fbpx

Ak Dominiccars sledujete pravidelne, určite viete, že nedávno som sa zúčastnil pražskej akcie Legendy Automobilová Slavnost. Jedným z jej najväčších hitov bola práve replika Mercedesu 300 SEL 6.8 AMG s príznačnou prezývkou – „Červená sviňa“. Toto auto zaujme nielen svojou netradičnou prezývkou, ale aj pestrou históriou…

Celý príbeh „Červenej svine“ začína dvoma mužmi – Hans-Wernerom Aufrechtom a Erhardom Melcherom. Boli to dvaja obyčajní Nemci, ktorí spočiatku pracovali pre Mercedes, po niekoľkých rokoch sa však rozhodli začať svoj vlastný biznis. Keďže boli veľkými petrolheadmi a mali bohaté skúsenosti s vývojom áut, ako predmet svojho podnikania si zvolili práve športové úpravy áut. Názov firmy AMG (Aufrecht Melcher Großaspach) vznikol ako skratka z priezvisk a rodného mesta jedného zo zakladateľov. Biznis rozbehli pekne z ostra – jedného dňa sa im ozval lekár, ktorý predával svoj nabúraný Mercedes 300 SEL generácie W109. Napriek tomu, že sa jednalo o pomerne veľké a nemotorné auto, páni Aufrecht a Melcher v ňom videli potenciál a kúpili ho. To ešte nevedeli, aký zásadný životný krok spravili…

Žiadne peniaze? Žiadny problém!

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG Červená Sviňa
Mercedes 300 SEL 6.8 AMG Červená Sviňa zadok

V AMG sa pustili do úprav svojho výhodne zakúpeného Mercedesu 300 SEL a rozhodli sa, že z neho spravia poriadnu beštiu. Najprv sa zamerali na motor – zobrali sériový 6,3 litrový 8-valec a prevŕtali ho na 6,8 litra. Na prvý pohľad drobná zmena, dodatočné úpravy motora sa však podpísali pod razantné navýšenie parametrov. Kým sériový 6,3 litrový motor mal výkon 250 koní a rovných 500 Nm, z 0-100 zrýchlil za 6,3 sekundy a maximálka bola 229 km/h, upravený 6,8 litrový osemvalec dosahoval výkon až 428 koní, krútiaci moment 608 Nm, z 0-100 zrýchlil za 4,8 sekundy a ručička tachometra sa zastavila až pri 265 km/h. Pozoruhodné! Sériové gumy boli vymenené za širšie, pretekárske, pridaná bola bezpečnostná klietka, pretekárske sedadlá a pár ďalších drobností. Chalanom však asi veľmi nevyšiel rozpočet, keďže 4-stupňová automatická predovka, brzdy a dokonca aj interiér, zostali pôvodné zo sériového auta. Dokonca ani s hmotnosťou si príliš hlavu nelámali, tá zostala na celkom brutálnych 1635 kilogramov, čo je oveľa viac, ako by sa na pretekárske auto patrilo.

Posmešky na okruhu

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG Červená Sviňa preteky
Mercedes 300 SEL 6.8 AMG Červená Sviňa

Čo sa dialo s takto upraveným autom ďalej? Ak by ste čakali, že sa zúčastňovalo nejakých miestnych zrazov a amatérskych pretekov, mýlite sa. V roku 1971 totiž tvorcovia z AMG svoj výtvor prihlásili na vytrvalostné preteky 24h Spa-Francorchamps. Super-ťažká a pažravá beštia so sériovou automatickou prevodovkou a sériovými brzdami tak mala bojovať proti vycibreným pretekárskym špeciálom od BMW, Alfa Romeo, či Oplu. Nečudo, že od divákov si vyslúžila nekonečnú porciu posmeškov. Práve tu vznikla jej prezývka – „Červená Sviňa“. Dokonca, aj niektorí potenciálni jazdci, ktorí mali na nej pretekať, sa jej jednoducho zľakli a odmietli s ňou mať čokoľvek spoločné. Nakoniec sa však našli dvaja odvážlivci – Hans Heyer a Clemens Schickentanz a „Červená sviňa“ sa hrdo postavila na štart pretekov. Ako to celé dopadlo?

Kto sa smeje naposledy…

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG Červená Sviňa
Mercedes 300 SEL 6.8 AMG Červená Sviňa interiér

Ako sa dalo čakať, vďaka obrovskému motoru a ešte väčšej hmotnosti sa „Červená sviňa“ zastavovala v boxoch na dotankovanie oveľa častejšie ako jej konkurenti. Dizajnérovi okruhu Spa-Francorchamps zas mohla ďakovať za to, že ho vybavil tak dlhými rovinkami. Len vďaka nim mali totiž sériové brzdy čas na aké-také dochladenie a neuvarili sa hneď v prvom kole. No „Červená sviňa“ prekvapila. Celkovo skončila na neuveriteľnom druhom mieste a svoju kategóriu dokonca vyhrala! Fanúšikovia si ju ihneď zamilovali a dovtedy neznáma firma AMG sa razom stala známou po celom svete. Koniec-koncov, nebyť „Červenej svine“, meno AMG by sme dnes možno vôbec nepoznali. Smiala sa však „Červená sviňa“ naposledy? Veru nie… Ako to už vo svete býva, na konci sa aj tak smiali úradníci. V roku 1972 totiž zaviedli v majstrovstvách Európy cestových vozidiel limit pre maximálny zdvihový objem motoru na 5.0 litra. To znamenalo jasnú stopku pre „Červenú sviňu“. Svoj dôchodok strávila na runwayoch letísk, kde ju používali na testovanie pneumatík pre lietadlá. Nuž, aj takto smutne končia príbehy niektorých legiend…

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG Červená Sviňa Legendy Slavnost

Originálnu „Červenú sviňu“ síce už nestretnete, no po svete chodí niekoľko verných replík. Aspoň prostredníctvom nich si môžeme prítomnosť tejto legendy na chvíľku vychutnať. A ten pohľad naozaj stojí za to!

Pozri tiež:

Zdroj a obrázky – Classicblog, Garáž, Trend, Legendy, Motor1, Wikipedia, Pinterest