fbpx
emisné normy, meranie emisií

To, že emisné normy sa neustále sprísňujú, je starý známy fakt. S príchodom každej novej emisnej normy museli automobilky pristúpiť k mnohým, veľakrát nie veľmi populárnym, opatreniam. Nové emisné normy Euro 6d a Euro 6d-Temp sú ale špeciálne tvrdým orieškom. Prečo?

Určite ste zachytili, že od septembra 2017 platia nové emisné normy Euro 6c. Dôvodom vzniku normy Euro 6c bolo zavedenie nového postupu merania emisií WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Ten nahradil starý spôsob merania emisií NEDC, ktorý bol až príliš laboratórny a reálne emisie a spotreba automobilu sa v reálnej premávke často líšili od hodnôt, ktoré uvádzal. Zmenu sme si prakticky vyžiadali my sami, sťažnosti na to, že meranie podľa NEDC je nepresné a nereálne, si všimli aj ľudia z EÚ a rozhodli, že musí prísť zmena. A tá veru prišla v podobne merania WLTP, pri ktorom sú automobily testované v oveľa reálnejších podmienkach. Meranie emisií WLTP je tak základným poznávacím znakom normy Euro 6c. Niekto si ale povedal, že to stále nie je dostatočné a dá sa to ešte vylepšiť, a tak, pomaly ale isto, nastupuje vylepšená verzia normy Euro 6c – Euro 6d.

Euro 6d verzus 6d-Temp – aký je medzi nimi rozdiel?

Volvo, meranie emisií podľa normy WLTP
zdroj – Which

Spoločným znakom oboch d-čkových noriem je nový cyklus RDE (Real Driving Emissions), ktorý je akýmsi doplnkom ku cyklu WLTP. Ten ešte nebol súčasťou normy Euro 6c, ale 6d ho už povinne má. Limity NOx zostávajú rovnaké, pre benzínové motory je to pri norme WLTP 60 mg/km, pre naftové 80 mg/km. Norma RDE je na začiatok o niečo voľnejšia, pre benzínové motory nastavuje limit NOx na 126 mg/km, pre naftové 168 mg/km. Dosť čísel, pozrime sa na to, ako to reálne bude fungovať. Najprv bude zavedená norma Euro 6d-Temp, ktorá bude akousi „demo“ verziou plnohodnotnej normy Euro 6d. Táto dočasná norma bude platiť pre všetky nové automobily od septembra 2018 do konca roka 2019, začiatkom roka 2020 tak nastupuje plnohodnotné Euro 6d. Rozdiel medzi týmito dvoma normami je síce len jeden, ale veľmi podstatný – v prípade normy 6d-Temp môžu byť hodnoty namerané v cykle RDE o 110% vyššie, ako hodnoty zistené meraním WLTP. Norma Euro 6d bude pripúšťať len o 50% vyššie hodnoty v RDE ako v meraní WLTP.

Bude to zabijak

Už splnenie dočasnej normy Euro 6d-Temp bude pre mnohé automobilky problémové. Nedávno sa ku mne dostala informácia, že BMW plánuje pozastaviť predaj modelov X1, X2 a 7 s pohonom XDrive, aby dokázali splniť nové normy. Prednedávnom zas skutočnosť, že výroba modelu M3 bola ukončená a koncom tohto roka sa v Európe skončí aj predaj modelu 760Li, teda dvanásťvalcovej Sedmy, ktorá očarila celý svet. Otázka teda znie – keď má tak veľká automobilka ako BMW takéto problémy s novými normami, ako sa s nimi popasujú ostatné automobilky? Isté je, že opatrenia, ktoré automobilky prevedú, sa nám páčiť zrejme veľmi nebudú. Až potom si asi uvedomíme, že aj keď norma NEDC bola nereálna, aspoň umožňovala automobilkám udržovať pri živote modely, ktoré budú musieť teraz kvôli novým normám, chtiac-nechtiac, pochovať.

zdroj – Autozeitung

3 thoughts on “Emisné normy Euro 6d a 6d-Temp – vymrú kvôli nim dobré autá?”

Comments are closed.