je aj množstvo vody na ceste, ak je cesta dokonale rovná a je na nej iba malá vrstva vody, riziko aquaplaningu je nižšie. Naopak, ak sú v ceste vyjazdené koľaje (čo je, ak by ste náhodou nevedeli, na Slovensku celkom bežné… 🙂 ), riziko aquaplaningu sa zvyšuje, keďže v týchto koľajach sú doslova mláky vody, ktoré pri vysokej rýchlosti pneumatika jednoducho nedokáže odviesť.

Situácia je pekne znázornená na tomto obrázku. Pneumatika nestíha odvádzať vodu, pred sebou tak začne vytvárať vlnu, ktorá sa zväčšuje, až na ňu pneumatika nakoniec vyjde, stratí tak kontakt s cestou a máte pomerne veľký prúser…

aquaplaning
zdroj – Uniroyal

Ako znížiť riziko aquaplaningu?

  1. Hĺbka a štruktúra dezénu. Minimálna zákonom akceptovaná hĺbka dezénu v tomto prípade nestačí, čím je dezén hlbší, tým lepšie pneumatika odvádza vodu a tým je riziko aquaplaningu nižšie. Hĺbka dezénu by mala byť ideálne 4 milimetre, áno, aj na letných pneumatikách. A čo štruktúra? Tá tiež zásadným spôsobom ovplyvňuje schopnosť pneumatiky odvádzať vodu, oplatí sa tak kupovať kvalitné pneumatiky, ktoré v testoch dosahujú čo najlepšie výsledky.
  2. Šírka pneumatiky. Tá taktiež ovplyvňuje schopnosť pneumatiky odvádzať vodu, čím je šírka väčšia, tým viac vody musí pneumatika odvádzať a tým je aj riziko aquaplaningu vyššie. Na druhej strane, širšie pneumatiky zas prinášajú iné výhody voči úzkym, koniec-koncov sa tak viac zamerajte na hĺbku dezénu a kvalitu pneumatiky, ako jej šírku.
  3. Správne nahustenie pneumatík. Áno, zase pneumatiky. Môžete mať tie najkvalitnejšie pneumatiky na svete a hĺbku dezénu hoc aj 10 milimetrov, ak však nie sú správne nahustené, nikdy nebudú mať vlastnosti, aké mať majú. A to je veľké riziko nielen pri jazde na mokrej ceste, ale prakticky pri akomkoľvek jazdení.
  4. Hmotnosť auta. Tu platí jednoduchá fyzika – čím je auto ľahšie, tým je náchylnejšie na to, že na vode začne pri vysokej rýchlosti jednoducho plávať. A verte mi, takáto loďka sa veru ľahko nekormidluje 😀 .
  5. Rýchlosť. Čím je vyššia, tým musí pneumatika za sekundu odviesť viac vody. Riešenie? Ak vidíte, že na ceste sú vyjazdené koľaje, v ktorých je voda, prípadne je aj na rovnej ceste súvislá vrstva vody, radšej spomaľte.

Silná viera vo všetky božstvá

aquaplaning

Keď vás už vaše auto obdarí tým „úžasným“ zážitkom, ktorým aquaplaning rozhodne je, ste pravdu povediac pekne v… Keli. Šmyk na všetky štyri kolesá pri rýchlosti viac ako 100 kilometrov za hodinu, ešte k tomu na diaľnici s inými autami, to už nie je žiadna sranda a robiť by čo mali aj skúsení profesionálni drifteri. Bežnému šoférovi tak vo väčšine prípadov neostáva nič iné, ako silná viera vo všetkých známych aj menej známych bohov sveta. Alebo nie? Samozrejme, s trochou šikovnosti a šťastia vie aquaplaning „ustáť“ každý. Stačí rýchla reakcia rúk a spomalenie opatrným pustením plynu, aby ste nevyvolali ešte silnejší pretáčavý šmyk. S trochou šťastia dopadnete ako šofér Audiny z videa na začiatku článku a môžete pokračovať ďalej v jazde 🙂 . Jednoduchá rada na záver, ktorá je skvelou prevenciou nielen pred aquaplaningom, znie – jazdite opatrne a s rozumom, na aute v dobrom technickom stave s kvalitnými pneumatikami.

Pozri tiež