fbpx

V súčasnosti sú na nové automobily kladené čo raz prísnejšie požiadavky nie len na znižovanie emisií, ale aj na mieru bezpečnosti. Práve bezpečnosť samotného auta by však mala byť dôležitá aj pre budúceho majiteľa a mal by ju pri svojom výbere zohľadniť. V tomto článku sme sa preto zamerali na 7 najhorších áut z crash testov za posledné roky, ktorým bude lepšie sa radšej vyhnúť.

O nárazové testy áut sa stará nezávislá medzinárodná organizácia Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), ktorá automobilkám vydáva hodnotenie bezpečnosti ich vozidla. Do úvahy sa berú aspekty, akými je bezpečnosť vodiča, spolujazdca či detí na zadných sedadlách. Ohľad sa berie aj na ochranu chodcov a cyklistov pri strete s autom či na bezpečnostné systémy vozidla. Dokopy ja tak možné získať celkom päť hviezdičiek. Metodika hodnotenia sa však v priebehu rokov neustále menila a v súčasnosti sa bude so sprísňovaním pokračovať aj naďalej. Od roku 2016 sa napr. nehodnotí ESP, pretože je povinnou výbavou každého nového vozidla. Významnú úlohu vo výsledku hrá napr. asistent jazdy v pruhoch či systém núdzového brzdenia. Treba si uvedomiť, že áut na cestách neustále pribúda a dokážu jazdiť stále rýchlejšie. Ide tak o klasický fyzikálny príklad, keď zvyšujúci počet častíc (áut) a ich rastúca rýchlosť zvyšuje pravdepodobnosť stretu (nárazu). Práve preto je správne poukázať na automobily, pri ktorých vývoji sa v tejto oblasti šetrilo a možno ich teda zaradiť k nie úplne bezpečným. Vybrané vozidlá boli testované v štandardnej výbave, ktorú dostane pri ich kúpe každý zákazník.

Renault Trafic 2012

Našim najstarším vybraným je práve Renault Trafic z roku 2012. Aj napriek slušnej ochrane cestujúcich na zadných sedadlách pohorel na bezpečnosti chodcov a cyklistov. Najhoršie obstál práve v bezpečnostných systémoch a tak celkovo vybojoval len dve hviezdičky.

Lancia Ypsilon 2015

Malý Ypsilon z roku 2015 od dnes už takmer zabudnutej značky Lancia tiež nezožal úspech v Euro NCAP. Bezpečnosť cestujúcich vzadu bola síce dobrá, no podobne ako Trafic pohorel na slabej vybavenosti bezpečnostnými systémami, preto si z testu odniesol tiež iba dve hviezdičky.

Ford Mustang 2017

Ani športové autá nemusia vždy obstáť na výbornú a dôkazom toho je Ford Mustang z roku 2017. Cestujúci vpredu sa síce o svoj život báť až tak nemusia, no pasažieri vzadu budú mať iný názor. Nijak neoslnila ani základná ponuka bezpečnostných systémov a preto si inak obľúbený Mustang odniesol z testu len dve hviezdičky.

Fiat Punto 2017

Fiat Punto z roku 2017 si naozaj neviedol v teste dobre. Okrem toho, že nedisponoval žiadnymi bezpečnostnými systémami, bola ochrana cestujúcich vpredu i vzadu na nedostatočnej úrovni. Práve preto nezískalo Punto ani jednu jedinú hviezdičku.

Fiat 500 2017

Ďalším menej úspešným v bezpečnosti je chutnučký a obľúbený Fiat 500 z roku 2017, no ten je v našom výbere 7 najhorších áut z crash testov paradoxne najbezpečnejší. Jeho crash test bol síce ohodnotený tromi hviezdičkami, no stále ide o menej bezpečné vozidlo.

Fiat Panda 2018

Mohlo by sa zdať, že sme si na Fiat akosi zasadli, no nie je tomu tak. Fiat Panda z roku 2018 sa celkovo zaradil medzi najnebezpečnejšie autá súčasnosti a nazvať ho rakvou na štyroch kolesách by nebolo už až tak prehnané. Za len 16% výsledok ochrany zadných cestujúcich a slabú vybavenosť bezpečnostnými systémami nedostal ani jednu hviezdičku. Spolu s Puntom sa tak zaraďuje na absolútny chvost 7 najhorších áut z crasch testov za posledné roky.

Jeep Wrangler 2018

Azda by sa zadalo, že mastodontné terénne auto bude tiež veľmi bezpečnou alternatívou, nemusí tomu tak však byť vždy. Dôkazom toho je aj Jeep Wrangler z roku 2018, ktorý v nárazovom teste Euro NCAP získal len jednu hviezdičku.

Tak ako? Prekvapil vás výber 7 najhorších áut z crash testov za posledné roky? Nezabúdajte však, že dôležitým faktorom bezpečnosti vo vozidle sú aj samotné zmysly a schopnosti vodiča.

Zdroje a obrázky: Euro NCAP