Volkswagen počas svojej existencie predstavil mnoho legendárnych áut, medzi ktoré nepochybne patrí Golf R32 4. generácie. Vedzte, že do zoznamu najlegendárnejších Volkswagenov ho nezaraďujem len tak, mám na to niekoľko pádnych dôvodov…
Keď Volkswagen v roku 2002 predstavil Volkswagen Golf GTI 4. generácie pri 25. výročí uvedenia prvého Golfu GTI, motoristický svet zostal šokovaný. Bohužiaľ, negatívne. Kým dovtedajšie GTI-čka mali svoj vlastný šarm a charakter, Golf GTI štvrtej generácie nemal nič. Nevyzeral ako GTI, nejazdil ako GTI a bol tak trochu hanbou tejto slávnej skratky. Po rokoch sa väčšina motoristov zhodne na tom, že to bolo najhoršie GTI-čko všetkých čias. Len si skúste do Googlu hodiť „Volkswagen Golf GTI mk4“ a pozrite si jeho fotky či testy… Práve po predstavení nepopulárneho GTI-čka nastal zlom. Aj chlapi vo VW zrejme veľmi dobre vedeli, že toto GTI-čko proste nevyšlo. Svoju chybu tak veľmi rýchlo napravili a hneď o rok predstavili Golf R32. Aj toto auto rozvírilo vody motoristického sveta. Tentokrát však v pozitívnom slova zmysle…
Chrumkavé tvary
Keď si vezmete do parády už aj tak štýlový Golf mk4, dáte na neho pekne bacuľatý športový predný nárazník, športový zadný nárazník s otvormi na 2 koncovky výfukov, znížené športové prahy a obujete ho na 18-palcové kolesá, výsledok jednoducho nemôže byť zlý. A ani nie je, legendárne tvary Golfu R32 mk4 spoznáte už z veľkej diaľky a ja osobne na nich neviem nájsť jedinú vec, ktorú by som zmenil. Naviac, nejednému mladému (alebo aj starému) chalanovi visí plagát s R32-kou nad posteľou, to už hovorí samo za seba. Po dizajnovej stránke robí svoje aj športový podvozok, ktorý je znížený o 20 milimetrov. Mimochodom, Golf R32 mk4 bol k dispozícii s troj, ale aj päť-dverovou karosériou.
VR robí „vrrrrm“
Volkswagen Golf R32 mk4 je legendárny nielen svojimi tvarmi, ale najmä pohonom. Trochu detinský podnadpis totiž odkazuje na 3.2 litrový VR6 motor, ktorý trónil pod jeho kapotou. Motor VR6 je špecifický tým, že na rozdiel od bežných V6 motorov má netradičné usporiadanie valcov a piesty zovierajú uhol 15 stupňov. Oba rady valcov tak prikrýva jedna hlava, čím sa šetrí priestor a hmotnosť. S vývojom motorov VR6 Volkswagen začal ešte dávno pred Golfom mk4, spočiatku 2.8 litrovým VR6, neskôr 2.9 litrovým VR6. Tento motor bol pre potreby vyššieho výkonu prevŕtaný na 3.2 litra. Mal 24 ventilov a v prípade Golfu R32 mk4 dosahoval výkon 237 koní a krútiaci moment 320 Nm. Z 0-100 vďaka nemu Golf mk4 zrýchlil za 6.6 sekundy s manuálnou a 6.4 sekundy s automatickou prevodovkou. Na to, že motor nebol prepĺňaný a mk-štvorka vážila niečo cez 1500 kilogramov, je to skvelá hodnota.
DSG pokus: Úspešný
Golf R32 mk4 bol vôbec prvým autom, ktoré bolo vybavené novo-vyvinutou DSG prevodovkou. Od Volkswagenu to bol celkom odvážny krok, testovať jej použitie práve v tomto modeli. No pokus vyšiel a 6-stupňová DSG prevodovka si svoju úlohu plnila skvele. Auto vďaka nej zrýchlilo z 0-100 o 2 desatiny sekundy skôr ako s manuálom. To hovorí za všetko. Dokonca aj ľudia, ktorí Golf R32 mk4 s DSG prevodovkou testovali dnes, tvrdia, že jej chod, naladenie a rýchlosť radenia sú aj v porovnaní s modernými automatickými prevodovkami fakt dobré. Áno, mala nejaké chybičky, najmä z hľadiska spoľahlivosti, no na to, že to bola vôbec prvá generácia DSG prevodoviek, bola veľmi fajn. K prevodovkám už len dodám, že Golf R32 mk4 ste mohli dostať aj s 6-stupňovým manuálom. O efektívny prenos hnacej sily na kolesá sa stará starý známy pohon všetkých štyroch kolies 4MOTION, založený na medzinápravovej spojke Haldex.
Legendárne vozeníčko?
Upravený podvozok Golfu R32 mk4 zdieľal veľa komponentov s obdobným Audi TT. Prednú nápravu tvorilo jednoduché zavesenie McPherson, o solídne jazdné vlastnosti sa starala viacprvková zadná náprava, pričom obe nápravy boli vybavené tuhými priečnymi stabilizátormi. Posilňovač riadenia bol nastavený tuho, VR6 motor mal okamžitú reakciu na plyn a ako celok auto fungovalo tak, ako sa na označenie R32 patrí. Keď si to tak vezmeme, Golf R32 mk4 bol vlastne vôbec prvým R-kovým Golfom, práve on tak stanovil cestu ďalším generáciám. Hmotnosť síce robí svoje a v niektorých pasážach môže pôsobiť trochu ťažkopádne, no každý, kto si R32-ku vyskúšal, z nej zostal milo potešený. Nadšeniu z jazdy prispieva aj krásny zvuk VR6 motora, ktorý nie je zbytočne tlmený a svojimi basmi naplní nielen kabínu, ale aj veľmi široké okolie. Po nastúpení do auta si navyše sadnete do krásnych športových sedadiel, ktoré dobrý pocit z auta len umocnia. Mimochodom, interiér je až na pár detailov zhodný s interiérom bežného Golfu mk4, nabitý je však vysokou výbavou, ktorá zahŕňa napríklad aj automatickú klimatizáciu…
Náplasť na dnešný svet
Áno, moderné hothatche majú voči Golfu R32 mk4 takmer dvojnásobný výkon, dvakrát tak tlačia do sedadiel, majú milión asistenčných systémov, dotykové obrazovky a z 0-100 zrýchlia skôr, ako stihnete trikrát vysloviť slovo „hothatch“. No je to naozaj to, čo chceme? Sterilné fúkané motory mikroskopických rozmerov, raketovo-rýchle automaty, dotykové obrazovky, umelé zvuky, a to všetko zabalené do označenia hothatch? Áno, uznávam rýchly vývoj automobilového priemyslu a nepochybujem o tom, že moderné hothatche sú skvelé. No ak sa vám raz stane, že vás tento hyper-super-techno svet hothatchov omrzí, tou pravou náplasťou môže byť práve Golf R32 mk4. Je analógový, je nefalšovaný, je priamy, je legendárny. A Volkswagen na neho môže byť právom hrdý…
Pozri tiež:
Zdroj a obrázky – EVO, Carmagazine, Wikipedia, Youtube