Kým zo všetkých strán počúvame, ako sa koniec naftových motorov nezadržateľne blíži, britskí vedci sa nevzdávajú a hľadajú spôsoby, ako redukovať emisie NOx. Technológia zvaná ACCT vyzerá veľmi sľubne, v čom spočíva?
Emisie NOx sú spolu s pevnými časticami najškodlivejšími produktmi vznetových motorov. Pre ľudské zdravie nebezpečné oxidy dusíka rastú priamoúmerne s rastúcou teplotou v spaľovacom priestore motora a ročne kvôli nim zomrie 71 000 ľudí. Niet divu, že mnohé krajiny sa snažia diesle zakázať. Technológie na redukciu emisií NOx, ktoré automobilky v dnešnej dobe používajú, totiž nie sú tak účinné, ako by mali byť. Okrem rôznych spôsobov znižovania teploty s spaľovacom priestore, ktorá vplýva na produkciu NOx, je azda najznámejším spôsobom priameho rozkladu molekúl NOx technológia AdBlue. Jej účinnosť ale závisí od rôznych faktorov a pohybuje sa v hodnotách okolo 50 – 60%. Vedci sa tak snažia nájsť nové spôsoby, ako emisie NOx rozložiť s vyššou účinnosťou a efektívnejšie.
ACCT – technológia, ktorá funguje!
Vedci z britskej Loughborough University predstavili výsledok svojho projektu, ktorým je technológia zvaná ACCT, teda Ammonia Creation and Conversion Technology. Tá je založená na rozkladaní molekúl NOx pomocou amoniaku, ktorý rozloží molekulu na neškodný dusík a vodu. Na tom by nebolo nič zvláštne, výnimočná je ale účinnosť, s ktorou táto technológia pracuje a tá je na úrovni 98%! To už je v porovnaní s 60% účinnosťou AdBlue skutočne skvelá hodnota. Svoj prototyp už aj testovali na sériovom aute v bežnej premávke, kde sa im bez akýchkoľvek problémov podarilo sľubovanú účinnosť dosiahnuť. Tím vedcov ohlásil, že inštalovať technológiu ACCT do sériových vozidiel nie je náročné a so správnou podporou zo strany výrobcov by sa do dvoch rokov mohla skutočne začať používať v sériových vozidlách. Vďaka nej by sa dieselové motory stali mimoriadne čistými a zákazy, za ktoré môžu emisie NOx, by tak stratili zmysel. Nám už len zostáva držať im palce, nech sa technológiu ACCT skutočne podarí doladiť a presadiť v sériových modeloch.